Вітання Президента з Новим роком можуть побачити не всі українці - кабельні та інтернет-провайдери погрожують відключити загальнонаціональні телеканали від мережі.
Виявляється, перешкодою став новий закон про зміну складу УПУ (універсальної програми послуг), який набере чинності з 1 січня 2017 року.
Згідно з цим законом, істотно змінюються правила гри на ринку телеіндустрії. З нового року в список телеканалів, які провайдери будуть транслювати, повинні входити «Національна громадська телерадіокомпанія України» (яка лише в процесі створення), парламентський телеканал «Рада», а також місцеві та регіональні ефірні аналогові і цифрові телеканали, які мовлять в межах однієї області.
А ось загальнонаціональні комерційні телеканали будуть виключені зі списку УПУ і повинні будуть укладати договори з провайдерами окремо. Саме тут і виникли проблеми. Телеканали виставили провайдерам умови, за якими ті повинні платити каналу або медіагрупі за кожного абонента. За поки неофіційною інформацією - від 45 копійок до 3 гривень. Провайдери вважають цю цифру завищеною і, ображені тим, що медіагрупи відмовилися від переговорів, просто попередили їх про виключення з пакетів з нового року.
Загалом до впровадження нових правил на ринку залишився тиждень, а в переговорному процесі між телеканалами та провайдерами щодо подальших умов співпраці прогресу поки не видно.
Провайдери платитимуть каналам за контент
Побачивши можливість додаткового заробітку, найбільші медіагрупи поставили питання руба відразу.
«Ми хочемо брати гроші з провайдерів, які хочуть використовувати наші телеканали для побудови і ведення свого бізнесу. Якщо провайдер вважає, що наші канали для його абонентів не цікаві, не потрібні, ми ні до чого провайдера не примушуємо», - заявив директор зі стратегічного розвитку StarLightMedia Федір Гречанінов.
За даними порталу Mediasat, чотири телегрупи України вже навіть визначилися з вартістю свого контенту для мереж платного ТБ. Так найменше у провайдерів просить «Медіа Група Україна» (Україна, НЛО TV, Футбол 1, Футбол 2) - 45 коп. з абонента за пакет всіх каналів групи на місяць. По 75 коп. з абонента хочуть «1+1 медіа» (1+1, 2+2, ТЕТ, Плюсплюс, 1+1 International, Бігуді, УНІАН ТБ) і StarLightMedia (СТБ, Новий, ICTV, М1, М2, QTV). А ось Inter Media Group (Інтер, НТН, К1, К2, Мега, Піксель, Zoom, Enter-фільм, Інтер +) попросив не багато не мало - 3 грн з абонента.
Модель платного телебачення чи вимагання?
Але, як виявилося, це ще не всі умови. Провайдери стверджують, що медіагрупи вимагають, щоб усі їхні канали продавалися одним пакетом, а не поштучно і обов'язково потрапляли в соціальний пакет.
«Це не модель платного телебачення. Модель платного телебачення передбачає, що за той контент, який користується великим попитом, треба більше платити, дозвольте кабельним операторам самим вирішувати, як ваші шість каналів розкидати по своїх пакетах, або якщо ви хочете грошей, дозвольте їм хоча б не ставити в базовий пакет, а поставити в другий за величиною пакет, щоб вони могли якось виправдати витрати, які їм доведеться понести, для того щоб їх абонент отримав можливість дивитися українське телебачення, зокрема і в новорічну ніч», - вважає голова асоціації "Телекомунікаційна палата України" Тетяна Попова.
Більше того, за її словами, це неможливо навіть технічно, оскільки «засунути» в мінімальний пакет телеканали всіх чотирьох медіагруп, при цьому ще й виконати вимогу закону про універсальну програму послуг, фактично неможливо. І відразу ж виникає загроза, що нішевим телеканалам не вистачить місця у кабельних мережах провайдерів.
«З новими правилами переформатується ринок, і це може поставити під загрозу розвиток телебачення в Україні, оскільки великі медіагрупи мають ексклюзивне право формування пакетів, які доставляються кінцевому споживачеві, і через ці пакети може не вистачити місця для маленьких телеканалів, які подають суспільно важливу інформацію» , - додав керівник програм нових медіа громадської організації "Інтерньюз-Україна" Віталій Мороз.
У 2017 році кабельне та інтернет-телебачення може подорожчати
Водночас провайдери не виключають, що такі дії медіагруп можуть вплинути і на вартість пакетів для користувачів.
«У провайдерів виросте собівартість послуги як мінімум на ту частину, яку вимагають зараз медіагрупи. Для мінімальної гарантії вони хочуть 10 тисяч абонентів, а дуже багато кабельних операторів, у яких тисяча абонентів. Вони, по суті, будуть платити не 75 коп. з абонента, а в 10 разів більше», - аргументувала Попова.
Протестуючи, провайдери пішли на радикальний крок. Так 15 грудня провайдер кабельного телебачення «Ланет» взагалі вимкнув телеканали СТБ, Новий канал і ICTV у Києві, Івано-Франківську та Калуші.
«Погоджуватися з ультиматумами олігархічних медіагруп ми не збираємося. Йти в добровільне рабство для нас неприйнятно. Тому найближчим часом відбудеться профілактичне відключення цих каналів, щоб відстежити реакцію і перевірити обладнання. А з 1 січня ті медіагрупи, які не підуть на зміну своїх ультимативних умов, будуть відключені. В IP-мережі контент медіагруп теж буде відключений», - заявив директор компанії «Ланет» Мар'ян Івасюк.
Дрібних провайдерів може стати менше
Але якщо великі кабельні провайдери можуть таким радикальним чином відстоювати свою позицію, то для інтернет-провайдерів ситуація ще складніша. Представники таких компаній стверджують, що їх взагалі поставили у нерівні умови з кабелем. Наприклад ОТТ-провайдерам, які працюють через інтернет, виставили майже в 10 разів вищі ціни з кожного абонента, не надавши економічного обґрунтування.
«Сьогодні є договір, в якому можна поставити свої реквізити, там є загальна сума, і якщо її розділити на нашу базу, то це буде 6 гривень за абонента. Вони кажуть - ми повинні або піднімати ціну, або передомовлятися. А чому у вас завтра не буде бажання підняти ще там на якусь цифру?!» - обурюється засновник OTT-сервісу DIVAN.TV Андрій Колодюк.
Таким чином легальних провайдерів заганяють в кут, впевнений Колодюк, оскільки в Україні працює близько 3,5 тисячі провайдерів, які, впевнений засновник ОТТ-сервісу, не платили і не будуть платити медіагрупам.
А ось представник невеликого провайдера Василь Печко впевнений, що через такі умови медіагруп малі учасники не зможуть втриматися на ринку. А це дозволить медіагрупам стати монополістами телевізійного ринку.
«Йдеться про знищення малих провайдерів, бо нішеві канали переважно транслюються через малих провайдерів (600 провайдерів), а якщо вони закриються, то нішеві канали не зможуть виходити в ефір і медіагрупи отримають монопольне становище», - вважає він.
Провайдери вимагають від телеканалів гроші?
А ось представники цих же медіагруп впевнені, що контракти, які вони пропонують, вигідні насамперед саме провайдерам. Ось тільки останні, об'єднавшись, хочуть вичавити з телеканалів максимальні гроші, впевнений директором зі стратегічного розвитку StarLightMedia Федір Гречанінов.
«У різних провайдерів від 30 до 70% - це соціальний пакет, і провайдери говорять, що канали медіагруп стануть недоступними цим абонентам, якщо тільки медіагрупи не почнуть платити провайдерам за поширення цих каналів. Провайдери об'єднуються і намагаються протистояти медіагрупам. Це як мінімум суперечить антимонопольному законодавству України», - вважає він.
За конфлікт медіагруп і провайдерів взявся АМКУ
І Антимонопольний комітет останньої миті відреагував. На сайті комітету з'явилася інформація, що АМКУ вивчає принципи пакетування як медіагрупи свого продукту операторам, так і операторами кабельного телебачення - кінцевим споживачам.
«Виявлення будь-яких порушень, зокрема встановлення фактів застосування різних умов до рівнозначних угод з іншими суб'єктами господарювання, які ставлять їх у невигідне становище в конкуренції, усунення з ринку або обмеження доступу на ринок тощо, призведе до відкриття справ і застосування Антимонопольним комітетом України санкцій до порушників», - повідомляється на сайті відомства.
Поки ж Антимонопольний комітет буде розбиратися, на чиєму боці правда, українцям з нового року дійсно можуть відключити більшість центральних телеканалів.
Громадські організації поспішили звернутися до міністра інформаційної політики Юрія Стеця із закликом втрутитися і не допустити цього. Міністра закликали організувати дискусію учасників ринку в стінах профільного міністерства.
Чи знайдуть спільну мову медіагрупи і провайдери, ми дізнаємося вже наступного тижня, ну, або побачимо в новорічну ніч.