counter

Анатомія цін на бензин


Переглядів: 113


Анатомія цін на бензин

Українські водії останнім часом сумно жартують: чим нижча вартість бареля нафти на світовому ринку — тим дорожче коштує бензин у нас у країні. Насправді ж ціни на бензин і дизпаливо в Україні зараз не ростуть — вони, скоріше, намертво закріпилися на певних позначках і, схоже, зовсім не поспішають кудись рухатися. Ситуація, коли нафта Brent коштує вже менше $30 за барель, а нафтопродукти на наших автозаправних комплексах уперто цього «не бачать», на перший погляд якщо не абсурдна, то вкрай нелогічна.

Причому цю нелогічність нарешті помітили навіть в уряді — і вирішили тісно поспілкуватися з нафтотрейдерами, щоб закликати тих до порядку й пояснити ніби очевидний для всіх принцип «якщо дешевшає нафта, то має дешевшати й бензин». У результаті цього спілкування виявилося, що не все так просто. Тому «Аналітична служба новин» вирішила звернутися до експертів паливного ринку, щоб розібратися, з чого ж насправді складається ціна бензину і які її складові гальмують здешевлення нафтопродуктів.

Передноворічні рішення

Насиб РагимовНасиб РагимовЦіни на бензин, як кажуть, чіпляють за гаманець більшість українських водіїв. «Кожного дня нам повідомляють, як стрімко падають ціни на нафту, — зазначає голова правління громадської організації «Всеукраїнське об'єднання «Захист нації» Насіб Рагімов. — Однак, дивлячись на ціну бензину на заправках, починаю сумніватися: а чи так уже залежать наші нафтотрейдери від світових цін на нафту, як нам розповідають? І, мабуть, таке запитання ставлю собі не тільки я, а й купа українців, які користуються як особистим, так і службовим транспортом. Цим питанням зацікавився навіть прем'єр, який доручив відповідним відомствам перевірити обґрунтованість цін на нафтопродукти. Тут же міністр енергетики заявив, що ціна на бензин має знизитися на 1 гривню».

Але в будь-якому разі ще в грудні не можна було не звернути увагу на те, що у фінальному варіанті законопроекту про зміни до Податкового кодексу на 2016 рік з'явилася цікава норма про збільшення ставок акцизів на нафтопродукти на 13%. Хоча, як зазначають експерти паливного ринку, протягом усього обговорення проекту держбюджету про намір переглянути розмір акцизів на нафтопродукти Мінфін не заявляв. Згідно з документом, збільшення акцизів вводиться на перше півріччя цього року, і тепер акциз на бензин становить 228 євро/т, дизпаливо — близько 113 євро/т, скраплений газ — 57 євро/т.

Тоді ж гравці ринку запевнили споживачів, що ціни на бензин і дизель — на тлі перманентного здешевлення нафти, — незважаючи на збільшення акцизів, не зростатимуть. Але при цьому ніхто з них не казав, що вони зменшуватимуться. Тепер же — саме на тлі падіння вартості бареля — наш уряд фактично вимагає, щоб ціни на АЗС «реагували адекватно ситуації». За словами міністра енергетики та вугільної промисловості Володимира Демчишина, на тлі усталеної тенденції зниження ціни на нафту таку ж тенденцію повинні демонструвати й ціни на українських АЗС. Переконаний у цьому і прем'єр-міністр Арсеній Яценюк, який фактично зажадав втручання в процес Антимонопольного комітету, що має оприлюднити певну анатомію цін на нафтопродукти, щоб було все прозоро і водночас усім усе зрозуміло. «Чим нижчою є ціна нафти на світовому ринку, тим нижчою ціна буде на автозаправній станції, і навпаки. Це повинна бути публічна, прозора формула й публічний підхід, — вважає Арсеній Петрович. — Поки Антимонопольний комітет України вже протягом трьох місяців не зміг це зробити. Я сподіваюся, що вони знайдуть механізми».

І зустрілися, й поговорили...

До речі, саме про спробу відшукати компроміс, який дозволить знизити роздрібні ціни на автомобільне паливо, ішлося на нещодавній зустрічі Володимира Демчишина з нафтотрейдерами. Зустрілися. Поговорили. Кожна зі сторін висловила свою точку зору і власне розуміння цього питання. Але от чи почули один одного? З одного боку, виглядає, що так: міністр енергетики зробив заяву, що світлі нафтопродукти подешевшають уже в найближчі два тижні. Представники мережевих заправних комплексів кажуть: мовляв, ми теж не проти, але існує багато чинників, причому економічного характеру, які не дозволяють знижувати ціни. Вони також нагадують, що насправді ціна на нафтопродукти у валюті в нас реагує на зниження вартості нафти точно так само, як і в Європі, тобто знижується. Чому цього не бачать споживачі? Заважає стійке знецінення гривні.

Тому сама ситуація й обговорення результатів зустрічі отримали великий резонанс у соцмережах. Так, відомий експерт паливного ринку, президент асоціації «Об'єднання операторів ринку нафтопродуктів України» Леонід Косянчук на своїй сторінці у «Фейсбуці» написав приблизно таке: «На всіх телеканалах транслюють чергову «дезу»: міністр Демчишин домовився з нафтотрейдерами про зниження цін на нафтопродукти. Я був на тому засіданні і ніякої домовленості не спостерігав. Були озвучені піар-бажання уряду, побоювання, що якщо НБУ не припинить блокування купівлі валюти імпортерами нафтопродуктів, з ними виникнуть серйозні проблеми (ідеться про те, що за кордоном нафтопродукти гравці нашого ринку купують: а) за валюту, б) за передоплатою, і змінити ці правила гри не можна, тому що вони встановлені у світі. — Авт.). Але про жодне зниження роздрібних цін поки не може бути й мови, особливо після підвищення на 13% у 2016 році податків...»

Звертаючись у своєму пості до прем'єра, якийсь Олексій Большаков пише: «Нехай розповість для початку, скільки в ціні бензину важить вартість нафти!» І сам же відповідає: не більше 10%, про що, до речі, кажуть фактично всі експерти паливного ринку. Саме тому, стверджують вони, ціна бензину не падає услід за падінням вартості нафти. «Акциз на паливно-мастильні матеріали було піднято на 30%, — продовжує Олексій Большаков, — і якщо чесно перевести вартість ПММ у долари, то ціна на них впала більш ніж у півтора рази». Згоден із цим і Леонід Косянчук, який підкреслює, що «у доларовому еквіваленті нафтопродукти в Україні впали в ціні на 24% — точно на стільки ж, на скільки і в Європі (була 1,2 $/літр — стала 0,78 $/л). А щодо гривневої ціни — це питання до Нацбанку, адже в умовах, коли гривня в три рази за два останніх роки втратила свою купівельну спроможність, розраховувати на зниження не доводиться... Тим більше що ринок нафтопродуктів на 85% складається з імпорту та у 2016 році податки на паливо збільшилися ще на 13% (фактично сума податків у роздрібній ціні перевищила вартість самого продукту!)».

Не тільки нафта, але й податки

Сергій КуюнСергій КуюнЗа словами ж директора Консалтингової групи «А-95» Сергія Куюна, «все пройшло дуже конструктивно — і всі зрозуміли, що треба частіше спілкуватися», а також в уряді «уже засвоїли, що ціна на бензин складається не стільки з нафти, скільки з податків». «До слова, переживаємо історичний момент, — зазначає експерт. — З січня 2016 року частка податків у вартості бензину на українських АЗС перевищила частку нафти. Так, нафта впала, але податки з початку 2016-го виросли, притому виросли в євро, і спадний курс штовхає гривневу ціну вгору. Але водночас міністерство показало, що тримає руку на пульсі, моніторинг та аналіз цін є в щоденному режимі. За розрахунками Міненерго, об'єктивна ціна на А-95 становить 19,8 гривні за літр. При цьому середня по ринку ціна на вчора була 19,37 грн/л. Іншими словами, більше половини ринку торгує навіть дешевше, ніж хотіло б міністерство. Вище стоять лише преміальні мережі, в яких є на те свої резони: падіння продажів через нерівну конкуренцію з бодяжниками, зростання витрат на утримання всієї цієї преміальної краси тощо». Тому він рекомендує споживачам завести «карту лояльності вподобаної мережі, за нею буквально зі старту знижка мінімум 1 грн л, а отримати дисконт 2 грн/л якнайпростіше».

Чи не головною проблемою Сергій Куюн, як і Леонід Косянчук, вважає брак валюти. «Вірніше, НБУ її не продає для передоплати за валютними паливним контрактами, а паливний ринок працює тільки за передоплатою, — уточнює він АСН, — і купити паливо великі імпортери не можуть. У результаті: міністр пообіцяв поговорити з НБУ, а трейдери пообіцяли впасти при першій нагоді, яку відкриває січневий звал нафтових котирувань. Думаю, 50 коп/л — питання практично вирішене, подальший рух залежатиме від динаміки зовнішнього ринку. І, безумовно, від курсу, адже кожна копійка в курсі валюти — копійка в собівартості бензину».

Інерція цін

На думку співвласника мережі АЗС KLO, її комерційного директора В'ячеслава Стешенка, шлях від похідної нафти до колонок має інерцію, обумовлену логістикою і процесом переробки, і тому займає півтора-два місяці. «Нафта падає, але паралельно зростає акциз на паливо в Україні, — пояснює фахівець. — При цьому він спочатку нестабільний, оскільки нараховується в євро, курс якого постійно змінюється. А у валюті ми оплачуємо власне нафтопродукт, акциз, роздрібний податок у 0,042 євро/л, частково логістику. У новому році ми розмитнювали паливо вже за новими ставками і можемо сказати, що якби не підвищення податків і не девальвація гривні, ціни на паливо вже знизилися б».

Сергій Куюн теж зазначає, що, на відміну від європейців, відчути зниження цін українцям завадила девальвація. Цей фактор, за його словами, «є основним у ціноутворенні, оскільки паливо у нас на 85% складається з валюти. Так, близько 40% у ціні бензину припадає на закупівельну вартість з імпорту, ще близько 45% — акцизний збір і ПДВ, з нового року також стягується фіксований податок з обігу підакцизних товарів за ставкою 4,2 євроцента з літра. Паливний акциз в Україні встановлений у євро, що підсилює негативний вплив девальвації на ціни. Тим часом пропозиції зафіксувати податок у національній валюті не знаходять відгуку в чиновників, що можна зрозуміти з погляду гарантій наповнення бюджету». На жаль, підкреслив експерт, на початку 2016 року негативні тенденції на валютному ринку збереглися, що в сумі з підвищенням акцизів перекрило потенціал зниження цін. Однак січневий спад на світових біржах створює нові передумови для зниження, яке — за умови стабілізації валютного курсу та наявності валюти для закупівлі палива — може порадувати вже до кінця січня.

Разом з тим навряд чи звичайним споживачам варто розраховувати на диво. «Той факт, що уряд узявся за це питання, безумовно, радує, — запевняє АСН Насіб Рагімов. — Але особливого оптимізму очікувати від цього не варто, бо специфіка України така, що ціни злітають блискавично, а падають дуже й дуже повільно. Виявляється, одна з причин — частка імпорту нафтопродуктів становить близько 80% (Білорусь, Росія й Литва), а їх вартість в Україні залежить не стільки від світових цін на нафту, скільки від валютного курсу. Якщо так, чому ж ми не шукаємо інші варіанти імпорту, як із газом?» Погодьтеся, запитання більш ніж актуальне.

 

Лариса Чайка, АСН

Читайте АСН в Google News




Новини партнерів



Інші важливі новини і публікації
Кошеня в будинку: що потрібно знати про маленьких мурликів
Кошеня в будинку: що потрібно знати про маленьких мурликів
Коли в будинку з'являється маленьке кошеня, власнику необхідно забезпечити належний догляд Що потрібно придба....
Відкриття чакр: як досягти внутрішньої гармонії
Відкриття чакр: як досягти внутрішньої гармонії
Чакри — це енергетичні рівні розвитку Це наші внутрішні центри сили, якими протікає енергія
Як створити місце сили у своїй квартирі
Як створити місце сили у своїй квартирі
Будинок може не тільки захищати нас від зовнішніх факторів, але й надавати сили Такий куточок можна створити у....
Життя без стресу: як дійти згоди із собою та зі світом
Життя без стресу: як дійти згоди із собою та зі світом
Стрес є невід'ємною частиною життя сучасної людини Незважаючи на те, що в житті кожного з нас бувають складні ....
Як боротися з негативними енергетичними впливами
Як боротися з негативними енергетичними впливами
Кожна людина зазнає негативного впливу: втома, дратівливість та раптові болі – ознаки енергетичної атаки Борот....
більше матеріалів
/-0,34684991836548-/ /-pc-/
Top