У країні з надмірно потужним податковим пресом, якою є Україна, реформування податкової системи - одне з першочергових завдань. Не випадковими є й ідеї радикального зниження податкових ставок. Торік, коли країну душила криза, податкове навантаження на економіку становило 23,5% ВВП. У 2012-му цей показник був 24,7% (якщо брати до уваги обов'язкові внески до фондів соцстраху, то це 37,2%), тоді як у постсоціалістичних країнах ЄС цифри інші (20,5% і 32%).
За підсумками першого півріччя 2015-го частка податків у ВВП уже підвищилася до 26,5%. Якщо так триватиме й далі, економіка може не витримати, а всі розмови про виведення бізнесу, який працює нелегально, з тіні так і залишаться порожніми балачками. Щоб з'ясувати, які податкові ставки були б необтяжливими для людей і водночас влаштовували б чинну державну машину, покриваючи її потреби, «Аналітична служба новин» (АСН) поспілкувалася з експертами економічного спрямування.
Стимулювати, а не руйнувати
З одного боку, податкова реформа сама по собі - аж ніяк не самоціль, а всього-на-всього інструмент створення сприятливих умов для розвитку національного бізнесу та економіки. З іншого, саме модернізація податкової системи - найважливіший з інструментів при розробці економічної стратегії країни. У тому, що Україні необхідне перезавантаження податкової бази, не сумнівається сьогодні ніхто. Впевнена в цьому і член парламентського Комітету з податкової політики Оксана Продан, яка вважає, що треба знижувати податковий тиск і прибирати корупційні бар'єри на шляху бізнесу: «Ефект буде позитивним. Яскравий приклад - Грузія, де після зниження податкової ставки на 50% доходи від оподаткування збільшилися втричі завдяки детінізації економіки».
Ілля НесходовськийЯкщо ж говорити про податкові ставки, то тут завдання держави і бажання українців занадто різняться. На думку економічного експерта Іллі Несходовського, в Україні оптимальна кількість податків, але при цьому люди далеко не завжди розуміють, куди витрачають їхні гроші. «Можливо, українців влаштувало б узагалі не платити податки, - пояснює він «Аналітичній службі новин» (АСН). - А от щоб населення почало справно їх платити, необхідно вирішити низку ключових проблем. Є проблема з тим, куди йдуть наші податки. Тобто ефективність використання бюджетних витрат досить низька. У підсумку люди не хочуть сплачувати податки, тому що бачать низький рівень освіти, медицини, послуг від суддів, прокуратури, поліції».
Також, як вважає економіст, потрібно знизити податковий тиск. «Рівень податкового тиску у нас один з найвищих у світі. Тому ухилення від сплати податків є досить вигідним. Той рівень тіньової економіки, який на сьогодні у нас є (а це близько 60%), якраз і відображає несправедливість податкової системи України», - додав Ілля Несходовський. Що стосується ставок, то експерт зазначив, що вони не найвищі у світі: «Якщо ми порівняємо з міжнародною практикою, побачимо, що ставки в Україні не надто високі. Але якщо враховувати, що Україна - найбідніша країна в Європі, можна говорити про те, що ставки є фактором, який пригнічує підприємництво. Однак ми більше страждаємо від економічних процесів, які на сьогодні відбуваються в державі, ніж від податкової системи».
Сергій ТарутаАле так думають не всі. Приміром, народний депутат Сергій Тарута запевнив АСН, що бізнес влаштовують і сьогоднішні податки. За його словами, «головне - давати бізнесу можливості для розвитку. Якщо ж щось змінювати, то змінювати потрібно лише на краще, а не на гірше, як пропонує уряд у новому проекті Податкового кодексу. Те, що там закладено, - бомба для бізнесу і країни». Сергій Тарута впевнений, що з таким Податковим кодексом малий та середній бізнес припинять розвиватися взагалі: «Майбутнього у них не буде. Змінювати Податковий кодекс необхідно ретельно. А держбюджет на 2016 рік можна ухвалити й на існуючому кодексі. Протягом же першого кварталу 2016 року можна розробити новий Податковий кодекс, який стимулюватиме розвиток бізнесу, а не руйнуватиме його».
«Заморозити» на чверть століття
Юрій ГаврилечкоТяжке становище бізнесу, по суті, є головною причиною того, що великий його відсоток перебуває в тіні, зазначив у розмові з кореспондентом «Аналітичної служби новин» і економічний експерт Юрій Гаврилечко, наголосивши при цьому, що бізнес не може пристосуватися до системи, де щомісяця змінюються податки. За його словами, податкове навантаження на фізичних осіб не може перевищувати 30-35% заробітної плати, а на бізнес - не вище 40% доходів. «Бізнес міг би нормально працювати, якби існувало три загальнодержавних податки: акциз на імпорт, податок з продажу і податок на прибуток, - висловив свою точку зору на це непросте питання Юрій Гаврилечко. - Що стосується персональних, то було б оптимальним залишити тільки податок на доходи фізичних осіб та єдиний соціальний внесок, який розподілятиметься між Пенсійним фондом, страховими компаніями та освітою. Проте головна умова - щоб усі податки залишалися незмінними протягом 25 років, тому що бізнес може звикнути до всіх умов у податковій сфері, але не може пристосуватися до системи, яка постійно змінюється». Крім того, на думку експерта, сплата податків має бути максимально спрощеною.
Віктор СусловУкраїнська податкова система, зазначає екс-міністр економіки Віктор Суслов, має будуватися за зразком європейської. Однак у нас навіть не проводиться політика наближення до європейського законодавства, а єдина мета податкової реформи - прагнення збільшити податковий прес на простих українців. «Українці, у свою чергу, хочуть, щоб податки були мінімальними, - запевняє він АСН. - А порівняння нашої та європейських систем оподаткування могло б показати, куди і як рухається Україна, але інформації з цього питання недостатньо. Я думаю, що у нас політика наближення до європейського законодавства навіть не проводиться. Приклад - оподаткування особистих доходів. Мінфін знову з незрозумілих причин хоче мати єдину ставку оподаткування всіх доходів. Тобто Мінфін відмовляється від прийнятої в Європі системи прогресивного оподаткування, де люди з високим рівнем доходів сплачують податки за вищою ставкою».
Борис КушнірукІ якщо Віктор Суслов зазначає, що уряд хоче збільшувати податки, зокрема різко збільшити податок на додану вартість на ліки, то економічний експерт Борис Кушнірук говорить про те, що якби українці мали таку можливість, вони б зовсім не сплачували податки. Але проблема вітчизняної податкової системи полягає не у ставці, а в тому, як відбувається її нарахування. «Насправді ніде у світі не люблять платити податки. Якщо всерйоз поцікавитися, які податки хотіли б платити українці, то дуже швидко з'ясується, що ніяких. Жодної персональної ставки, - наголошує економіст «Аналітичній службі новин» (АСН). - Наявність податкової системи - завжди непопулярний крок. Хоча є країни, де ставки податків визначено конституцією (приклад - Швейцарія). У нас проблема не стільки в самій ставці податків, скільки в тому, як вона розраховується. Якщо некоректно, решта вже не має значення. Питання радше полягає в тому, яка податкова система буде ефективною».
За словами Бориса Кушнірука, найперше завдання податкової системи - стимулювати розвиток економіки (або хоча б не стримувати його) і при цьому давати можливість наповнити бюджет. Це питання захисту населення, заробітних плат учителям, медикам, представникам інших бюджетних напрямів. «Тобто, - зауважує експерт, - податки потрібно збирати. На жаль, те, що у нас пропонується, жодних завдань, що стоять перед податковою системою, не вирішує. Передусім не спрощує її. Навпаки, планується зменшити кількість суб'єктів підприємницької діяльності, які перебувають на спрощеній системі. Їх переводять нелегально, таким чином на сотні тисяч суб'єктів господарювання збільшується кількість тих, хто працюватиме в абсолютно неефективній загальній системі оподаткування».
Борис Кушнірук зазначає, що «уряду здається, що саме таким чином розв’язується проблема ухилення від сплати податків для населення, але насправді лише створюється проблема із ПДВ. «ПДВ - це найбільший податок з точки зору надходжень, причому не тільки в Україні. Але у нас, з одного боку, чимало відомих лазівок, які дозволяють не платити цей податок і при цьому ще й гроші з бюджету красти. А з іншого, запроваджено систему ручного управління відшкодуванням ПДВ, причому виникає величезне поле для корупції». «Зараз це названо компромісом, - пояснює експерт, - але це не зовсім так. Компромісом можна було б закрити всі наявні лазівки і створити автоматичне відшкодування. Це правильний шлях. Є третя складова - так званий єдиний соціальний внесок (ЄСВ). Проблема в тому, що він зав'язаний на системі соціального страхування, і ви не можете взяти і зменшити ставки, якщо система соціального страхування (корупційна сама по собі) не змінюватиметься».
«Конверти» мають стати невигідними
Олександр ОхріменкоЗмінюватися має не лише система соцстраху - має змінитися підхід до оподаткування. Приміром, президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко зазначає, що перебудувати цю систему треба так, щоб платити зарплату офіційно стало вигідніше, ніж у конвертах. І пропонує свою модель: що більша заробітна плата, то меншими повинні бути податки, що стане прямим стимулом для «відбілювання» зарплат. «Бажано було б знизити податок на додану вартість до 10%, аби ПДВ став як податок з обороту, - пояснив експерт АСН. - Відповідно, буде знижено й ціни. Що стосується податку на прибуток, то можна було б залишити 15%». За словами Олександра Охріменка, якщо говорити про те, що стосується податків з фізичних осіб, то вони не повинні перевищувати 10%. І при цьому «потрібно було зробити навпаки, тобто що більша зарплата - то менший податок».
Геннадій КривошеяУ свою чергу народний депутат Геннадій Кривошея впевнений, що більше податків має платити той, хто багатший. «Більшість українців хотіли б узагалі не платити податки, - запевняє він «Аналітичну службу новин» (АСН). - Але у сфері оподаткування у нас є проблема, яка полягає у впливі олігархів. Нам необхідно вибудувати систему, щоб олігархи не могли впливати на формування Податкового кодексу і подібного роду речі. Через це у нас ніхто практично не звертає уваги на малий та середній бізнес». Разом з тим депутат вважає, що в Україні забезпечується прозорість податкової системи, оскільки кожен може побачити, на що витрачаються його гроші.
Однак, за словами Геннадія Кривошеї, у нас проблема в іншому: на місцевому рівні ми не бачимо, як проводяться тендери. Тому необхідно запроваджувати низку нових процедур, зокрема електронні торги, що дозволить контролювати витрати коштів. Процес потрібно запустити вже зараз, а завершити, коли повністю буде здійснено децентралізацію влади, коли всі повноваження буде передано на місця.
Сергій ЛабазюкА його колега по парламенту Сергій Лабазюк, щоб оздоровити ситуацію в економіці країни, взагалі пропонує зробити для малого бізнесу на двійко-трійко років податкові канікули. «Хай би чого хотіли українці, податки потрібні, але вони мають бути адекватними, - запевнив він АСН. - Вони не повинні зростати. А для малого та середнього бізнесу краще зробити градацію як у кількості податків, так і в роках». За його словами, якщо зараз малий та середній бізнес переведуть «на загальну систему оподаткування, то 80% піде в тінь. У нас буде ситуація як у 90-х роках, коли були бартери і подібні операції. Те, що є на сьогодні, - це просто знищення малого бізнесу. З такими темпами його дуже скоро не буде».
Схрестити мрію з необхідністю
Сергій РибалкоЩо потрібно зменшувати і ставки, і кількість податків, вважає і народний депутат Сергій Рибалко. «Те, що після торгів зменшили два параметри на 2%, з 20% до 18%, - це не вихід, - запевнив він АСН. - Закони не ухвалюються, реформ немає. Щоб зміцнити економіку, потрібно особливу увагу приділяти малому і середньому бізнесу». Разом з тим, на його думку, у пропонованому урядом Податковому кодексі малий та середній бізнес узагалі хочуть знищити. «А потрібно, навпаки, зробити все, щоб малий і середній бізнес здобув можливість зміцніти, - роз'яснює він, - адже в більшості тих же європейських країн саме дрібне підприємництво - та ланка, на якій тримається весь бюджет. У нас же взагалі немає середнього класу. Або всі бідні, або олігархи. У пропонованому урядом Податковому кодексі його взагалі хочуть знищити - скасувати спрощену систему оподаткування і запровадити ще нові податки». Але, на думку нардепа, хоч це і є вимогою МВФ, рішення потрібно приймати нам самим.
У тому, що мрія українців - узагалі не платити податки, власне, особливих сумнівів і не було. Але при цьому експерти одностайні в думці, що наша країна потребує такої податкової реформи, яка супроводжуватиметься не лише зміною структури податкової системи, а й зниженням загального рівня податкового преса за рахунок податків на доходи як найбільш несприятливих для економічного зростання. А от наскільки можна зменшити податкове навантаження, має визначатися масштабами зменшення частки витрат зведеного бюджету у ВВП. А якщо податкову реформу буде реалізовано саме за таким сценарієм, без реформи системи держвидатків обійтися не вийде. При цьому експерти в один голос запевняють, що якщо уряд і далі затягуватиме податковий зашморг, прикриваючись вимогами МВФ, оздоровити економіку України не вдасться ані наступного року, ані за п'ять, ані за 10 років.