counter

Що обіцяє нам пришестя евакуаторів


Переглядів: 160


Що обіцяє нам пришестя евакуаторів

У Києві лише за останній тиждень з руки поліцейських евакуйовано майже чотири десятки автомобілів, насамперед, припаркованих із порушенням Правил дорожнього руху. Вони отримали таке право після того, як Верховна Рада ухвалила Закон № 596-VIII «Про вдосконалення регулювання відносин у сфері безпеки дорожнього руху», який передбачає розширення повноважень нової патрульної поліції, який глава держави, без зайвого мудрування, підписав 6 серпня. І хоча ключова новація цього документа — «зелене світло» для автофіксації порушень Правил дорожнього руху, не менш значуще й повернення на наші дороги евакуаторів.

Як стверджують у поліції, поки що патрульні викликають евакуатори, крім випадків з очевидним ігноруванням правил паркування, лише до злісних порушників ПДР (при підозрі на викрадення автомобіля або якщо водій дозволяє собі сідати за кермо у стані алкогольного сп’яніння) або при серйозній аварії, коли машину інакше з місця події не забрати. Але, що дуже показово, автомобіль із пішохідного переходу на Контрактовій площі в столиці відвезли на евакуаторі ще наприкінці минулого місяця, тобто до набрання чинності цим законом. Звичайно, можна говорити про те, що залишати машину на переході ой як погано, але де, скажіть на милість, взагалі можна зупинитися на Подолі, якщо раптом з'явиться в цьому нагальна потреба?!

Новий старий знайомий

Мене як водія найбільше дістає «аргумент» чиновників, що ратують за повернення практики евакуаторів і використання різних пристроїв, що блокують колеса автомобіля, мовляв, за кордоном це — поширена практика. Та чомусь ніхто не говорить, що за кордоном: а) якість доріг на багато краща, ніж у нас; б) організовано паркувальний простір — і тамтешнім водіям не доводиться кидати машину де прийдеться, адже там біля кожного офісу передбачено змогу залишити свій автомобіль. Тому розслідування, пов'язане з парковками і організацією паркувального простору в місті, а не просто пошук владою шляхів вибивання додаткових грошей у бюджет, — одна з наступних тем, які  найближчим часом оприлюднимо у нашому виданні.

Тема повернення в першу чергу на київські дороги евакуаторів для мене завжди асоціюється з диким випадком, який стався в столиці 2008 року десь поблизу книжкового ринку «Петрівка»: тоді співробітники служби евакуації нібито неправильно припаркованих автомобілів примудрилися відвезти іномарку з немовлям, яке спало у машині. Про те, який стрес пережила мати, яка залишила машину на якихось 10—20 хвилин, не кажу (навіть у разі гострої потреби будь-що придбати залишати дитя без нагляду в наших реаліях вкрай ризиковано, тож жінку покарано цілком резонно).

Мова про інше: скільки ще тоді не шукала інформацію про те, що хвацькі парубки, які «не помітили» в салоні дитя, перед жінкою-водієм хоча б вибачилися, так її і не знайшла. Тому питання «А де гарантія, що ця історія — в тих чи тих варіаціях — не повториться нині?» залишається вкрай актуальним. До речі, у Росії, де практику евакуаторів влада застосовує просто на «ура!», випадків, коли забирають машини з маленькими дітьми всередині — задосить: і в Пітері, і в Москві, і в іншій Тмутаракані. І, що має особливо цинічний вигляд, там ще потім примудряються подавати до суду на жінку-водія — за те, що наразила дитину на небезпеку, навіть якщо вона на п’ять хвилин заскочила в найближчу аптеку за ліками для того ж малюка.

Тому головне питання, яке хвилює автомобілістів: чим це для них обернеться — реальною допомогою на дорогах, коли, прошу пробачення за тавтологію, за допомогою евакуаторів вчитимуть жити за загальноприйнятими правилами всіх, хто їх порушує? До того ж  вчитимуть зокрема й тих, хто досі вміє вирішувати питання за допомогою одного телефонного дзвінка. Або ж черговим податком на гаманець, як було в Києві за колишнього мера Леоніда Черновецького? Ні для кого не секрет, що евакуаторники тоді просто збивали гроші, вдаючись до дуже простої схеми. Вони вантажили машину на евакуатор, від'їжджали на декілька десятків метрів від місця, де вона була припаркована спочатку, і очікували там ні, не приходу водія, а його пекучого бажання «домовитися з ними полюбовно».

За що?

Цікаве питання, за що ж тепер — після внесення змін до Кодексу адміністративних правопорушень України — вам можуть нав'язати послуги, яких ви не замовляли. Серед причин — в першу чергу використання автомобіля з несправностями гальмівної системи або рульового управління і їзда вночі без світла. А також управління несправним або незаконно переобладнаним транспортним засобом, який використовується для перевезення пасажирів.

Але особисто мені, хоч, здається, і не блондинка, не зовсім зрозуміло, яким чином наші копи так собі на око визначатимуть ось ці несправності і незаконні переобладнання... Евакуатор загрожує і у випадку, якщо вам заманеться залишити свій автомобіль на смузі, призначеній для руху громадського транспорту, а також за порушення правил зупинки або стоянки, що створюють перешкоди дорожньому руху, а то й загрозу його безпеці. Або, приміром, покататися без водійського посвідчення, до того ж небажання з яких причин його пред'являти теж розцінюється як його відсутність. Їзда напідпитку — теж достатня причина для того, щоб ваша машина опинилася на штрафмайданчику. Як і, до речі, незаконне перевезення іноземців та осіб без громадянства (а раптом терористи, що сьогодні вкрай актуально?!) територією України.

Але водії повинні пам'ятати: в одній зі статей закону сказано, що евакуювати автопорушника можна лише тоді, коли його розміщення «суттєво заважає дорожньому руху», інакше машина «не може бути доставлена ​​для зберігання на спеціальний майданчик». Хоча визначати, коли автомобіль заважає суттєво, а коли — не суттєво, найпевніше, будуть самі поліцейські, бо закон про це нічого не говорить.

Без комерційної основи

До речі, спроб протягнути через парламент дозвіл на використання евакуаторів було як мінімум дві: перша — вдала — це вже чинний закон № 596-VІІІ, яким благословили повернення евакуаторів, друга — законопроект № 2228 — про нові правила паркування і зупинки/стоянки автомобілів, який ще знаходиться на розгляді Верховної Ради. Лобісти цього законопроекту — в першу чергу структури, що займаються збором грошей за паркування. Судячи з усього, восени вони знову піднімуть питання про якнайшвидший розгляд цього законопроекту, оскільки цим документом зокрема хочуть узаконити пристойні суми за перебування машини на штрафмайданчику. Тому зрозуміло, що тема повернення евакуаторів не могла не сколихнути громадськість — і соціальні мережі буквально вибухнули хвилею обурення і різних точок зору.

Особливо до вподоби їх вже котре пришестя співробітникам комунального підприємства «Київпастранс», які кажуть, що досі доводилося по декілька разів на день прибирати машини з трамвайних колій. Що евакуатори потрібні (мовляв, як ще напоумити недбайливих водіїв?!), запевняють і деякі експерти. Схему роботи евакуаторів вони бачать приблизно такою: мовляв, якщо автомобіль заважає дорожньому руху, коп викликає евакуатор — і прикру «перешкоду» відвозять. А щоб повернути, до речі, свою власність, водієві доведеться: а) заплатити штраф за порушення правил паркування (порушення водієм правил стоянки тягне за собою штраф від 255 до 340 гривень, якщо ж порушення правил стоянки створює перешкоду дорожньому руху або загрозу безпеці руху, то штраф становитиме вже 680 гривень, а у випадку, коли через неправильно припаркований автомобіля станеться аварія, водієві загрожує штраф від 680 до 850 гривень або позбавлення водійських прав на термін від 6 місяців до 1 року), б) заплатити за послуги власне евакуатора, яких він не замовляв.

З цього приводу розгорілася дискусія в соцмережах. Приміром, один з ініціаторів створення Автомайдану, депутат Київради, син екс-міністра оборони Анатолія Гриценка Олексій Гриценко на сторінці в Фейсбуці висловився коротко, але містко: «Пропоную оскаржити питання справляння плати за послуги, які не замовлялися. Хоча загалом евакуація потрібна, але без знову комерційної схеми, яка працювала за часів Черновецького».

І ціна питання

А тепер, як то кажуть, родзинка, чи то пак ціна питання. Щоб забрати автомобіль зі штрафмайданчика, водій повинен буде заплатити штраф. Його розміри визначені законодавством. Але грошове питання в цій справі має ще як мінімум дві складові: по-перше, вартість тієї «послуги, яку не замовляли», чи то пак власне перевезення автомобіля на евакуаторі. Зараз тарифи на послуги евакуатора у місті залежать від класу авто: легкові автомобілі транспортують за 170 гривень, джипи і мікроавтобуси — за 200 гривень. Але! Наш рідний уряд, мабуть, у пошуках додаткових надходжень до бюджету, і тут заздалегідь ужив заходів — і відредагував передбачений у своїй же постанові №1102 порядок проведення евакуації, обумовивши там суми за транспортування і зберігання машини на штрафмайданчику.

Отже, уряд Яценюка вважає, що «послуги» евакуатора, якщо маса вашого автомобіля не перевищує двох тонн, мають коштувати не менше ніж 600 гривень. Якщо ваша машина важить від двох до трьох тонн, це вже 700 гривень. Евакуація важчих автомобілів буде обходитися в 850 гривень. Ну і накиньте сюди встановлені відсотки податку на додану вартість... Чи мають право ці суми вважатися економічно обґрунтованими і які ж економічні параметри в них закладені, ніхто і нікому не пояснював. Тому водії вже зарахували їх до урядових «хотілок».

Друга складова — вартість перебування автомобіля, що проштрафився, на спеціальному майданчику. У тій самій урядовій постанові оприлюднено такі цифри: доба зберігання протягом першого тижня (тобто сім днів включно) — по 120 гривень, починаючи з другого тижня, доба коштуватиме 20 гривень.

До речі, питання ціни — давній камінь спотикання у розв’язанні цієї проблеми, бо є її головною корупційною складовою. Один з екс-керівників департаменту ДАІ України відверто вважав використання штрафмайданчиків і евакуаторів розсадником корупції та хабарництва, передбачаючи, що у крайньому разі їх використання добова плата за утримання транспортних засобів на штрафмайданчику не повинна перевищувати 20 гривень. І починаючи не з восьмого дня, а вже з першого! Але нам — у вигляді узаконеної схеми — фактично нав'язують комерціалізацію цього процесу. Тому зрозуміло, якщо водієві-порушнику хоча б раз доведеться забирати машину зі штрафмайданчика, він і ворогу не побажає залишати автомобіль поперек дороги або на трамвайних коліях.

А юристи — за справедливість

Вадим ВолодарськийВадим Володарський«Що стосується евакуаторів, — роз'яснює «Аналітичної службі новин» (АСН) адвокат Вадим Володарський, який спеціалізується на автомобільній тематиці, — по-перше, їх хочуть застосовувати не лише в разі порушення правил паркування, а й у разі несправностей, що нелогічно: як усунути несправність, коли машину забрали? Не кажучи про те, що діагностувати несправність неспеціаліст не може, та й повноважень таких наразі у міліції/поліції немає. По-друге, щодо паркування їх хочуть застосовувати не лише тоді, коли паркування заважає проїзду. Тобто буде фантастичне свавілля.

Нарешті, вилучення майна з володіння особи без рішення суду, по суті, суперечить статті 41 Конституції. Думаю, всі ці новації стануть приводом для численних судових позовів. Конфлікти можуть бути за критерієм «заважає — не заважає». А що говорить стаття 41? Що порушення права власності можливе винятково за рішенням суду. До всього, у нас проблема парковок не лише не вирішена, але й створюється штучно. Потрібно починати з того, щоб дати змогу людям нормально паркуватися. А якщо згадати, як працювали евакуатори при Черновецькому, то через їхнє використання заторів буде ще більше».

Щодо  фотофіксації (це — головне нововведення, якому депутати дали старт цим законом), за словами адвоката, «можна буде посилатися на конституційні норми, витлумачені Конституційним Судом, і суди не матимуть іншого виходу, окрім скасування постанов, які складені на власника, а не на безпосереднього порушника».

Віталій ВоронінВіталій Воронін«Використання евакуаторів — одне з багатьох спірних питань між владою та автомобілістами, — поділився з «Аналітичної службою новин» (АСН) директор проектів Фонду сприяння безпеці дорожнього руху Віталій Воронін. — Висловлю свою думку як громадський працівник з БДР і як водій. Вважаю, що евакуація потрібна, але за умови реальної перешкоди автомобіля для дорожнього руху та з метою зниження небезпеки для інших учасників дорожнього руху. При цьому вартість евакуації повинна бути не комерційною і вище, а державною та економічно обґрунтованою». Штрафмайданчики, вважає Віталій Воронін, можуть бути або державними, або комерційними, але перебування на них евакуйованих автомобілів-порушників не повинно перевищувати вартість звичайної парковки, а не 200 гривень на добу, як це планується у нас.

«Що стосується блокування коліс, — говорить директор проектів Фонду сприяння БДР, — то я категорично проти. Крім, можливо, випадків, коли однозначно встановлено, що автомобіль в розшуку, з високою ймовірністю брав участь у ДТП і міг втекти з місця події, брав участь у злочині і в інших серйозних випадках». Країні, за словами Вороніна, потрібні «ефективні закони та процедури їх роботи з обов'язковою умовою невідворотності покарання для всіх учасників дорожнього руху». Експерт, який займається вирішенням проблеми безпеки на дорогах, зазначає, що «керувати автомобілем стало нестерпно, порушення ПДР зашкалюють, аварійність, а також травматизм і смертність від ДТП не падають. Ефективних державних програм з БДР немає, а те, що я бачив у розробці, такими назвати не можу. Чинне законодавство, що забезпечувало б БДР, ефективно не виконується. Таким чином, без серйозних змін законодавства, підзаконних актів і процедур, просто так вводити евакуатори і блокиратори можна».

Але найголовніше, на що ні чиновники, які лобіюють ухвалення подібних законів, ні народні обранці, яким найчастіше закон не писаний, не звернули уваги, — Вадим Володарський зазначає: потрібно враховувати, що «порушення правил паркування — наслідок необгрунтованих заборон і проблем з паркомісцями , часто створених штучно». Ну що тут скажеш, коли наслідок і причина міняються місцями не випадково, а цілком навмисно? Як влучно нещодавно написав у своїй стрічці один з друзів у Фейсбук-співтоваристві: «Всі, хто дотримується правил дорожнього руху, загрожують економічній стабільності держави». Уважно аналізуючи зокрема і цей законопроект, і урядову постанову, в якій закріплено механізм вирішення питання з евакуаторами, «приправлену» економічним підгрунтям, розумієш: та ж він має рацію. На жаль…

Лариса Чайка, АСН

Читайте АСН в Google News




Новини партнерів



Інші важливі новини і публікації
Кошеня в будинку: що потрібно знати про маленьких мурликів
Кошеня в будинку: що потрібно знати про маленьких мурликів
Коли в будинку з'являється маленьке кошеня, власнику необхідно забезпечити належний догляд Що потрібно придба....
Відкриття чакр: як досягти внутрішньої гармонії
Відкриття чакр: як досягти внутрішньої гармонії
Чакри — це енергетичні рівні розвитку Це наші внутрішні центри сили, якими протікає енергія
Як створити місце сили у своїй квартирі
Як створити місце сили у своїй квартирі
Будинок може не тільки захищати нас від зовнішніх факторів, але й надавати сили Такий куточок можна створити у....
Життя без стресу: як дійти згоди із собою та зі світом
Життя без стресу: як дійти згоди із собою та зі світом
Стрес є невід'ємною частиною життя сучасної людини Незважаючи на те, що в житті кожного з нас бувають складні ....
Як боротися з негативними енергетичними впливами
Як боротися з негативними енергетичними впливами
Кожна людина зазнає негативного впливу: втома, дратівливість та раптові болі – ознаки енергетичної атаки Борот....
більше матеріалів
/-0,33505606651306-/ /-pc-/
Top