11 квітня Антимонопольний комітет ухвалив рийняв рекомендації обласним і районним адміністраціям прописувати в договорах з перевізниками вартість проїзду і умови, за яких можлива зміна тарифів на перевезення пасажирів.
А в уже укладені договори, в яких немає інформації про вартість проїзду, внести відповідні зміни.
Протести як шантаж?
У січні 2017 року перевізники Київщини істотно підняли вартість проїзду. Це обурило громадськість, і місцева влада заявила, що домовилася з перевізниками про зниження тарифів. Але не з усіма.
«Ми запропонували: можете піднімати вартість на 25%, тому що це інфляція, це збільшення мінімалки, це підвищення вартості мастильно-паливних матеріалів. І що почули: «Ні, мовляв, згідно з 240 Постановою, ви не можете впливати на ціну, що хочемо, те й робимо», - розповідає в.о. начальника управління інфраструктури Київської ОДА Олег Манушевич.
Тому на початку квітня водії маршруток прийшли під стіни Київської ОДА, вимагаючи відмовитися від зниження цін за проїзд. Дійшло навіть до бійки з правоохоронцями.
Державне регулювання цін на проїзд скасували, але вплив залишився
А почалося все ще в 2015 році, коли Кабмін вніс зміни в уже згадану Постанову №240, скасувавши державне регулювання тарифоутворення на перевезення пасажирів. До цього часу вартість проїзду затверджували державні і районні адміністрації. Зараз же перевізники самі визначають, за скільки возитимуть пасажирів.
Однак в Антимонопольному комітеті впевнені, що місцеві чиновники мають важелі впливу на перевізників. Зокрема, вартість проїзду повинна затверджуватись перевізником як частина паспорта маршруту, який, в свою чергу, є умовою для участі в конкурсі на конкретний маршрут. Тому в АМКУ відзначають, що саме це є підставою вносити ціну проїзду в договір.
Тим більше перевізники повинні змагатися між собою, зокрема і за допомогою пропозицій вартості проїзду.
«Роль облдержадміністрації як організаторів перевезень не обмежується тим, що ви провели конкурс, ви визначили певного перевізника, уклали з ним якийсь договір. Цей договір повинен якимось чином контролюватися. Ми наполягаємо на тому, щоб у цьому договорі була прописана ціна, яка була узгоджена спочатку самими перевізниками. У цьому договорі також має бути вказано, яким чином повинна змінюватися вартість перевезення», - пояснив заступник директора Департаменту досліджень і розслідувань ринків невиробничої сфери - начальник відділу ринків транспорту АМКУ Антон Балаба.
ОДА самоусунулися від контролю за зміною тарифів - АМКУ
Однак в комітеті з'ясували, що з незрозумілих причин переважна більшість ОДА і райдержадміністрацій не розглядають і не враховують вартість перевезення пасажирів під час конкурсного відбору перевізників.
Як наслідок, в договорі не прописано, за якими тарифами той чи інший перевізник зобов'язався возити пасажирів і за яких умов ці тарифи можуть змінюватись.
«В результаті самоусунення обласних і районних адміністрацій від контролю за встановленням зміни перевізниками тарифів на перевезення пасажирів, відбувається необґрунтоване підняття перевізниками тарифів на проїзд, і, як наслідок, виникає соціальна напруженість. Невиконання обласними та районними адміністраціями покладених на них функцій є бездіяльністю, що може призвести до виникнення ознак порушень законодавства про захист економічної конкуренції», - йдеться в рішенні АМКУ.
На те, щоб відреагувати на такі рекомендації і висновки АМКУ, у обласних і районних адміністрацій є 30 днів. Біда в тому, що це лише рекомендації, які не обов'язкові до виконання.
Краще маршрутка - вище вартість проїзду
Однак такими рекомендаціями незадоволені ні громадські організації, ні самі чиновники, яких безпосередньо це рішення стосується. Зокрема, голова громадської організації «Всеукраїнське бюро розслідувань» Марія Махновець зазначила, що в цих рекомендаціях немає, напевно, самого важливого - прив'язки тарифів до якості надання послуг.
«У рекомендаціях не вказано, що зміна ціноутворення має бути розглянута в частині якості обслуговування. Бо незалежно від того, хороша це маршрутка або там напхано багато людей і дихати нічим, все одно всі ціни в один день підняли на 50%», - зазначила вона.
Активісти також вважають, що ціни, які перевізники визначають самі, повинні бути обґрунтовані. І це також варто прописати в рекомендаціях.
«Ми порівняли, що в Луцьку на 18 кілометрів проїзд коштує 3 грн, а в Київській області майже на тій самій відстані від 12 до 17 грн», - зазначила член робочої групи при Київській ОДА Марина Дегтяр.
Рекомендації АМКУ суперечать законам
У той же час самі чиновники вже заявляють, що такі рекомендації суперечать законам. Мовляв, Мінтранс розробив чітку формулу, за якою підписуються договори з перевізниками, проте в цій формулі немає такого поняття, як регулювання вартості проїзду.
«Більш того, в Постанові Кабміну №240 чітко написано, що ми усунені від можливості вносити будь-які тарифи. Тому ми можемо проводити конкурси, і ми їх проводимо, але ми можемо враховувати тільки якість транспортних засобів. Більш того, у нас діє мораторій на перевірки підприємств, як ми можемо перевіряти перевізників?» - заявив заступник голови Донецької ОДА Віктор Ремський.
До того ж чиновники впевнені, що і самі перевізники будуть проти, щоб у договорі прописувалась вартість квитка. А важелів впливу на них у ОДА не так вже й багато. До того ж адмінштрафи за порушення умов перевезення мізерні.
«За місяць ми провели десь 20 перевірок. Було виявлено дуже багато порушень, це порушення технічно-аварійного стану автомобілів, водії грубі, немиті, квитки не видаються. Ми виявляємо, виписуємо штрафи, але вони їх проплачують і далі роблять те, що хочуть. Штрафи незначні - від 1600 до 3200 грн. Потрібні зміни розміру штрафів», - вважає в.о. начальника управління інфраструктури Київської ОДА Олег Манушевич.
Він упевнений, що рекомендації Антимонопольного комітету, якщо їх почне виконувати більшість обласних і державних адміністрацій, можуть викликати чергові протести перевізників в Україні. Однак, незважаючи на це, в Київській ОДА пообіцяли прислухатися до порад АМКУ.