Закон про місцеві вибори не передбачає пільгових чи спеціальних режимів голосування для тимчасово переселених осіб. Правила отримання бюлетеня 25 жовтня 2015 року однакові для всіх, як і механізми зміни виборчої адреси. Натомість дискусії тривають, адже тільки офіційно статус переселенців мають 1,47 мільйона українців. Посилені суперечки заявою голови Представництва Європейського союзу в Україні Яна Томбінського, який закликав Центральну виборчу комісію (ЦВК) забезпечити належні умови для повного використання свого права на участь у голосуванні кожної внутрішньо переміщеної особи. Нині не відомо, чи оформив посол ЄС сказане журналістам як лист до ЦВК. Та хвилю нових дебатів він точно збурив.
Справедливо чи чесно
Звісно, у демократичній країні люди повинні обирати свою владу під час виборів. Та будь-які обмеження чи перешкоди несправедливі. А через міграційні процеси, пов’язані з російською агресією, опинитися поза процесом голосування можуть, за різними підрахунками, до 5% наших співгромадян. Але чи доречно нині розглядати пільгові режими для окремих категорій? Питання складне, бо потребує врахування певних внутрішніх особливостей.
Тут категорії «справедливо/несправедливо» мусять застосовуватися до громад і країни, а не до окремих людей. Адже місцеві вибори мають низку особливостей. Лише за один день ми обиратимемо майже 11 тисяч місцевих рад. Понад те, чимало вимушених переселенців є такими лише за статусом, оскільки приїжджають на підконтрольні Україні території тільки для того, щоб отримати гроші (пенсії, соціальні допомоги, інші виплати) або оформити документи, а потім знову повертаються у так звану «ЛНР» чи «ДНР».
Георгій ТукаДо того ж така ситуація – не просто чутки чи розмови, а реальна проблема. Враховуючи це, голова Луганської обласної військово-цивільної адміністрації Георгій Тука має намір ініціювати перегляд списків осіб, які отримали статус. «Ставитиму питання в Адміністрації Президента, у Кабміні, щоб провести перереєстрацію тих, хто отримує соціальні виплати в Україні, проживаючи на окупованих територіях, – повідомив він АСН. – Бо чимало людей зареєструвалися переселенцями, а насправді такими не є. Держава ж має чималі збитки. Все потрібно перевірити. Навести лад». Саме таких псевдопереселенців, у випадку надання додаткових виборчих преференцій, наголосив Георгій Тука, й можуть використати для фальсифікації результатів. Зокрема, влаштовувати так звані «каруселі»: власників посвідчень організовано возити від однієї до іншої дільниці…
Та й для справжніх власників статусу, на думку Туки, винятки не потрібні. Понад те, якщо надати таке право одним, то потрібно буде його гарантувати й іншим «тимчасово переселеним» бійцям, які зараз перебувають у зоні АТО.
Області застережень
Андрій ПутіловЧимало застережень є і в очільника «тимчасово прикордонної» Херсонської області Андрія Путілова. «В області проживає багато переселенців. Та одна справа, коли місцеві голосують за кандидатів, яких вони знають. І зовсім інша, коли переселенці можуть бути нечесно використані», – наголосив голова ОДА, пояснюючи бачення ситуації АСН.
Міхеіл СаакашвіліВід ситуативних і вибіркових послаблень застеріг і голова Одеської обласної державної адміністрації Міхеіл Саакашвілі. Він переконаний: цим точно спробують скористатися політичні ділки. «Ті, у кого є гроші, можуть записати цих людей на ту чи ту дільницю, – пояснив він АСН. – І маніпулювати результатами. Треба бути дуже обережними з цими масами тимчасових людей».
Степан БарнаЗазначимо, що не тільки південь і схід має застереження. Керівник Тернопільської ОДА Степан Барна теж зауважив, що місцеві вибори мають свою специфіку. «Визначати політику на місцевому рівні мають місцеві, якими можуть стати і переселенці, отримавши повноцінний статус жителя цієї території, мають реєстрацію, працюють, стали членами громади, яка обирає владу для себе», – сказав він у коментарі АСН.
Закон і право
Андрій МагераОтож, як бачимо, застережень справді чимало. Та чи будуть вони враховані? Поки сказати складно. Як зауважив заступник голови Центральної виборчої комісії Андрій Магера, загалом це питання більше Верховної Ради, оскільки вона визначає законами спосіб голосування виборців. Він також зазначив, що 25 жовтня не загальнонаціональні, а саме місцеві вибори, акцентуючи на праві місцевих територіальних громад формувати свою владу.
«Я б досить обережно ставився до можливості надання права голосу вимушеним переселенцям. Це не така проста тема, як може комусь видаватися. Як на мене, це дуже тонкий і делікатний інструментарій з боку держави, визначати правила виборів до органів місцевої влади. До цього треба підходити дуже обережно, розуміти, що є багато різних категорій громадян, які з об’єктивних причин не мають права голосу на місцевих виборах. Наприклад, це військовослужбовці. Це й трудові мігранти, які не мають реєстрації, хоч працюють, приміром, у Києві, сплачують тут податки», – пояснив він свою позицію АСН.
Окрім того, Магера розповів, що у багатьох державах ЄС право голосувати на місцевих виборах мають навіть іноземці й особи без громадянства, але які є резидентами на відповідній території. Вони там проживають, сплачують податки. А в статті 140 Конституції України чітко не зазначено, що лише винятково громадяни беруть участь у місцевих виборах. «Я не закликаю надавати нині іноземцям чи особам без громадянства право голосу, але в майбутньому нам на це також потрібно буде звертати увагу» – резюмував він.
Володимир ГройсманТа й голова Верховної Ради Володимир Гройсман (а саме від Ради залежить лібералізація закону про вибори під категорію тимчасових переселенців) не став давати категоричних відповідей на кшталт «так» або «ні», лиш повідомив, що може бути ухвалений закон, який посилює відповідальність за спроби маніпулювати виборцями. «Права переселенців мають бути забезпечені. Я не бачу різниці між громадянами. Усі рівні. Вибори мають бути вільними і демократичними, – сказав він АСН. – Щоб не було маніпуляцій, треба жорстко реагувати, бити по руках. Готовий зробити все задля посилення відповідальності за підкуп виборців. Спотворення результатів виборів – це дуже небезпечна ситуація. Потрібно культивувати політичну культуру, культуру ведення кампаній».
Ростислав ПавленкУ свою чергу заступник глави Адміністрації Президента України Ростислав Павленко зазначив АСН, що будь-які зміни до закону повинні враховувати виклики. «Усі громадяни мають право отримати чесні вибори. Щоб місцеві органи відображали справжню позицію громади. Тому важливо ефективно перекрити спроби порушень чи маніпуляцій», – зауважив представник АП.
Поспішай повільно
Отож познайомившись із позицією людей, які безпосередньо відповідають за проведення виборів і дотримання законодавства, бачимо: щоб ініціювати надання преференцій окремим категоріям громадян, хай навіть тимчасово, повної готовності нині немає. Натомість обговорення одного дискусійного питання оголило низку проблем.
Передусім ідеться про потребу перевірки офіційних реєстрів тимчасово переселених осіб. А також інтеграцію активних людей, які вимушені переїхати з Луганської й Донецької областей та АР Крим, у життя нової малої батьківщини.
Окрім цього, треба думати, як викоренити згубну звичку продавати й купувати голоси, не тільки закликаючи до відповідальності, а й посилюючи покарання за такі трюки. І з часом нам усе ж варто буде розглянути європейську практику надавати право голосу з урахуванням особливостей життя, зокрема, трудовим мігрантам, яких тільки у Києві близько мільйона. Та це завдання – на завтра. Нині ж треба вирішувати проблеми поступово. Не намагатися сподобатися усім і одразу (бо так не буває), а роблячи один крок, прораховувати рух ще хоча б на два. А після цього, уперед.