При ввезенні транспортного засобу на територію України його необхідно розмитнити. Саме ця процедура значно здорожує імпортний автомобіль. Частково деякі податки протягом 2015-2016 років були скасовані, зокрема спецмито, імпортний збір і утилізаційний збір. Однак вартість розмитнення все ще залишається суттєвою.
Звідси й численні схеми незаконного ухилення від "розмитнення", проблеми з "пересічніками" і ... засилля старої мізерії на дорогах країни.
Генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко перерахував для АСН, які податки українці все ще змушені платити, купуючи авто за кордоном.
Так повна процедура розмитнення на сьогодні становить:
1) мито для легкових авто - 8% від вартості автомобіля;
2) податок на додану вартість (ПДВ) - 20% від вартості автомобіля;
3) акцизний податок - в залежності від об'єму двигуна.
Крім того, вибираючи авто варто враховувати, що власникам легковиків з двигуном понад 3 літри і не старше 5 років треба буде заплатити ще й транспортний податок - 25 тис. грн. Це нововведення почало діяти з 1 січня 2017 року.
Акцизний збір з б/в іномарок знизили
Разом з тим 31 травня 2016 року Верховна Рада прийняла законопроект №3251, який передбачає істотне зниження акцизного збору на імпортні автомобілі, що були у вжитку, вже з 1 липня 2016 року. Наприклад для автомобіля з двигуном об'ємом 1500-2200 см3 акцизний податок зменшився з 1,643-2,441евро за см3 до 0,267 євро за см3.
Однак застосовуються знижені ставки не до всіх імпортованих автомобілів.
Зокрема платити сповна доведеться, якщо автомобіль випущений до 1 січня 2010 року.
Ще одне обмеження - зниження акцизів не поширюються на авто, які не відповідають екологічному стандарту Євро 5.
Діяти знижені акцизні ставки будуть до 31 грудня 2018 року. І це при тому, що з 1 січня 2018 року в Україні має бути введений вже новий стандарт Євро 6, яким забороняється імпорт авто стандарту Євро 5 старше 3-4 років.
Тобто перелік авто, які можна буде завезти за заниженими акцизними ставками, знову скоротиться.
Чому акцизний збір з автомобілів треба скасувати
У той же час генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко вважає, що таке поняття, як акцизний збір з автомобілів взагалі повинно зникнути.
«Що таке акцизний збір - це податок на розкіш, на речі, шкідливі для здоров'я, або податок на високорентабельні товари. Автомобіль, що шкідливий для здоров'я, або це предмет розкоші. Ми єдина країна в Європі, що має акцизний податок на імпорт автомобілів. Я вважаю, що його потрібно також скасувати», - підкреслив він.
Незважаючи на угоду з ЄС, ввізне мито на авто не зменшується
Що стосується ввізного мита, то, відповідно до підписаної Україною Угоди про асоціацію з ЄС, мито на автомобілі європейського виробництва з нинішніх 10% має знизитися до нуля протягом десяти років.
Тобто з 2025 року ввізне мито на імпортні авто перестане існувати взагалі.
Але! Починаючи з 2015-го і далі, митна ставка на авто в Україні мала знижуватися на 1%, і в 2017 році повинна була складати лише 8%! Чому ж вона не зменшилась?
Виявляється, Україна згідно з цією угодою в будь-який момент може підняти ставку ввізного мита знову до 10% в разі, якщо імпорт з ЄС імпортних автомобілів перевищить 45 тис. автомобілів на рік.
При цьому цей ліміт враховує не тільки ввезені європейські марки автомобілів, але і корейські, японські, китайські, які були зібрані в країнах ЄС. Саме цією нормою користуються лобісти, з року в рік затягуючи зниження митної ставки.
Назаренко переконаний, що така норма, як і сам перехідний період в угоді про асоціацію з ЄС ставлять в дискримінаційні умови українського покупця.
«Мито, навіть ці 10%, воно незаконне, тому що ми підписали угоду про вільну торгівлю з ЄС та автомобілі з Європи повинні йти за нульовою ставкою. У нас з'явився перехідний період. Якщо Верховна Рада відмовиться від цього перехідного періоду, то автомобілі стануть відразу на 10% дешевше», - зазначив він.
17-річне авто з Європи коштуватиме українцям понад 7 тис. євро
З викладеного вище випливає, що завезений в Україну з ЄС автомобіль може в два рази перевищити свою вартість за кордоном. І чим старше авто, тим дорожче коштує його розмитнення.
Наприклад, візьмемо автомобіль Ауді А6 2000 року випуску з об'ємом двигуна 1800 см3. Середня його вартість в європейських країнах 2500 євро. Розмитнення його на українському кордоні обійдеться власнику в:
- ввізне мито - 250 євро (10%);
- ПДВ - 500 євро (20%);
- акциз - 3983 євро (2,213 євро за 1 см3, авто не підпадає під зменшені податки, тому що старе).
Загалом - 4733 євро. І це тільки податки!
Додайте сюди вартість самого авто. Вийде, що 17-річний автомобіль коштуватиме українцеві більше 7 тис. євро.
І це ще за найскромнішими підрахунками акцизного збору.
Заявлений привід для введення таких мит, зборів і акцизів - захист вітчизняного виробника. Однак з цим завданням вони явно не справляються, так як український автопром як лежав "на дні", так і продовжує лежати, частково виживаючи лише за рахунок збирання із зарубіжних деталей.
До того ж висока ціна ввезених з-за кордону авто дає можливість і вітчизняним "збиральникам" задирати ціну. Чому б і ні, в українців все одно немає вибору.