На тлі ротацій у Кабміні, які обіцяні під ідею прискорення реформування країни, війни на сході, що не вщухає, і прийдешніх місцевих виборів, стартує новий політичний сезон. Традиційно, саме у вересні увага людей більшою мірою зосереджується на тому, що відбувається на Печерських пагорбах - в Раді, Кабміні та Адміністрації Президента, - а телеефіри, поспішаючи наростити рейтинги, наповнюються різними ток-шоу. При цьому вже зараз зрозуміло, що політична осінь-2016 буде не з медом, оскільки саме в цей період на країну чекають три ключові події для її подальшої долі.
Місцеві вибори
Офіційно місцева виборча кампанія ще не почалася, але популізм і деструкція, що супроводжують її, потихеньку нарощують розмах. Поки ще залишається питанням, кому будуть віддані електоральні голоси: конкретним політикам, передвиборчим програмам або вирішальну роль знову відіграватиме, як дуже точно зауважив Президент, "маршал гречка". Тобто чим стануть керуватися громадяни, ставлячи галочки в бюлетенях, не скаже ніхто.
Осінь також стане серйозним тестом для нового закону про вибори, який розробляється і приймається дуже складно, але під соусом обіцянок: мовляв, впроваджується нова система відкритих списків, яка дозволить саме виборцю формувати черговість політиків у них, усунувши від цього процесу партійних босів. Але експерти негативу відшукали в ньому набагато більше, ніж позитивних позицій.
Закон несе ризики не тільки для 25 жовтня. Було обіцяно, що подібну систему, у разі її позитивної апробації на місцевих рівнях, законодавець може перетворити на правила виборів народних депутатів. Але експерти переконані: є побоювання, що саму ідею відкритих партійних списків спробують дискредитувати, оскільки насправді партіям такий розклад не вигідний. Якщо це вдасться, у майбутньому просто розкажуть людям, що хотіли як краще, а вийшло як завжди: мовляв, в Україні відкриті списки «не спрацювали». Цей крок, у свою чергу, дозволить залишити партійним лідерам можливість формувати перелік кандидатів на свій розсуд, а людям не залишиться нічого більше, окрім як знову обирати наосліп.
Зрозуміло, що закон спробують поліпшити, наскільки це можливо.
Олександр Черненко«Слід розуміти, що закон вийшов сируватий, тому в нього будуть внесені правки, переважно, технічного плану, - поінформував АСН екс-голова Комітету виборців України, народний депутат України Олександр Черненко. - Хоча можлива і низка політичних змін. Це, насамперед, стосується обмеження політичної реклами, введення більш жорсткого контролю і покарання за підкуп. Центрвиборчком також побачив низку неможливих для виконання функцій і готує свої пропозиції».
Ротації в Кабміні
Другою інтригою осені є доля Кабінету Міністрів України, якому спочатку Президент Петро Порошенко пообіцяв тестування на профпридатність, а потім і прем'єр-міністр Арсеній Яценюк сказав, що сам запропонує парламентській коаліції новий склад КМУ.
Офіційно списку відставників досі немає. Кого вирішать «піти», можна тільки здогадуватися. Відставку давно і наполегливо пророкують міністру охорони здоров'я Олександру Квіташвілі, міністру економічного розвитку і торгівлі Айварасу Абромавічусу, а також міністру енергетики та вугільної промисловості Василю Демчишини. Серед можливих кандидатів на «вихід» лунають й імена Геннадія Зубка (віце-прем'єр-міністр України - міністр регіонального розвитку) та Андрія Пивоварського (міністр інфраструктури).
Давно хитається крісло і під віце-прем'єром Валерієм Вощевським - його кабінет нібито планують віддати народному депутату від пропрезидентської фракції Ігорю Кононенку. Той, у свою чергу, заявляє, що якщо дадуть мізерні повноваження, то він не згоден.
Ігор Кононенко«Я - людина команди. Якщо стоятиме завдання працювати в Кабінеті Міністрів, я готовий у ньому працювати. Але я не знаю, що таке віце-прем'єр. Мене приставка абсолютно не гріє, питання - чим займатися. Якщо реформами - то це цікаво, але в цьому випадку покажіть рівень повноважень, у тому числі і кадрових, і коло обов'язків, тоді я буду аналізувати і приймати рішення. Якщо ж просто отримати приставку і кабінет, мені це не цікаво», - відповів він АСН.
Хоча за спиною у Кононенка кажуть, що цей «сірий кардинал» Петра Порошенка готовий буде зайти в Кабмін або з новим прем'єром, або отримавши гарантії незалежності від Яценюка. Але Арсеній Петрович, у свою чергу, не горить бажанням бачити Кононенка у своїй команді, оскільки в посиленні позиції конкурента Порошенка не зацікавлений.
Проте зовсім не факт, що самому Яценюку вдасться залишитися главою уряду.
«Прийдешні відставки міністрів - це не новина. Але так і залишається інтригою, чи не буде відставки самого прем'єр-міністра? Чи не з'являться якісь інші кандидатури, які радикально змінили б склад Кабміну і формат коаліції», - звернув увагу АСН політолог Сергій Таран.Сергій Таран
Але прізвищ експерт не називав. Хіба що змусив згадати той факт, як часто у ЗМІ з'являється інформація з посиланням на джерела, які стверджують, що Яценюк може втратити прем'єрство. Писали, наприклад, про те, що місце Яценюка може зайняти Наталя Яресько, а самого Арсенія Петровича «підуть» у Національний банк. До речі, Наталя Яресько, ніби як, поки що проти, оскільки її мета - перейти зі складу уряду України до Міжнародного валютного фонду.
Важливий і той факт, що «Народний фронт» відмовився вливатися у «Солідарність». Це означає тільки одне, що конфлікт Порошенко-Яценюк знову вийшов на публічний рівень. Чим закінчиться? Поки ніхто не береться цього прогнозувати, порадивши, спостерігати, чекаючи, чия гра виявиться більш виграшною. А заразом багато вирішать і результати місцевих виборів, які деякі розцінюють, як генеральну репетицію парламентських.
Мирний план
Крім того, важливою справою осені залишається забезпечення миру і територіальної цілісності країни. Стратегічне завдання - займати гідне місце на міжнародних аренах, домагаючись при цьому, щоб подальші події відбувалися на умовах, вигідних Україні, а не Москві. Відповідно, на порядку денному залишаться Мінські угоди і їхня дієвість. Крім того, як заявляв Петро Порошенко, Україна має намір регулярно піднімати перед міжнародним співтовариством питання про введення миротворчої місії на Донбас.
Ще одне складне питання, що стосується сходу, - проведення там місцевих виборів. Проблема в тому, що навіть на підконтрольних України територіях непросто буде забезпечити виборцям, спостерігачам і членам комісій безпеку. Вже відомо, що глави Донецької та Луганської військово-цивільних адміністрацій направили до ЦВК уточнені дані з переліком населених пунктів, в яких - саме з міркувань безпеки - пропонується не проводити 25 жовтня чергові місцеві вибори. Треба зауважити, що списки ці тричі уточнювалися. Так, наприклад, станом на 26 серпня пропонувалося не проводити вибори в 404 радах Донбасу. По Донецькій області у 225 радах, 99 з яких відносяться до населених пунктів на неокупованих територіях. По Луганській області не рекомендується проводити вибори у 179 радах різних рівнів, із яких 33 - на підконтрольній України території. Наступного дня надійшли нові уточнення, у яких Жебрівський просить виключити додатково зі списку Гірницьку міську та Курахівську селищну ради, а Тука, - навпаки, включити Білогорівську селищну раду.
Мустафа ДжемілєвЗрозуміло, що цей список буде коригуватися аж до 25 жовтня. Адже прогнозувати, як поведеться агресор, непросто. Тому логічно припустити лише те, що осінь саме для сходу України буде вкрай напруженою. Причину дуже точно вказав у коментарі «Аналітичній службі новин» (АСН) уповноважений глави держави з прав кримськотатарського народу Мустафа Джемілєв, який сказав, що «...відчувається агонія путінського режиму, тому можуть бути різкі кроки. Нам треба бути готовими до всього».
Доповнити слова Джемілєва нічим, особливо якщо врахувати підступність дій «сусіда» і наявність усередині країни його пособників, які не припиняють спроб ще більше дестабілізувати ситуацію, щоб викликати соціальні протести і нав'язати людям завзяте відчуття того, що «все пропало».