Росія не виконуватиме будь-яких рішень міжнародних судів, які будуть не в її інтересах і які спричинять за собою занадто багато зобов'язань. Це, зокрема, стосується як кінцевого, так і проміжного рішення Міжнародного суду ООН. Останнє було прийнято 19 квітня.
Таку думку в коментарі АСН висловив експерт школи політичної аналітики при НаУКМА Петро Бурковський.
Зокрема Гаазький суд ухвалив, що Росія повинна зняти обмеження з прав кримських татар, зокрема відновити роботу Меджлісу, а також забезпечити наявність освіти українською мовою в Криму.
Водночас суд не зобов'язав Росію припинити фінансування незаконних збройних формувань на Донбасі, оскільки Україна не надала достатніх доказів цих фактів.
«Те, що в проміжних заходи встановив суд, досить помірне. Те, що прописано, Росія спробує зімітувати», - вважає Бурковський.
Новий російський Меджліс і українська мова на папері
Експерт упевнений, що Російська Федерація без особливих проблем створить телевізійну картинку і пропагандистський імідж того, що в Криму не відбувається ніяких утисків кримських татар.
Як приклад наводить результати опитування, яке в лютому цього року російська сторона провела на кримському півострові. Так, згідно з дослідженням, 70% кримських татар, які проживають у Криму, не збираються виїжджати і взагалі почуваються досить комфортно.
Що ж стосується відновлення роботи Меджлісу, то, на думку Бурковського, Росія намагатиметься створити на півострові новий альтернативний законодавчо-представницький орган кримських татар.
З українською мовою в навчальних закладах у Криму теж проблем не виникне, впевнений експерт. Росія може піти на те, щоб надати можливість вивчати українську мову в кримських школах за бажанням батьків. Однак, на думку Бурковського, це буде тільки на папері.
«З технологічної і пропагандистської точки зору Росія може спробувати це все зробити, тоді як насправді ніяких позитивних змін на території Криму відбуватися не буде», - вважає він.
Україна повинна визнати сепаратистів терористами
Що ж стосується питання визнання фінансування Росією тероризму на Донбасі, то Україні спочатку самій треба визнати сепаратистів терористами і тільки тоді доводити факт їхнього фінансування РФ в міжнародному суді, зазначив Бурковський.
«Треба довести, що сепаратисти на Донбасі створили терористичні організації. В юридичному сенсі ми і самі їх не називаємо терористами. Тобто нам потрібні такі факти, щоб вони були достатніми для того, щоб і ми, і уряди іноземних держав могли визнати сепаратистів терористами», - зазначив він.
Зокрема визнати організацію терористичною в Україні може суд за поданням Генеральної прокуратури, яка повинна зібрати всі необхідні докази для цього.
«Правоохоронні органи повинні збирати докази того, що дії, які відбувалися протягом квітня 2014 року і по теперішній час, містять ознаки терористичної діяльності. Керівники, організатори, виконавці, що там існувала чітка ієрархія розподілу ролей і відбувалися конкретні терористичні акти тощо», - додав Бурковський.
Початок вже є, оскільки у квітні 2014 року було проголошено Антитерористичну операцію і були порушені кримінальні справи проти лідерів сепаратистів.
Росії Гаага не указ
Але навіть якщо Україна доведе в суді, що на Донбасі діє терористична організація, і Гаазький суд задовольнить позов української сторони, це не означає, що Росія виконуватиме це рішення.
«Путін нещодавно підписав закон про те, що Конституційний суд вирішує в окремих випадках, коли міжнародне право має пріоритет над внутрішнім законодавством, а коли ні. Тому у них є юридичні важелі не виконувати це рішення», - зазначив експерт.
Загалом Бурковський не виключає, що на розгляд цього позову піде кілька десятків років. Наприклад, розгляд справи Кіпру проти Туреччини, коли остання вторглася і захопила 37% острова, тривав 40 років.
Але зусилля того варті, впевнений Бурковський. Оскільки якщо Міжнародний суд прийме позитивне рішення для України, навіть якщо його не виконуватиме нинішня російська влада, то після можливого приходу в майбутньому до влади в РФ більш ліберальних керівників це міжнародне рішення стане приводом для політичних змін у країні.