У групі Фейсбуку «Приватбанк. Форум клиентов и вкладчиков» було опубліковано відкритий лист-звернення 84-річної бабусі до нового голови правління «ПриватБанк», австрійського фінансиста Герхарда Бьоша, який зацікавив ЗМІ та правозахисну спільноту. Наводимо звернення у повному обсязі.
«Шановний пане Герхард Бьош!
Мене звати Пивоварова Зоя Петрівна, уроджена Козаченко, 1 липня 1937 року народження.
Пишу Вам тому, що втратила надію на відновлення справедливості і не вірю в українське правосуддя. Так сталося, що в мене цинічно та підступно, без мого відома, фактично вкрали мій депозит, який знаходився у «ПриватБанку». Ви це легко побачите, як тільки ознайомитися із матеріалами справи.
Це відбулося за правління минулого керівництва у 2014 році, коли у банку панував хаос та безлад.
Я чула, що Ви володієте українською мовою, і це дає мені надію, що Ви мене почуєте! Коли прийшов час, нарешті, скористатись моїми грошима, що зберігаються у «ПриватБанку», я почула дивну відповідь, що гроші є, але їх не віддадуть.
Це був шок і страшне потрясіння - такого зі мною не траплялося вже більш як 80 років, коли до нашого міста у 1941 році прийшли фашисти, і ми стали кожного дня чути про розстріли та катування. Мені тоді було 4 роки, але я уривками дуже яскраво пам’ятаю ту безнадійність, той жах, яким цілих два роки було просякнуте наше життя в окупації. До нашого будинку неодноразово приходили фашисти, погрожували розстріляти матір, ми ледь вижили з маленькими сестрами в тій страшній окупації. Та навіть німці не забирали останнього, як це зробив «ПриватБанк». Все життя я хотіла, щоб мої діти та онуки такого ніколи не побачили, щоб вони мали кращу долю. З молодих років я наполегливо працювала, вивчилася, стала медиком, навчала лікувати інших, працювала на збереження життя та здоров’я простих людей. Відкладала гроші, багато в чому собі відмовляла. Як я вже повідомила, мої заощадження, які я збирала десятки років, і які мені вдалося зберегти, знаходилися на депозитному рахунку «ПриватБанку». Але коли у 2019 році я захотіла отримати свої гроші, мені відмовили. Після звернення до суду (справа 757/13397/20), на якому представники «ПриватБанку» офіційно підтвердили, що гроші на моєму рахунку є, суддя неодноразово рекомендував представникам АТ «ПриватБанк» повернути мені кошти до винесення рішення, інакше суд може накласти дуже великі санкції на АТ «ПриватБанк» за неповернення депозиту. Проте час спливає, а до мене ніхто зі сторони «ПриватБанку» так і не звертався. Я не можу користуватися власними грошима! Такими діями представники «ПриватБанку» фактично порушують усі соціальні норми, правила ділового обороту, які склалися у солідних банках, що піклуються про власну репутацію, тим самим повністю порушують мої права як споживача фінансових послуг.
Звернутися до Вас – це моя остання надія на відновлення справедливості.
Але в мене жевріє надія, що Ви почуєте мене, прислухаєтесь до мого крику болю та відчаю! Сподіваюсь, що чесність, порядність, співчуття, християнське благочестя - не пусті для вас слова.
Пане Герхарде, закликаю Вас усіма святими, праведниками та Божим судом – не відмовляйте мені, а вчиніть по закону та совісті! Не доручайте підлеглим вигадати щось для виправдання злочину проти мене, клієнта очолюваного Вами «ПриватБанку». Покажіть українській спільноті, покажіть Європі, своїм партнерам і колегам, що Ви в Україні для допомоги, для відновлення законності і прозорості у банківській сфері, для процвітання та просування до ЄС, а не для заробітчанства та ошукування громадян, які втратили все.
Прошу Вас, поверніть мені мої гроші, не залишайте мене у відчаї, безпорадну, хвору, без віри у правду та справедливість.
З повагою та вірою у Вашу доброчесність, кандидат медичних наук, Зоя Пивоварова»
Що ж, досить зворушливе та нетипове рішення української пенсіонерки звернутися напряму до вищого керівництва «ПриватБанку». А щоб підтримати громадянку України, додамо кілька речень від редакції.
Шановний пане Герхарде Бьош! Ви – поважна людина з європейськими поглядами і чітким розумінням важливості дотримання законів. В Україні Ви відомі як чесна, досвідчена, принципова людина, високопрофесійний фінансист з бездоганною репутацією. Ми впевнені, що для Вас повага до клієнтів та закону не пустий звук.
Тільки нещодавно Ви виграли конкурс та починаєте керувати найбільшим банком України. Як Ви будете наводити лад, як будете впроваджувати європейські цінності, покращувати репутацію «ПриватБанку» у партнерів та інвесторів, коли прямо зараз Ваш банк глузує, знущається з немічної, хворої бабусі, яка прожила важке життя?
Для «ПриватБанку», навіть не зважаючи на те, що банк нещодавно переніс націоналізацію, та проблеми із поверненням кредитів, та сума, яку потрібно повернути – це сміхотворна цифра, яка жодним чином не може вплинути на баланс та стан Вашої фінансової установи. Натомість для пенсіонера ці кошти критично важливі!
Отже, ми сподіваємось, що Ви, ознайомившись із обставинами цієї справи, зрозумієте наскільки важливо не робити вигляд, що нічого не сталося, а негайно повернути Пивоваровій Зої Петрівні її законні грошові кошти, що незаконно затримує очолюваний Вами банк. Повернувши гроші людині похилого віку, що пережила жахливі події окупації, Ви тим самим чітко продемонструєте:
1. Реальні кроки по відновленню репутації «ПриватБанку» на українському і міжнародному рівнях.
2. Повагу до судової системи України.
3. Бажання виконувати зобов’язання перед своїми клієнтами.
4.Свою особисту законослухняність, добропорядність і бездоганну репутацію.
5. Свою самостійність і незалежність у прийнятті важливих рішень в інтересах «ПриватБанку» і держави Україна, яка Вас найняла на цю відповідальну і престижну посаду.
Проблема розміром з тенденцію
Нагадаємо, що проблема, яка описана в листі Зої Пивоварової до голови правління «ПриватБанку» Герхарда Бьоша, була опублікована кілька місяців тому в українських ЗМІ. Зокрема, у публікації порталу ASN відомий адвокат Вадим Чунжин розкрив сутність шахрайства, яке, на жаль, дозволяють собі українські банки по відношенню до своїх клієнтів.
Подробиці були викладені у матеріалі на сайті АСН.
Як з’ясували журналісти, саме Вадим Чунжин представляє справу Зої Пивоварової в Печерському районному суді м. Києва (№ 757/13397/20).
Далі пряма мова адвоката:
«З «ПриватБанком» судиться жінка похилого віку 1937 р.н., яка не може повернути свої депозити в розмірі 39 500 доларів. Це всі її заощадження за життя. Зазначу, що дитиною, вона пережила окупацію Криму фашистами. Суть історії така, що в березні 2014 року «ПриватБанк» в односторонньому порядку, без повідомлення клієнта, з порушенням всіх мислимих норм права і умов договорів, укладає договір з якоюсь фінансовою компанією про заміну боржника в зобов'язанні перед кредитором. Далі, без повідомлення та узгодження з власником депозиту, банк переводить гроші з депозитних рахунків клієнта на поточний рахунок клієнта. Однак ні забрати ці гроші, ні користуватися ними, ні здійснювати платіжні операції жінка не має можливості. І вже в суді з’ясувалося, що виявляється, за твердженням представників «ПриватБанку», депозит, без згоди і повідомлення клієнта, в порушенні статті 520 Цивільного Кодексу України, фіктивно був переданий компанії ТОВ "ФК "Фінілон". Дана компанія не має і не мала ніколи ліцензії на здійснення діяльності з фінансовими активами громадян і ліцензії на здійснення діяльності на фондовому ринку України. Крім того, за кодом КВЕД 64.92 дана ФК, взагалі, не має права працювати з депозитами фізосіб. Що переконливо підтверджують скріншоти офіційних даних.
А якщо врахувати, що власником «ПриватБанку» є держава Україна, то виходить, що новий власник в особі держави продовжує успішно використовувати незаконні схеми старих власників «ПриватБанку»!!! » - резюмував адвокат.
За твердженням Вадима Чунжина, самі представники «ПриватБанку» не заперечують, що на рахунках у Пивоварової З.П. знаходяться 39 500 доларів, покладених на депозитні рахунки, а потім без її згоди та повідомлення переведені на поточні рахунки. Наявність коштів на рахунку потерпілої беззаперечно підтверджує і офіційна довідка-витяг, яку видав сам «ПриватБанк» (див. ілюстрацію).
Суддя Печерського суду неодноразово в судовому засіданні рекомендував представникам «ПриватБанку» в добровільному порядку віддати депозитні гроші позивачеві. Але позиція юристів «ПриватБанку», всіляко затягувати справу, і судова казуїстика така, що рішення і його виконання, навіть в разі позитивного результату, можливо, доведеться чекати багато років. І скористатися цими коштами у жінки немає ні найменшої можливості. Адже суди можуть затягнутись на довгі роки, яких немає у літньої жінки. Вона не зможе отримати якісне лікування, поліпшити свій побут, не зможе, як мріяла, допомогти правнукам з освітою.
У такій ситуації добровільне повернення грошей клієнту - це сильний і правильний хід для обох сторін, який може здійснити «ПриватБанк» під керівництвом нового СЕО - впевнений адвокат потерпілої.
«З урахуванням того, що позов з боку Пивоварової З.П. передбачає величезні санкції для «ПриватБанку», в тому числі і щоденні 3% від суми за ч.5 ст.10 Закону України «Про захист прав споживачів», то було б краще для обох сторін, якби до винесення судового рішення у даній справі «ПриватБанк» в добровільному порядку повернув гроші своєму клієнту. Тим самим «ПриватБанк» застрахує себе від штрафних санкцій і інших, в першу чергу, репутаційних втрат, які можуть виникнути в ході розгляду цієї скандальної справи», - вважає адвокат. Та вірить в те, що з ним зв’яжуться представники «ПриватБанку» і владнають ганебну ситуацію, доки репутація банку не буде зруйнована вщенть ( тел.+38-095-01-001-72)
Що ж, справа за новим головою «ПриватБанку», професіоналом і педантом Герхардом Бьошем, який може показати свою незалежність і новий рівень керівництва найбільшим банком України.
Ми будемо стежити за розвитком ситуації і обов’язково повідомимо читачів, як вирішилося питання з поверненням депозиту Зої Пивоварової.
Світлана Бондарева, Максим Донченко, для ASN