Тема тижня
Освіта в умовах російської агресії
Точки зору
06 Вересня
18:00
Суспільство
Василь Кремень
Нам потрібне виховання, яка не сіяло б ворожості, а грунтувалося б на повазі, любові і шанобливому ставленні до інших народів
В умовах, що склалися в Україні, зокрема внаслідок російської агресії, певні зміни в освітньому процесі відбуваються і повинні відбуватися. Таку думку «Аналітичній службі новин» висловив екс-міністр освіти і науки (2000—2005 рр.) і президент Національної академії педагогічних наук України Василь Кремень.
«Зараз напрямок розвитку освіти продиктований змінами в людській цивілізації, діяльністю людини в 21 столітті, європейською інтеграцією України. Що стосується обставин, які треба враховувати, то, безумовно, дуже важливу роль відіграє національно-патріотичне виховання дітей. Ми не повинні мавпоподібно повторювати досвід тієї ж Росії у патріотичному вихованні. Нам потрібно виховання демократичної спрямованості, яке не сіяло б ворожості до інших народів, а яке ґрунтувалося б на глибокій повазі і любові до народу і шанобливому ставленні до інших народів», — розповів експерт.
За словами екс-міністра, займатися патріотичним вихованням треба як в освітньому процесі, так і поза ним.
«Наша академія була активно залучена до розробки концепції виховання і плану заходів. Тут все важливо — починаючи з поведінки вчителя, його симпатій. Від прикладів, які розв’язують на уроках математики, аж до усвідомлення подій, які відбуваються в країні, ознайомлення з боротьбою наших військових за території України, за звільнення регіонів, які знаходяться під тимчасовою окупацією. Це потрібна робота. Але вона обов'язково повинна бути в світлі формування європейського за своїм характером патріотизму. Патріотизму, заснованого на демократії, на людських цінностях, на повазі до людини, на любові до власного народу і толерантного ставлення до інших культур і націй», — наголосив Кремень.
Що стосується підручників історії, то, на його думку, переписувати їх зараз не треба через брак коштів.
«Але необхідні додаткові матеріали. Я знаю, що Міністерство освіти вже підготувало певні матеріали щодо пояснення історичних подій останніх кількох років, де мають бути представлені події, які потрапили в історію під назвою Революція гідності, і відобразити їх так, як було насправді. Показати захоплення Криму і вторгнення Росії поза міжнародними нормами, і події на Донбасі, які були б неможливі без активної участі РФ і поставок зброї. Треба вчити дітей основам захисту Батьківщини, знайомити з військовими частинами», — резюмував Кремень.
06 Вересня
14:41
Суспільство
Олексій Арестович
Ми повинні заявити монополію на спадщину Київської Русі
Щоб розв’язати проблему з війною, в яку втягнуто країну, в першу чергу, в глобальному плані Україна має заявити монополію на спадщину Київської Русі, зокрема й через систему освіти, в якій потрібно кардинально змінити її історичний сегмент. Таку думку «Аналітичній службі новин» (АСН) висловив військовий експерт і психолог Олексій Арестович.
За його словами, при таких розкладах Росія фактично перетвориться на спадкоємця Золотої Орди, а це для них — катастрофа.
«Якщо ми перехоплюємо монополію на спадщину Київської Русі, насправді і для нас, і для росіян змінюється все, — роз'яснює експерт, — зокрема й ставлення до України і до РФ розвинених держав, які дуже добре пам'ятають, що таке Київська Русь». Як зазначив Арестович, виходячи з цього, стає зрозумілим, якою має бути освіта в умовах російської агресії. По-перше, потрібно розуміти, що агресія Росії стосовно України виявилася дуже поганим засобом для того, щоб Україну змінити, — вона не подіяла.
«І за цих умов нам потрібно змінювати країну — говорить психолог. — Концепцій освіти нині дуже багато. Щоб визначити, яка з них найбільше підходить Україні, потрібно збирати великі конференції, на яких будуть присутні професіонали, — і вони вирішуватимуть, яка саме освіта потрібна Україні наразі. Держава не повинна нічого нав'язувати, їй, найпевніше, підходить роль арбітра в цьому питанні».
Арестович вважає, що дуже важливий момент — патріотичне спрямування освіти, але при цьому потрібно розуміти, що вишиванками нічого не вирішити — треба переписувати, виходячи з історичної справедливості, підручники з історії. «В оновлених підручниках має бути чітко прописано, що ми — справжні спадкоємці Київської Русі, а Росія — не більше ніж сателіт Золотої Орди. До того ж ми повинні розуміти, що війну спочатку треба виграти в головах, а потім в економіці і на полі бою...», — говорить експерт.
«А що робить Росія? Вона поспішає поставити пам'ятник Володимиру Великому — нашому Володимиру, який хрестив Русь на Поклонній горі. Насправді йдеться про тисячолітню спадщину Київської Русі, за яку ми боремося, і за визначення долі України на тисячу років наперед, — зазначає Арестович. — Поки не розберемося з цим питанням, нічого кардинально не зміниться. Росія і далі претендуватиме на територію України, виходячи з концепції спадщини Київської Русі. Тому — через систему освіти — ми повинні заявити про монополію на історичну спадщину Київської Русі».
За словами Арестовича, вся українська історіографія виводить нашу спадщину з 16 століття, максимум з 14-го, а треба вибудовувати історичну лінію, починаючи з моменту хрещення, тоді вся доктрина РФ розвалиться.
«Той факт, що нинішня спроба захопити Росією територію України, — не що інше, як боротьба за історичну спадщину Київської Русі, усвідомлюють серйозні люди в багатьох країнах, тому що в цих країнах дуже добре пам'ятають, що таке Київська Русь насправді.Але є й інша думка: знайомий депутат європарламенту розповідав, що багато його колег досі вважають, що Україна — це частина Росії, яка оголосила сепаратизм і хоче відокремитися», — сказав експерт.
З цим, запевняє Арестович, потрібно боротися, щоб виграти війну за майбутнє. У першу чергу необхідно сформувати правильне мислення у громадян в країні.
«І саме освіта дає змогу формувати це правильне мислення. Я б особисто створював глобальний проект, починаючи зі зміни підручників історії, які наразі — взагалі не зрозуміло що, — говорить експерт. — Потрібно визначити, яка система освіти нам потрібна? На кого або що ми орієнтуємося? Яку економіку будуємо? А щоб це визначити, треба збирати науково-практичну конференцію, в частині цивільного сектора, до того ж не лише українських, а й зарубіжних, — і вирішувати, що ми будуємо і яка освіта нам потрібна. А поки всього цього немає, той хаотичний набір знань, який отримують школярі сьогодні, вирішувати глобальні завдання, які стоять перед країною, не дасть змоги».
06 Вересня
12:21
Суспільство
Людмила Ващенко
В Україні патріотичне виховання тісно пов'язане з політикою
В Україні патріотичне виховання тісно пов'язане з політикою. Таку думку «Аналітичній службі новин» (АСН) висловила директор Центру експертизи освітніх реформ, доктор педагогічних наук, професор Людмила Ващенко.
«У нас сьогодні запропоновано концепцію національно-патріотичного виховання. Але вона не зовсім коректна. Населення України складається не зі 100—200 осіб, які пишуть такі концепції, а з декількох мільйонів, у яких своє бачення патріотичного виховання», — сказала вона.
За її словами, патріотичне виховання сьогодні дуже тісно пов'язане з політикою.
«Перш ніж писати такі документи, необхідно враховувати різні точки зору всього населення України. Не варто забувати, що воно у нас багатонаціональне і різноконфесійне. Тоді можна буде уникнути конфліктів ідеологічних та ідейних інтересів, знайти компроміси. Тільки шукаючи спільні цінності, можна створювати концепцію національно-патріотичного виховання», — вважає експерт.
Разом з тим, Ващенко повідомила, що за останні півтора року Україна втратила 25% випускників шкіл.
«Вони виїхали вчитися закордон, бо не бачать тут перспектив. Хтось виїхав з ідеологічних причин, комусь тут економічно важко, а хтось тому, що не знає, чи вступить до нашого університету. Адже бюджетних місць у нас замало, а платити за освіту не у всіх є змога. Європа ж сьогодні дуже демократично ставиться до іноземних студентів. В ЄС пропонують або безкоштовну освіту, або мінімальну оплату. Тому наша молодь і їде», — додала вона.
05 Вересня
11:17
Суспільство
Олексій Богданович
Потрібно прищеплювати дітям смак до гарного мистецтва
Патріотичне виховання дітей у школах має бути пріоритетом. Таку думку «Аналітичній службі новин» (АСН) висловив народний артист України Олексій Богданович.«Якщо повернутися назад, то побачимо, що у нас багато проблем виникло з тим, що ми неправильно виховували своїх дітей. Я вважаю, що патріотичне виховання - це один із пріоритетів навчання. Воно потрібне, щоб виросли діти, які піклуватимуться про цю країну. Потрібний правильний виклад історії. Оскільки в тій же історії ми багато чого не знаємо про взаємини з Росією. Скільки вона доклала зусиль, наприклад, щоб знищити українську мову. Діти цього не знають, якби вони знали, то може якось по-іншому реагували», - розповів артист.Що стосується культури, то, за словами Богдановича, необхідно, щоб діячі культури цінували країну, щоб її сприймали як батьківщину, а не тільки як територію.«Треба закріплювати законодавчо, щоб у театрах було більше українських постановок. Потрібно прищеплювати дітям смак до гарного мистецтва. Що стосується навчання, то пам'ятаю, що, я коли вчився в школі, у нас було багато гуртків: і театральний, і хореографічний, і багато інших. У Києві це ще видно, а ось на периферії нічого цього немає. Є тільки «генделики», і дітям нікуди податися», - розповів артист.За словами Богдановича, в Росії існує не патріотичне виховання, а патріотичне зомбування.Це абсолютно різні речі. Якщо патріотичне виховання засноване на правдивій інформації, правдивій історії - це одне, а якщо це зомбування на брехні, то його не можна назвати патріотичним вихованням. Рано чи пізно людина це осмислить і виникне внутрішній протест. Обманювати дітей ні в якому разі не можна. Треба говорити правду, навіть якщо вона не така солодка, як хотілося б», - підсумував Богданович.
/-0,49243807792664-/
/-pc-/
Top