Президент Петро Порошенко 27 грудня 2016 року повернув парламенту зі своїм підписом закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» №5130 от 15.09.2016, в частині "про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" міститься норма про обов'язкову оплату єдиного соціального внеску також і фізособами-підприємцями, які не мають доходу (так звані «нулівки»).
Таким чином з 1 січня малі підприємці, які тимчасово не мають доходу від свого бізнесу, також будуть вносити в держскарбницю по 704 гривні на місяць. Недоліком цієї норми є той факт, що вона забирає у, наприклад, підприємців, що мають нерегулярну або сезонну роботу, можливість економити на соціальних внесках.
Тепер їм доведеться або відкладати на «позасезонні» податки або закритися.
З плюсів - держава таким чином сподівається поповнити скарбницю. Також з'явиться можливість побачити кількість прибуткових ФОПів, а заодно - зменшити адміністративні витрати на обслуговування «нулівок».
Як закритися?
Щоб закритися, ФОП потрібно так само, як і при реєстрації, звернутися до відповідного органу, наприклад в районну адміністрацію, з заявою. Для її складання потрібно мати при собі паспорт та ідентифікаційний код. Перед тим як потрапити в кабінет чиновника, заповніть так звану форму №12.
У деяких адміністраціях потрібний бланк вам запропонують купити за 1,5 гривні окремо, так що, перш ніж стати в чергу, подбайте про це.
Через добу після того, як вашу заяву буде прийнято, ви можете йти в місцеву податкову і там писати таку ж заяву.
Раніше для закриття ФОП «єдиннику» потрібно було спочатку пройти перевірку в податковій, пенсійному фонді, а свої документи здавати в архів. А ось після всього цього - йти в реєстраційну службу, де тебе нарешті знімуть з реєстрації.
Однак зараз процедуру значно спрощено, хоча до цього часу вона не досконала. Після подачі заяви в реєстраційну службу, ви вже не числитесь підприємцем, тобто жодних податків і внесків вже не платите.
Але тим не менше до закінчення строків позовної давності (3 роки) ФОП продовжує відповідати за своїми зобов'язаннями.
У податковій, в залежності від того, до якої групи платників був зарахований ФОП, процедура закриття різна, але для «єдинників» вона спрощена максимально. Єдине, за чим буде затримка, - підсумкова перевірка ФОП.
Зараз вона може тривати роками і нічим так і не закінчитися. АСН відомі факти, коли підприємців податкова змушує писати повторно заяви на перевірку (до речі, писати їх підприємець за законом не зобов'язаний) після закінчення трьох років, бо за цей час перевірити роботу ФОП в податковій не встигли.
Шкода, що така чудова ініціатива iGov, як закриття ФОП без походів по держорганах, реалізована під керівництвом колишнього топ-менерджера «ПриватБанку» Дмитра Дубілета, поки доступна тільки в Дніпропетровській області.
До того ж поки вона працює тільки в частині закриття ФОП у держреєстратора, але незабаром буде розповсюджуватися і на частину процедури, пов'язану з податковою, обіцяє Дубілет.
Втім, з огляду на те, що законодавча новація стартує з новорічними святами і далеко не всі ФОП зрозуміли, що їх чекає в 2017 році, а також той факт, що податки в Україні, швидше за все, будуть і далі рости, роблячи мікробізнес взагалі збитковим, на послугу з електронного закриття ФОП буде попит.