У понеділок перед будівлею уряду прем'єр-міністр Володимир Гройсман дав старт роботі перших мобільних груп у боротьбі з контрабандою та корупцією на митниці. Нагадаю, що до складу кожної з груп увійшли 2 представники від ДФС, 1 прикордонник, 1 працівник Нацполіції. Мобільні групи (які, зауважу, перестали називати «чорними сотнями») будуть діяти в цілодобовому режимі по всій території України, відпрацьовуючи орієнтування Міжвідомчого цільового центру.
Після напутніх слів склалося враження, що завдання 20 «четвірок» і Мозкового центру - не просто подолати контрабанду і корупцію на митниці. Від них безпосередньо залежить наповнення дохідної частини бюджету і зарплати, соціальні виплати, пенсії, що випливають звідти.
Тактика керівництва зрозуміла - «накачати» членів груп, яких, я сподіваюся, відбирала неупереджена комісія, почуттям відповідальності, патріотизму і усвідомленням власної особливої ролі в житті суспільства і держави.
Тільки набагато важливіше було б у цій ситуації банально пояснити членам мобільних груп їхні тактичні завдання. Хлопці зараз сядуть у новенькі авто, переглянуться і поставлять один одному одне й те саме запитання: «Що далі?». Я переконаний, що презентувати треба було не мобільні групи, а Міжвідомчий цільовий центр - мозок, який покликаний віддавати команди мобільним групам: ставити їм завдання і контролювати виконання. Так ось у мене запитання: «А хто тоді ці люди? Або це не люди, а суперкомп'ютер? Хто формуватиме «порядок денний», а найголовніше - за якими критеріями?».
Мабуть, Мозковий центр можна було б презентувати з куди більшою помпою і користю.
Крім того, хочу звернути увагу ще на такий момент. Як зможуть координувати між собою представники різних відомств, у яких є свої начальники і свої відомчі завдання. Поки це виглядає як «Лебідь, Рак і Щука».
Як на мене, така конфігурація учасників взагалі невиправдана. І кому, як не товаришеві Власову, знати про те, що виконати відомче завдання можна тільки відомчими силами. З його ж бо досвідом керівництва суто відомчим підрозділом ДФС «Фантом».
Якщо логіка міжвідомчості полягала в тому, щоб у групи були повноваження: зупиняти транспортні засоби (поліцейський), перебувати в контрольованому прикордонному районі (прикордонник), то вона, по-перше, ущербна, а по-друге, що заважає «навести лад» (ця фраза теж стає непристойною) на митницях адміністративними заходами?
Ще одна важлива ремарка! Дивлячись на функціонал, який закладається в роботу мобільних груп, а я маю на увазі повноваження проводити огляди та переогляди, а також створювати тимчасові зони митного контролю, то чітко проглядається, по суті, реінкарнація митної варти.
Можна по-різному ставитися до цього вже неіснуючого підрозділу неіснуючої митної служби, але свого часу це був потужний інструмент протидії митним правопорушенням. При цьому митна варта мала всі законодавчі повноваження, зокрема і на застосування сили, і міліцію в своїх машинах не возила, та й з прикордонниками могла свої дії скоординувати.
До речі, про автомобілі. Якщо мобільні групи переміщатимуться на поліцейських авто, то ефект несподіванки закінчиться при виїзді з гаража. Хіба секрет, що будь-яка машина з держномером, що починається на «АА...», яка наближається до пункту пропуску, не залишиться непоміченою?!
Водночас, як і очікувалося, громадськість не дізналася, яким чином буде оцінюватися ефективність та результативність роботи груп, з огляду на високу «собівартість» цього проекту.
Замість того щоб дати відповіді на давно поставлені й очевидні запитання, Мінфін на своєму сайті в рубриці «Що далі?» повідомив, що «хоче бути впевнений, що мобільні групи працюють ефективно і прозоро, і найкраща гарантія цього - громадський контроль і зворотний зв'язок. Надсилайте свої коментарі і пропозиції на електронну адресу infomf@minfin.gov.ua»
Доведеться внести свої пропозиції, щоб, як то кажуть, «зміцнити» впевненість Мінфіну в ефективності мобільних груп. Головне, щоб навпаки не вийшло.
В одному впевнений, що, з огляду на такий варіант консолідації трьох відомств у боротьбі з контрабандою та корупцією, і результати мобгруп будуть ділитися на трьох, а може, і чотирьох, і п'ятьох... з варіаціями красивих прес-релізів з серії «спільно з», «спільними зусиллями» тощо.
Та й не варто забувати про нову «бойову одиницю» ДФС - Міжрегіональну митницю. «Запасним митникам» теж потрібна робота і відповідно - результат. До речі, чи може мобільна група «заскочити» запасних митників під час їхньої роботи? Це буде вважатися успішною реформою? Чи провалом одного з напрямів «реформ»?
До слова, якщо ідеї створення Оперативної Міжрегіональної митниці 17 років, то митна варта цього року святкувала б свій 20-річний ювілей! Тож, вперед! Назад у майбутнє!!!
А ось який «сухий залишок» реально перерахованих коштів буде в бюджеті від усієї цієї діяльності?
Зарплата, нагадаю, стартує від 30 тис. грн, що в 10 разів більше за зарплату рядового і схильного до корупційних ризиків митника. Зокрема, старший мобільної групи отримуватиме 40 тис. грн, а керівник Центру - 50 тис. грн. За що їх дуже «полюбили» рядові митники, які вже багато років не можуть дочекатися підвищення зарплати «за рахунок скорочення чисельності і оптимізації структури», обіцяного керівництвом ДФС.
Авторские блоги и комментарии к ним отображают точку зрения их авторов. Точка зрения редакции информационного агентства ASN может отличаться от точки зрения авторов блогов, колонок на сайте и комментариев к ним. Редакция агентства ASN не несет ответственность за достоверность материалов из раздела «Блоги», «Колонки», сайт агентства только обнародует данную информацию.