counter
Стрічка новин
Вибрати все
26 Квітня
25 Квітня
Всі новини...

Запобіжники для корупції


Переглядів: 75


Запобіжники для корупції

На війну списати можна багато чого, проте уявити, що розрулити ситуацію на сході заважає корупція, непросто. Втім, днями помічник держсекретаря США Вікторія Нуланд озвучила свій рецепт боротьби з агресором. Виявляється, у першу чергу нам потрібно приборкати корупцію, стабілізувати економіку і навести лад у судовій системі. А щоб цього домогтися, країні треба постаратися і зробити все «для очищення від повальної корупції уряду та суспільства на всіх рівнях, розірвати зв'язок корумпованих держпідприємств та олігархів».

Рецепт цієї боротьби від американської чиновниці включає в себе насамперед реформу системи держзакупівель та управління доходами в газовому секторі, оновлення Генпрокуратури за прикладом нової поліції, створення офісу генерального інспектора в рамках ГПУ і призначення вже найближчим часом антикорупційного прокурора. Важлива також практика прозорого ведення бізнесу, «зелена доріжка» для інвестицій. По суті, це означає, що всі кроки, які наша країна робила в цьому плані досі, щось на кшталт холостого пострілу: шуму багато, а результату - нуль.

До речі, що Україна провалила боротьбу з корупцією, зауважив нещодавно й міністр економрозвитку і торгівлі Айварас Абромавічус. За його словами, саме корупція «залишається катастрофічною перешкодою для розвитку нашої країни». Мабуть, це так і є, оскільки, якщо вірити результатам найсвіжішого міжнародного Індексу сприйняття корупції (за підсумками минулого року), то ми посідаємо 142-гу позицію серед 175 країн, куди Україна скотилася за останнє десятиліття з 99-ї позиції. Експерти міжнародної антикорупційної спільноти зазначають, що вся біда у небажанні руйнувати корупційні схеми, одержані у спадок від усіх правлячих режимів уже часів незалежності. Тому «Аналітична служба новин» вирішила розібратися, чим зумовлене таке небажання боротися з хабарництвом: ігноруванням проблеми з причини несерйозного до неї ставлення або ж тим, що корупційні тенета настільки сильно обплутали всю країну, що всім без винятку чиновникам, аби впоратися з цим монстром, починати доведеться з себе?!

Президент з народом

Серед петицій, які набрали потрібну для розгляду главою держави кількість голосів, - і вимога на законодавчому рівні скасувати заставу для корупціонерів. «Я підтримую пропозицію про недопущення застосування до осіб, яких підозрюють чи обвинувачують у скоєнні тяжких або особливо тяжких корупційних злочинів, такого запобіжного заходу, як застава, - написав Петро Порошенко у своїй відповіді на цю петицію. - Саме тому одним із важливих завдань для парламенту є розгляд законопроектів з даного питання і вироблення компромісу щодо законодавчих змін у частині обмеження застосування застави до корупціонерів».

У свою чергу прем'єр-міністр Арсеній Яценюк вирішив винести сміття з хати - і закликав до співпраці у боротьбі з корупцією в нашій країні країни ЄС та G7. Глава ж Мін'юсту Павло Петренко заявив, що найбільш політично корумпованим органом є Верховна Рада. Правда, повірити, що в Кабміні всі білі і пухнасті, насправді непросто. Що ж - після стількох заяв про боротьбу, спроб викорінити, обіцянок побороти та інше - ми маємо насправді?

В основі основ - схеми держзакупівель

Олександр СтародубцевОлександр СтародубцевРеформування держзакупівель та впровадження електронної системи, зазначив директор департаменту регулювання держзакупівель Міністерства економічного розвитку і торгівлі Олександр Стародубцев, повністю відповідає процесу боротьби з корупцією (цікаво, а чому профільному міністрові про це не доповіли?), пояснивши «Аналітичній службі новин», що «мета реформи - це заощадити гроші, а головний інструмент - це електронна система. А електронна система дозволяє дві речі: по-перше, всім усе показати в зручному вигляді, щоб потім можна було проаналізувати. Це - грузинський принцип, який ми запозичили у їхніх фахівців, котрі дуже активно допомагали створювати систему електронних держзакупівель ProZorro». Стародубцев також наголосив, що зараз у Мінекономрозвитку розробили ще один законопроект - «Про державні закупівлі», ухвалення якого дозволить до кінця наступного року здійснити в Україні повний перехід на систему електронних закупівель.

Максим НефьодовМаксим НефьодовЩо реформи саме у сфері держзакупівель дозволять у рази зменшити корупційні ризики, вважає і заступник міністра економрозвитку і торгівлі Максим Нефьодов. «Боротьбою з корупцією займаються правоохоронні органи, ми з ними зрівнятися у цій боротьбі не можемо. Але ми зменшуємо можливості для корупції. У нас дуже часто кажуть «ой, ви проводите реформу, а в компанії Х усе ще крадуть», - зазначив він у розмові з кореспондентом АСН. - Так, це відбувається. У нас немає ілюзій і ми не говоримо, що щось ввели і воно розв’язало всі проблеми в країні. Але прибираємо ті моменти, які, умовно кажучи, дозволяють брати хабарі. Якщо в системі ніхто - ані замовник, ані регулятор - не бачить, хто бере участь у закупівлях, то брати хабар за те, щоб когось не допустили, неможливо технічно».

Христина ГуцаловаХристина ГуцаловаЗрозуміло, що двома руками «за» електронну систему держзакупівель і координатор проекту ProZorro Христина Гуцалова, яка акцентувала, що корупціонерів зупиняють прозорі схеми держзакупівель, а електронна система, яка дозволить розкрити всі можливі корупційні ризики, здатна впоратися з корупційною складовою в тендерах. «Ми бачимо, що у нас по деяких позиціях у закупівлях ціна знижується одразу на 40-50%, тобто ми всі чудово розуміємо, звідки це береться, - зазначила Христина Гуцалова АСН. - Були між собою два постачальники, які тримали ціну і вигравали тендери по черзі, а тепер просто приходить третій і дає реальну ціну, і ми розуміємо, що цим долається корупційна складова.

Насправді тепер кожен, зайшовши на сайт, може побачити і проаналізувати проведення тендерів та закупівель. Ви можете зайти на сайт і побачити, як часто одні й ті самі постачальники зустрічаються в тендерах одного й того самого замовника, знижують вони ціну чи утримують ціну на аукціоні такою самою. Всі ці речі за допомогою ProZorro підсвічуються, і це можливість відслідковувати процес як для контролюючих органів, так і для суспільства в цілому». Залишилося всього нічого - доопрацювати систему (поки що це лише пілотний проект), і тоді її можна буде запускати в масштабах усієї країни. «Наступний період, - зазначила експерт, - буде перехідним, оскільки у нас частина процедур відбуватиметься в паперовій формі, частина - в електронній. Але говорити про повноцінно працюючу систему ми зможемо на початку 2017 року».

Боротьба чи імітація

Ігор КурусІгор КурусАле якщо чиновники, особливо профільних міністерств (Мінекономрозвитку, Мін'юсту, МВС), реальну боротьбу з корупцією розгледіти зуміли, багато хто в Україні вважає, що так звані кроки з боротьби з цим невикорінним процесом робляться лише про людське око, щоб знизити рівень соціальної напруги в суспільстві. Приміром, голова правління Українського центру прямої демократії Ігор Курус вважає, що в Україні боротьба з корупцією лише імітується. При цьому на «прибуткових» напрямах державного управління та регулювання відбувається заміна «чужих» людей «своїми». Як наслідок, зазначає експерт, статистика стверджує, що в 2015 році тіньовий ринок збільшився з 40% до більш ніж 50%. Крім того, Курус переконаний, що корупція у нас має всеосяжний характер і з нею потрібно боротися всіма засобами і всім «миром», а самі борці з цим процесом мають бути максимально мотивованими. Петиція «Про скасування грошової застави для корупціонерів», за його словами, дуже правильна і вирішує цілий клубок проблем у боротьбі з корупцією, але «відповідь Президента вказує на те, що майбутнє цієї петиції таке ж, як і люстрації. Багато шуму, а роботи жодної».

Річ у тім, зазначає експерт, що українці, які підписали петицію (а це 32 тисячі громадян), підказали владі, як частково подолати продажність судової системи. І ця підказка продуктивна і ефективна. «На мою думку, - сказав він АСН, - Президент у першу чергу повинен скористатися своїм конституційним правом законодавчої ініціативи і подати відповідний законопроект до парламенту. Такий законопроект має бути розглянутий у першу чергу як президентський, і вже через місяць навіть «продажні» судді не змогли б відпускати під заставу чиновників, котрих звинувачують у корупції». Однак, за словами Куруса, півтора року правління нової влади показують, що нинішні чиновники не потребують порад. До того ж саме «нинішніх чиновників і членів парламентської більшості дедалі частіше звинувачують у корупційних діяннях. Правда, поки що це роблять не правоохоронні органи, але, як відомо, диму без вогню не буває», акцентував він, додавши, що і в цьому випадку Президент рекомендує ВР розглянути ініціативу, а це означає, що навколо такої ініціативи буде піар, дебати, затримка часу, блокування трибуни і все, чим супроводжуються подібні процеси.

Але ж серед петицій є ще принаймні одна, яка заслуговує на увагу в плані боротьби з корупцією. Це вимога, зареєстрована під №22/000039-еп «Про можливість дострокового відкликання будь-якої обраної особи, яка не виправдала довіри виборців», котра теж набрала потрібну кількість голосів на свою підтримку. Тут знову громадяни намагаються допомогти владі вийти з глухого кута. «Понад те, - зазначає експерт, - ще у 2013 році нами було розроблено законопроект «Про вотум недовіри посадовим особам», реалізація якого дозволила б громадянам через інструмент петиції самим очистити владу, принаймні місцеву, від брехунів, корупціонерів, пройдисвітів, пристосуванців та інших «паразитів» держави. У кожному селі, місті, районі з'явилися б мотивовані борці з корупцією на волонтерських засадах, у яких був би законний механізм очищення влади. Жоден державний орган не в змозі розгорнути таку боротьбу, яку здатна провести цільова громадськість. Крім того, реалізація цього законопроекту зробила б невигідною «купівлю» посад або мандатів, а негідників було б протягом кількох місяців викинуто з влади без прокурорів, партій та інших «борців» з корупцією».

Віктор СусловВіктор СусловЩо ми маємо не реальну боротьбу з корупцією, а всього-на-всього показуху, впевнений і екс-міністр економіки Віктор Суслов. «Скажімо так, пишатися нічим, - поділився він з «Аналітичною службою новин», - те, що у нас навколо боротьби з корупцією будується пропаганда, відбувається люстрація і звільнення багатьох людей без причин з держслужби, - все це дестабілізувало роботу держапарату. Але ефективної боротьби з корупцією немає, і про це говорить увесь світ. Найяскравіший свідок цього - посол США. Досить подивитися його останні виступи, де він сказав, що ситуація з корупцією погіршується. Він висловлює серйозні зауваження, це головний індикатор. Якщо він говорить, що справи зовсім кепські, отже, так і є».

Синдром бурхливої ​​діяльності

Проте парламент, начебто на вимогу ЄС, без викрутасів приймає за основу законопроект №3040 про створення Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, чим фактично дає «зелене світло» створенню чергового антикорупційного органу, які з'являються в нашій країні останнім часом як гриби після дощу. Планується, що це конкретне агентство буде підзвітним Раді та підконтрольним Кабміну, та от чи стане воно ефективним, це ще питання.

Кость БондаренкоКость Бондаренко«Корупції у нас стільки, що ми нею могли б навіть поділитися. З нею нічого не відбувається. А боротьба, створення низки антикорупційних органів та інше - імітація бурхливої ​​діяльності, - запевняє АСН глава правління Інституту української політики Кость Бондаренко. - Насправді боротися треба не з проявами корупції, а з її основами. Але ніхто не поспішає пиляти гілку, на якій сидить сам». Бондаренко зазначив, що основи корупції лежать у дозвільній системі, і необхідно перебудовувати бюрократичну систему, мінімізувати присутність «людського фактора», різного роду дозволів та погоджень, чим убивати корупцію.

Подібні антикорупційні органи створюються для демонстрації західним партнерам активної діяльності української влади з боротьби з корупцією, однак покладати на них великі надії не варто, вважає політичний експерт Петро Олещук. «Європейські структури висунули українській владі певні умови. Вони розуміють, що без боротьби з корупцією будь-яка фінансова допомога Україні буде розкрадатися. Тобто фактично ми створюємо антикорупційні органи, щоб продемонструвати, що ми щось робимо», - сказав він АСН.

Олег БерезюкОлег БерезюкУ свою чергу народний депутат Олег Березюк упевнений, що боротьбою з корупцією має займатися одна структура - Генеральна прокуратура, яку з нуля створювати не треба, а «створення цілої низки антикорупційних структур та комісій є просто синдромом бурхливої ​​діяльності». Він також зауважив, що для реальної протидії корупції необхідна справжня робота Генеральної прокуратури, тому реформа саме цієї структури приведе до більш ефективної боротьби і до результатів у боротьбі з проявами корупції в державі.

Володимир ФесенкоВолодимир ФесенкоЩе одна складова формули боротьби з корупцією - кардинальне оновлення корпусу суддів і прокурорів, на чому наголошує директор Центру політичних досліджень «Пента» Володимир Фесенко. За його словами, законопроект про скасування застави сам по собі ситуацію з корупцією не змінить, але може стати інструментом тиску на не винних у ній людей. «Усе залежить від того, як буде сформульовано законопроект, - роз'яснив він «Аналітичній службі новин». - Це стосуватиметься людей, обвинувачуваних у корупції, або більш широкого кола обвинувачуваних. Для початку потрібно вичистити правоохоронні органи, а питання про заставу розв’язує одну приватну проблему. Необхідне кардинальне оновлення корпусу суддів і прокурорів. Їх потрібно створювати практично з нуля. Просто зміна інфраструктури проблему хабарництва не вирішить, треба змінювати людей і саме середовище правоохоронної системи, яка перемелює навіть тих, хто спочатку не хотів у неї вплутуватися».

Крім того, Фесенко зазначає, що офіційні органи з боротьби з корупцією так і не створено. Законодавство прописано, а комісію та антикорупційного прокурора підібрати ніяк не можуть. «А винні в цьому значною мірою депутати. Закони сформульовані так, що керівництво Антикорупційного бюро можна обирати роками. Детективів і працівників набрали, але навіть без прокурора бюро працювати не почне, і дай Бог, щоб його обрали на початку нового року. Як законодавці, так і прокуратура гальмують початок роботи бюро, оскільки бояться, що удар доведеться, в першу чергу, по них».

Дмитро ШимківДмитро ШимківПро те, що країні, як повітря, бракує антикорупційного прокурора, говорить і заступник глави Адміністрації Президента Дмитро Шимків. «Станом на другий квартал прогрес виконання завдань з антикорупційної реформи становив 36%, - зазначив він АСН. - До кінця 2015 року повинні встигнути зробити ще 64%. Але найближчим часом показники буде змінено і буде подано звіт за третій квартал». За його словами, найбільше вдалося просунутися в питанні розробки Державної програми з імплементації Антикорупційної стратегії на 2014-2017 роки - на 75%. Крім того, ухвалено законопроекти щодо оприлюднення суспільно важливої ​​інформації у формі відкритих даних і визначено орган державного нагляду у сфері доступу до публічної інформації та про перевірку на доброчесність публічних службовців - теж на 75%.

Володимир ЦибулькоВолодимир ЦибулькоАле найбільш закритими для суспільства і, отже, для будь-якої боротьби з корупцією, за словами експерта Аналітичного центру «Політика» Володимира Цибулька, є «Міноборони, Міненергетики та НАК «Нафтогаз». Це держава в державі. Сюди ж можна віднести й Мінінфраструктури. У цих сферах дуже складно зруйнувати і демонтувати клани».Сергій РибалкаСергій Рибалка Правда, якщо раніше «струмочки» стікалися в кишеню «сім'ї», то зараз, зазначає в розмові з кореспондентом АСН глава парламентського Комітету з питань фінансової політики та банківської діяльності Сергій Рибалка, вони течуть до різних кишень. За його словами, «в країні змінилися лише таблички на кабінетах, а побори і хабарі в Україні залишилися, при цьому провадження прокурорськими працівниками розслідуються вибірково».

Мустафа ДжемилевМустафа ДжемилевТа й уповноважений Президента з питань кримськотатарського народу Мустафа Джемілєв наголосив, що в питанні боротьби з корупцією нічого не змінилося, але тепер, з урахуванням ризику, беруть більше. І, судячи з усього, поки що ситуація не поспішає змінюватися, оскільки імітацію бурхливої ​​діяльності навколо проблеми боротьби з корупцією навряд чи можна вважати такими змінами. А от чи зміниться щось, коли у нас з'явиться антикорупційний прокурор, це ще велике питання.

 

Лариса Чайка, АСН

Читайте АСН в Google News




Новини партнерів



Інші важливі новини і публікації
Секрети хіромантії: чи щаслива у вас рука
Секрети хіромантії: чи щаслива у вас рука
Для того, щоб передбачити долю по лініях руки не обов'язково досконально вивчати хіромантію Досить просто погл....
Змови на робоче місце: на прибуток, успіх та везіння
Змови на робоче місце: на прибуток, успіх та везіння
Багато хто мріє про успішну кар'єру і хорошу заробітну плату Щоб ваші мрії стали реальністю, використовуйте пе....
Як очистити будь-яку річ від чужої енергетики
Як очистити будь-яку річ від чужої енергетики
Дуже часто різні речі переходять нам від інших людей: щось ми купуємо, щось знаходимо, щось отримуємо у спадок....
Ефективні шепітки на удачу та достаток
Ефективні шепітки на удачу та достаток
Короткі змови, звані шепітками, здавна використовувалися знахарями та цілителями для досягнення певних цілей Е....
6 перешкод, які заважають вам стати щасливими
6 перешкод, які заважають вам стати щасливими
Всі хочуть бути щасливими, але часом ми зустрічаємо на шляху перешкоди, що заважають нам це зробити Експерти р....
більше матеріалів
/-0,40590810775757-/ /-pc-/
Top