Цього тижня Нідерланди вкотре пригрозили відмовитися від ратифікації Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, вчергове оголосивши свої вимоги. Зокрема, щоб документ не надавав Україні оборонних гарантій і не був кроком до членства в ЄС.
"Якщо ми цього не отримаємо, то наступного ж дня ми внесемо до парламенту закон, у якому йтиметься про те, що ми не будемо ратифікувати Угоду про асоціацію", - заявив у інтерв'ю Financial Times прем'єр Нідерландів Марк Рютте.
Врятувати ситуацію намагатимуться лідери Євросоюзу. На саміті ЄС, який відбудеться 15-16 грудня, буде розглянуте питання щодо ратифікації Нідерландами Угоди про асоціацію з Україною.
Та якщо лідери ЄС на саміті і знайдуть компроміс щодо Угоди, то потім ще потрібно буде знайти підтримку такого рішення в парламенті Нідерландів. Адже, за словами Рютте, законодавчий компроміс, який може розблокувати Угоду, повинен мати юридичну силу.
Вимоги Нідерландів для України неприйнятні
Вимоги, що їх висувають Нідерланди щодо того, щоб Україна після ратифікації угоди про асоціацію не стала членом Євросоюзу та не отримала військової допомоги від ЄС, є дискримінаційними по відношенню до України як європейської країни і взагалі неприйнятними. Так АСН прокоментувала заяви прем’єра Рютте експерт з міжнародних питань Галина Яворська.
Навіть більше, такі вимоги взагалі суперечать європейському законодавству, зокрема положенням 49-ї статті Лісабонської угоди, каже Яворська.
«Згідно з цією статтею, будь-яка європейська країна, що відповідає критеріям і за умови згоди всіх інших членів, може претендувати на членство в Європейському Союзі. Угода про асоціацію не передбачає ні членства, ні не членства. Про це там просто не йдеться. Але якщо до неї додадуть це формулювання, що ми не можемо претендувати на членство, - це просто порушує принципи законодавства Європейського Союзу», - вважає експерт.
Що ж до вимоги не надавати військової допомоги, то вона взагалі викривлює зміст Угоди про асоціацію, переконана Яворська. Адже Угода про асоціацію України-ЄС передбачає співпрацю у сфері безпеки.
Політолог Олександр Палій взагалі не розуміє, яке право мають Нідерланди обмежувати Україну в зовнішній політиці.
«Обмежувати свободу зовнішньої політики - це ніяк не нідерландське право. Сьогодні вони проти, потім захочуть за. І що, нам змінювати потім цю декларацію? Ніякого сенсу немає», - сказав політолог.
У протистоянні Нідерландів прослідковується слід Росії?
Чому саме Нідерланди так люто протистоять ратифікації угоди між Україною та ЄС?
Більшість експертів схиляються до того, що сприяють цьому наші східні сусіди. Оскільки в Нідерландах багато євроскептичних організацій і політичних сил, цим скористалася російська сторона, вважає політолог Володимир Фесенко.
Полегшила роботу російським організаціям і специфічна, не надто складна процедура ініціювання референдуму в Нідерландах за так званою «народною ініціативою». Тобто збирається певна кількість голосів, і якщо вона зібрана - треба провести референдум.
«В інших країнах немає такої ініціативи ... У Нідерландах це було легше ініціювати, і цим скористалися, зокрема, організації, як підозрюють деякі експерти, причому не лише наші, а й нідерландські, пов'язані з Росією, плюс ліві організації, плюс євроскептичні організації", - сказав він.
У тому, що російський фактор був наявний не лише під час ініціювання референдуму, але й присутній у Нідерландах зараз, переконана і Галина Яворська.
«Звичайно, російський фактор, я думаю, наявний. Я знаю, що є дані, що це відбувалося під впливом російської сторони, це розкручується, і абсолютно не секрет, що Росія зацікавлена у будь-якому гальмуванні відносно України на шляху до Європейського союзу, вони над цим працюють», - наголошує експерт.
«Україна стала заручницею внутрішньої політичної гри Нідерландів»
Водночас експерт школи політичної аналітики при НаУКМА Петро Бурковський вважає, що з проведенням референдуму щодо асоціації України Нідерланди потрапили у правову колізію.
«Насправді Голландія ратифікувала і довела до кінця всі внутрішні процедури, що стосуються угоди про партнерство і співробітництво. У Голландії вони були завершені ще в липні минулого року. Проте був ухвалений закон про так званий консультативний референдум, і його використали чи то противники України, чи то противники Європейського союзу, євроскептики; використали українське питання, щоб випробувати дію цього закону», - констатує Бурковський.
Однак у нідерландській конституції немає механізму скасування закону або переголосування закону, якщо проти нього висловилися на референдумі. Тож якщо парламент Нідерландів проголосує за відмову ратифікувати угоду, тим самим порушить конституційну норму.
«І те, що вони використовують, - називається політичний тиск і шантаж Брюсселя для того, щоб якимось чином підштовхнути їх до того, щоб зробити кроки назад у питанні України. Тобто змусити ЄС, чи європейську комісію, чи інші держави-члени зайняти позицію, близьку до Голландії, водночас не роблячи жодного кроку у власному правовому полі», - вважає Бурковський.
Ще одна причина, чому Нідерланди висувають неприйнятні умови для ратифікації угоди,- це намір відтягнути час до проведення парламентських виборів у Голландії, які мають відбутися навесні наступного року. Чому важливі ці вибори? Тому що, зі слів експерта, лише новообраний парламент має право проголосувати в другому читанні закон про внесення змін до Конституції, яким передбачається, що рішення, прийняті на референдумі, є обов’язковими для парламенту. А в першому читанні даний законопроект уже проголосований.
«Вони тягнуть час, використовуючи погрози і таке інше, і зволікають через те, щоб встигнути обрати новий парламент і щоб цей парламент встиг проголосувати за внесення змін до Конституції. У такому разі в них з’являється примарна можливість винести це питання на голосування, що референдум був чинним, вони зобов’язані прислухатися до референдуму і це не порушує конституції. І ми стали заручниками такої внутрішньої політичної гри Нідерландів з одного боку і Нідерландів з Брюсселем - з іншого», - наголошує Бурковський.
Вихід є?
Галина Яворська впевнена, Україна не повинна погоджувати на умови Нідерландів і має наголосити на ратифікації угоди в тому вигляді, в якому вона існує наразі.
«Україна має не погоджуватися на це. Це їхні внутрішні проблеми, у нас підписана угода про асоціацію. Те, що вони можуть ратифікувати чи не можуть, - це їхні внутрішні проблеми. Вони не мають перекладати це на Україну. Україна зі свого боку все виконала», - впевнена Яворська.
А от політолог Олександр Палій вважає, що найкращий вихід із ситуації, що склалася, - щоб політична частина Угоди про Асоціації не поширювалася на Нідерланди.
«Якщо Нідерланди виступають проти Асоціації, то нехай політична частина на них не поширюється. Я думаю, що не зможуть вони не надати нам Асоціації в остаточному підсумку», - зазначив Палій.
Разом з тим Петро Бурковський наголошує: Україні потрібно оприлюднювати той факт, що дії Нідерландів є неконституційними. І саме цей аргумент застосовувати під час прямих переговорів дипломатів обох країн.
А ще варто «потоваришувати» з німецькими та англійськими дипломатами, адже саме ці дві країни мають найбільший вплив на Нідерланди.
Йти ж на поступки Нідерландам Бурковський не радить ні Україні, ні особливо ЄС, для якого питання підтримки України в цьому ключі є принциповим.
«Якщо ЄС зробить крок назад, то протягом кількох років сенс існування Європейського союзу буде ставати все меншим і меншим, а національні уряди почнуть забирати собі все більше і більше повноважень. І це все може відбуватися на тлі позачергових виборів в Італії і чергових виборів у тих же Нідерландах, Німеччині і Франції», - вважає експерт.