Реформування системи оподаткування в Україні на часі вже давно. Високі ставки податків, перевірки бізнесу, корупція, суперечливість законодавства, неякісний сервіс і адміністрування податків призвело до критичних відносин між платниками та фіскалами.
Але 3 вересня епопея з розробкою нового Податкового кодексу повинна завершитися: Мінфін обіцяє презентувати свій варіант документа і альтернативний, який мають розглянути і ухвалити вже до кінця цього року. Що пропонує Міністерство фінансів на чолі з Наталією Яресько, достеменно невідомо. Зрозуміло лише одне: розроблена відомством реформа передбачає детінізацію українського бізнесу.
Нагальна проблема
Якщо вірити чиновникам, близько половини всіх підприємців в країні працюють «по-сірому». За інформацією Міністерства економічного розвитку і торгівлі, рівень тіньової економіки в Україні в першому кварталі 2015 року зріс до 47% від обсягу офіційного ВВП. Цей показник зростає останніх декілька років і 2015 року досяг свого максимуму. Така негативна тенденція показує, що бізнес остаточно зневірився у поліпшенні економічної та політичної ситуації у країні на тлі інших проблем: девальвації національної валюти, військового конфлікту на Донбасі і серйозного погіршення економічних відносин з Російською Федерацією.
Сергій БіланАле існують й інші причини тінізації економіки. Передусім, це надмірне податкове навантаження, яке доводиться тягнути вітчизняним бізнесменам. Наголошують на необхідності скорочення кількості податків і в ДФС. На думку першого заступника голови Державної фіскальної служби Сергія Білана, саме зменшення кількості податків призвело б до часткової детінізації економіки. «Необхідно передбачити таку систему оподаткування, за якої підприємці були б мотивованими на сплату податків, а не на спроби ухилення від неї», — зазначає в коментарі «АСН» чиновник.
Складна задача
Розв’язати цю проблему в Мінфіні сподіваються за допомогою податкової реформи, яка має базуватися на спрощенні, прозорості та справедливості. Перші два пункти загалом стосуються усунення неточностей і суперечливих положень у чинному законодавстві, поліпшення податкових правил і термінології. Останній пункт передбачає єдині правила для всіх, вилучення неправомірних пільг і пошук балансу інтересів бізнесу і держави.
Загалом, у відомстві пропонують зменшити єдиний соціальний внесок, ввести прогресивніший податок на доходи фізичних осіб, скасувати спеціальний режим із ПДВ для агрокомплексу. А також забезпечити оперативне повернення ПДВ для нових інвесторів, урізати податки на видобуток газу і підвищити акцизи впродовж п’яти років до європейського рівня.
У чому суть реформи?
Про конкретні і обґрунтовані пропозиції Міністерства фінансів українці дізнаються лише 3 вересня. Наразі можна лише спробувати зібрати докупи висловлення всіх міністрів, заступників і джерел, і систематизувати це воєдино.
ПДФО + ЄСВ. Податок на доходи фізичних осіб, мабуть, найвідоміший. Кожен українець знає, що з його зарплати щомісячно відраховується 15% (20%) ПДФО. Але далі знання щодо нарахувань-відрахувань з отриманих коштів закінчуються. Скільки реально доводиться віддавати зі своєї зарплати податків, знають зовсім не всі українці, а це насправді чимало — понад 50%! До того ж висока ставка єдиного соціального внеску — 42% — змушує багатьох роботодавців платити співробітникам зарплату в конверті. А в подальшому такі дії призводять до недоотримання коштів Держбюджетом і до дефіциту Пенсійного фонду. Для усунення цієї проблеми в Мінфіні вирішили об'єднати ПДФО з ЄСВ у єдиний податок і знизити ставку. Такий крок дасть змогу спростити адміністрування цих податків, і, припускаємо, вивести зарплати українців із тіні. Подейкують, що ПДФО + ЄСВ становитимуть не понад 20—30%. Але за поточного рівня витрат подібне зниження оподаткування зарплат українців призведе до колапсу, а значить, це неможливо.
Коротко: ЄСВ уріжуть з 42% до 28%. Запровадять прогресивніший ПДФО з максимальною ставкою 25%. Заплановано також ліквідувати подвійне оподаткування доходів, отриманих за кордоном, і об'єднати ЄСВ із ПДФО.
Андрій ЗабловськийСпрощена система оподаткування + податок на прибуток. Саме «спрощенка» — камінь спотикання в податковій реформі. «Кажуть, що її залишать тільки для фізосіб, а от юридичних осіб виведуть зі спрощеної системи. Інформації, як реалізовуватимуть ці підходи, немає. Можу сказати, що питання щодо спрощеної системи — буде найспекотнішим і дискусійнішим, не унеможливлюю й того, що воно спричинить хвилю протестів серед підприємців малого та середнього бізнесу. Спрощена система фактично дає і давала змогу останні 15 років малому і середньому бізнесу здебільшого розвиватися і виживати. Ця система давала змогу стати на ноги. Є загальна система оподаткування, є спрощена. Сутність спрощеної — мінімізувати адміністрування, податкову звітність для представників малого та середнього бізнесу. Те, що відбувалося останнім часом, ситуація з касовими апаратами, зміна підходів у спрощеній системі, спричинило великі дискусії та обговорення. Це наступний етап і сподіваюся, що ми врахуємо всі больові точки проведення податкової реформи», — розповів «АСН» експерт ради підприємців при КМУ Андрій Забловський. На його думку, малий і середній бізнес через кризу перебувають у вкрай важкому стані, тому для них дуже важливо зберегти спрощену систему оподаткування, до того ж у максимально зручному, доступному і простому варіанті.
Що стосується податку на прибуток, передбачається перехід на «естонську модель» — податок справлятимуть із перерозподілу прибутку. Крім того, уніфікують правила податкового та бухгалтерського обліку.
Коротко: Для агропромислового комплексу спрощений режим ліквідують. Для третьої групи ставку єдиного податку можуть підвищити з 4% до 20% і переглянуть ставку для другої групи. Останнім також знизять оборот до двох мільйонів гривень на рік. Перша група «єдинників» залишиться з обмеженням у 300 тисяч гривень доходу. Податок на прибуток зберігає поточну ставку — 18%.
ПДВ + акциз. Українців чекає і поступове підвищення ставок акцизу на тютюн і алкоголь до рівня Європейського Союзу впродовж п'яти років. Варто зауважити, що перенесення податкового тягаря на такі податки, як ПДВ і акцизи, — загальносвітова тенденція. До того ж, з ініціативи бізнесу, акцизна марка стане електронною. Такий інструмент — не тільки гарний метод боротьби з контрафактною продукцією, він дає змогу нівелювати людський чинник і корупційну складову. Імпортний збір скасують вже з нового року.
Борис КушнірукКрім того, можливо в Україні підвищать ставку ПДВ. Принаймні, таку ініціативу підтримують експерти. «Мало хто розуміє, що ПДВ захищає внутрішній ринок від зовнішніх постачальників, імпорту. При цьому необхідно знижувати податковий тиск на національних товаровиробників, одночасно залишаючи 20% ПДВ», — зазначив у коментарі «АСН» економічний експерт Борис Кушнірук.
Коротко: В Україні запровадять електронні акцизні марки, а саму ставку акцизу підвищуватимуть впродовж п’яти років. Можливе підвищення ПДВ до 21—22% замість чинного 20%. Спростять режим відшкодування ПДВ, а спецрежим для аграріїв анулюють.
Податок на транспорт і нерухомість. Багато сперечалися і з приводу податку на транспорт. Річ у тім, що спочатку пропонували брати податок із розкішних автомобілів з об'ємом двигуна понад три літри. Але під такі параметри підпадали бюджетні марки авто, а машини преміум-класу залишалися за бортом. У підсумку вирішили оподатковувати автомобілі вартістю понад мільйон гривень і не старше п’яти років. «Європейська практика показує, що у них також є податки на авто, які мають прогресивну шкалу — залежно від об'єму двигуна або вартості авто. Тому європейці охоче продають автомобілі віком понад п’ять років, чим користуються наші співгромадяни і люди на просторах СНД. Оскільки платити податки і обслуговувати старі авто просто невигідно.
Андрій НовакЦе, власне, правильно, оскільки тут, крім аспекту економічного, є ще й екологічний. Тому прогресивна шкала для авто залежно від їх вартості та віку — це нормально. Інша річ, якою має бути ця шкала. На сьогодні, враховуючи, які авто загалом нині на наших шляхах, не можна робити соціально-незручну шкалу і оподатковувати автомобілі віком від п’яти років і понад. Варто цю межу значно підняти, адже у нас багато автомобілів, яким до 15 років. Тому на першому етапі оподатковувати авто, яким до 15 років, не треба, оскільки це занадто велике навантаження на багатьох українців», — висловив думку «АСН» економіст і глава Комітету економістів України Андрій Новак.
Що стосується податку на нерухомість, платитимуть його власники квартир понад 350 квадратних метрів і будинків — понад 500 квадратів.
Коротко: За авто не старше п’яти років потрібно буде сплатити податок 800—1000 грн на рік, а за авто вартістю понад мільйон гривень доведеться платити підвищену ставку. Податок на нерухомість сплачується лише за великі квартири і будинки: понад 350 кв. м і 500 кв. м відповідно. Кількість пільг по сплаті податку на нерухомість скоротиться.
Експерти кажуть
Оксана ПроданОсь, власне, всі відомі на сьогодні зміни. Але можна бути впевненими, що Мінфін готує на четвер ще чимало сюрпризів. А поки на те, що є, експерти відреагували неоднозначно. Громадськість скаржиться, що Міністерство фінансів усунуло учасників цільової команди реформ від розробки податкової реформи і фактично розробляє податкову концепцію в односторонньому порядку, повідомив економічний експерт Ілля Несходовський. Підтверджує ігнорування пропозицій експертів Мінфіном і нардеп Оксана Продан.
Ілля Несходовський«Те, що представили на сайті Міністерства фінансів, зазнало критики з боку бізнесу, експертних кіл, громадськості, оскільки там жодних позитивних змін для економіки немає... Основою податкової реформи має бути зупинення кризи і зростання економіки. Необхідно змінити економічну модель перерозподілу валової доданої вартості, зменшити оподаткування заробітної плати, стимулюючи її зростання, і перекласти його на інші об'єкти — це найважливіше, що потрібно зробити», — розповів у коментарі «АСН» Ілля Несходовський.
Підтримує таку мету реформи й інший експерт, член ради підприємців при КМУ Андрій Забловський. Він наголошує, що головне завдання податкової реформи — змінити податкову модель країни так, щоб вона стимулювала економічне зростання. «Треба не просто збирати податки заради податків, заради наповнення бюджету, а збирати податки таким чином, щоб бізнес був мотивований їх сплачувати і була змога розвиватися», — поділився своєю думкою з «АСН» пан Забловський.