Антимонопольний комітет України рекомендував Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, скасувати рішення щодо визначення лише чотирьох аудиторських компаній на проведення незалежної оцінки активів природних монополій на ринку виробництва електричної та теплової енергії.
Відповідне рішення АМКУ ухвалив 30 січня 2017 року, а рекомендаційний лист оприлюднений на сайті комітету.
Зокрема, у ньому зазначено, що 20 серпня 2015 року НКРЕКП прийняла протокольне рішення, яким встановила, що ліцензіати з передачі електричної енергії, які прийняли рішення перейти на стимулююче регулювання тарифів на електроенергію, для проведення незалежної оцінки своїх активів повинні користуватися послугами однієї з чотирьох аудиторських компаній: Deloitte, ricewaterhouse Coopers, Ernst & Young, KPMG.
Антимонопольний комітет звернувся до комісії за поясненнями.
У своєму листі-відповіді НКРЕКП пояснила свій вибір тим, що ці компанії мають значний міжнародний досвід надання аудиторських послуг організаціям, що здійснюють свою діяльність в паливно-енергетичному комплексі, а також мають у своєму розпорядженні низку висококласних спеціалістів та фахівців.
До того ж, як зазначено в листі, деякі з цих компаній вже здійснювали оцінку активів великих українських підприємств. Зокрема у 2015 році компанія Deloitte провела загальну оцінку вартості майна активів ПАТ «Укрзалізниця», а в майбутньому повинна здійснити аудит консолідованої фінансової звітності НАК «Нафтогаз України» за 2015-2016 роки.
А оцінювати вартість активів НАК «Нафтогаз України» буде вже інша міжнародна компанія Ernst&Young, яка теж входить до четвірки обраних НКРЕКП.
Компанія KPMG була тривалий час аудитором Оптового ринку електричної енергії України, а Pricewaterhouse Coopers проводить аудит найбільшої промислово-фінансової групи країни – Систем Кепітал Менеджмент, а також багатьох українських і транснаціональних компаній, пояснюють у комісії.
«Таким чином, Deloitte, Pricewaterhouse Coopers, Ernst&Young, KPMG – є провідними міжнародними компаніями, що входять до «великої четвірки» найбільших аудиторських компаній світу та надають послуги в галузі аудиту та консалтингу, оподаткування, оцінки активів, управління ризиками, консультування з питань оподаткування і права та інших питань ведення бізнесу», - зазначено в листі НКРЕКП до АМКУ.
Та у своїй відповіді представники комісії промовчали про чималу вартість послуг відповідних компаній.
Для прикладу, у 2015 році за аудит фінансової звітності «Укрзалізниці» за 2014-2015 рр. компанія Ernst&Young просила 19,8 млн грн, а Pricewaterhouse Coopers - 25 млн грн.
А тепер, для порівняння - фінансовий аудит ДП «НАЕК «Енергоатом» за 2015 рік, який здійснювали українські аудитори (ТОВ «БДО»), обійшовся компанії у 684 тис. грн.
Відчутна різниця в апетитах, еге ж?!
Чому питання вартості аудиторських послуг є принциповим? Тому що кошти, які будуть витрачатися енергокомпаніями на послуги аудиторів, компенсуються за рахунок їх споживачів. Грубо кажучи - чим дорожче аудит, тим вище потім тариф.
А чи є інший вибір?
За даними Фонду державного майна, станом на 1 грудня 2016 року в Україні зареєстровано 828 суб’єктів оціночної діяльності.
Саме оці обділені увагою НКРЕКП українські гравці ринку і звернулися до Антимонопольного комітету зі скаргою на рішення комісії. Вони не вважають, що пояснення комісії щодо "авторитетності та компетентності обраних компаній є достатніми", тож відповідне рішення називають необґрунтованим.
«Оцінювачі чотирьох провідних аудиторський компаній не мають жодної додаткової кваліфікації або досвіду порівняно із рештою вітчизняних оцінювачів», - зазначили в своєму зверненні до АМКУ представники ТОВ «Північно-Східна консалтингова група».
Учасники ринку вважають, що основним критерієм при відборі оцінювачів у зазначеній сфері має бути не аудиторський досвід, а професійний досвід з оцінки.
Більше того, учасники українського ринку повідомили, що НКРЕКП навіть не висунула жодних рекомендацій або вимог щодо кваліфікації оцінювачів, стажу роботи та складу суб’єктів оціночної діяльності, які можуть бути залучені до проведення такої оцінки.
Тож у Антимонопольному комітеті дійшли висновку, що ні законом, ні іншими нормативно-правовими актами не встановлено обмежень діяльності суб’єктів оціночної діяльності щодо проведення незалежної оцінки певних активів. Фактично своїм рішенням НКРЕКП надала окремим суб’єктам господарювання переваги, які ставлять їх у привілейоване становище стосовно конкурентів.
АМКУ визнав дії НКРЕКП такими, що містять ознаки порушення закону «Про захист економічної конкуренції», і рекомендував комісії скасувати протокольне рішення №5, яким визначено чотири провідні аудиторські компанії, а саме: Deloitte, Pricewaterhouse Coopers, Ernst&Young, KPMG, що мають залучатись для здійснення незалежної оцінки активів енергокомпаній.
Про результати розгляду цих рекомендацій НКРЕКП повинна повідомити Антимонопольний комітет України у 30-денний строк з дня їх отримання. В іншому випадку відповідні органи розпочнуть провадження у цій справі.