Уряд укотре задекларував курс на децентралізацію. 15 квітня відбулося друге засідання Конституційної комісії, яка повинна довести справу до пуття. Правда, на думку багатьох експертів, це не вирішення проблеми, а її заговорювання. Адже все, що необхідно для прийняття конституційних змін, у тому числі з децентралізації влади, у ініціаторів реформи є. Потрібно тільки взяти і зробити.
Невиконана концепція
Рік тому, 1 квітня 2014 року Кабінет Міністрів затвердив концепцію децентралізації влади. Ідеологом документа був тодішній віце-прем'єр-міністр Володимир Гройсман. Передбачалося, що протягом 2014-го будуть ухвалені необхідні зміни, в тому числі конституційні, а також низка законів: «Про місцеве самоврядування», «Про добровільне об'єднання територіальних громад», «Про префектури» та інші.
Концепція передбачає трирівневу систему місцевого самоврядування: регіон — район — громада. Облдержадміністрації мають бути ліквідовані, а натомість з'являться префектури, які будуть координувати роботу центральних органів влади. Місцеву виконавчу владу представлятиме виконавчий комітет, сформований облрадою. Схожа система діятиме на рівні району і територіальної громади. У концепції передбачено і бюджетну складову. Частина податкових надходжень повинна бути передана територіальній громаді. Серед них — прибутковий податок.
На реалізацію реформи відвели три роки — з 2015-го по 2017-й. Проте минуло більше року, а з дев'яти пунктів, які містяться в документі, повністю виконано лише один. Два — частково. Решта — не виконано. Так, не внесено зміни до Конституції, які стосуються створення виконавчих органів обласних та районних рад, не розроблено законопроекти щодо впровадження механізму прямого народовладдя, законодавчо не закріплено новий адміністративно-територіальний устрій, не закінчено формування законодавчої бази з питань діяльності органів місцевого самоврядування та виконавчої влади на новій територіальній основі та багато іншого.
По суті, виконано хоч і з запізненням, але тільки один пункт — законодавче забезпечення права територіальних громад на добровільне об'єднання. У лютому цього року був ухвалений Закон «Про добровільне об'єднання територіальних громад». Правда, експерти вважають його неконституційним і неефективним.
Справедливості заради варто згадати, що у вересні минулого року президент спробував дати старт реформі місцевого самоврядування. У Верховну Раду було внесено законопроект «Про внесення змін до Конституції України (щодо повноважень органів державної влади та місцевого самоврядування»). Проте до розгляду справа так і не дійшла, хоча депутати і встигли внести до нього зміни. Але в жовтні прийшов новий склад ВР, і цей проект остаточно поклали під сукно.
Експерти вважають, що реформу провалено. Причому не тільки тому, що її ініціатори сильно запізнюються вкластися в терміни, які самі ж і встановили. Але й тому, що ніхто фактично в ній не зацікавлений. Політики в Києві воліють залишити все по-старому і під гаслом децентралізації прагнуть зробити все, щоб ще більше зміцнити власну владу. Та й грошей побільше залишити в центрі.
Місцевій владі теж не до реформи. Хоча б тому, що вона передбачає укрупнення громад. На думку консультанта програми «Рада» Бориса Безпалого, місцевим депутатам та головам численних рад це невигідно. Адже чим менше буде громад, тим менше для них потрібно депутатів і голів рад.
Не зацікавлені в реформі і прості українці. Оскільки один із пунктів урядової концепції — провести широку інформаційно-роз'яснювальну роботу з питань місцевого самоврядування — теж провалено. І начебто тема на слуху, але ніхто не проводив досліджень, які б показали ступінь поінформованості та зацікавленості населення в такій реформі.
Втім, надія на Конституційну комісію все ж є. На думку члена комісії, колишнього народного депутата Віктора Мусіяки, багато залежатиме від того, як швидко сформують робочі групи і почнеться реальна робота. Поки що КК визначила три основних блоки щодо змін до Конституції, в тому числі щодо реформи місцевого самоврядування.
Рівняння на сусіда
Зустрічаючись із президентом Польщі Броніславом Коморовським у Києві, прем'єр Арсеній Яценюк ще раз повторив, що Україні потрібно використовувати польський досвід, у тому числі для реформування місцевого самоврядування. «Нашу адміністративну і політичну реформи ми хочемо робити за польським зразком, і, сподіваюся, що українська Конституційна комісія в найкоротші терміни внесе зміни до Конституції», — підкреслив Яценюк.
Що ж, представники братнього народу охоче надають будь-яку допомогу в організації та проведенні реформ, готові поділитися досвідом. Тим більше що поляки пам'ятають власну реформу місцевого самоврядування. Вона не була легкою та швидкою, проходила в кілька етапів і наштовхувалася то на опір політиків і місцевих властей, то на невдоволення самих поляків.
Так, уперше реформувати свою систему самоврядування поляки почали ще в 1989 році. Тоді уряд Анни Сухоцької спробував упровадити самоврядування повітів, а Сейм ухвалив Закон «Про відносини між виконавчою і законодавчою владою в РП» — так звану Малу Конституцію. Правда, через рік Сейм проголосував за вотум недовіри уряду, тодішній президент Лех Валенса розпустив парламент, а після перемоги лівих на дострокових виборах реформа самоврядування застопорилася.
Приступити до другого етапу реформи поляки змогли тільки після того, як у 1997 році була ухвалена нова Конституція Польщі. Через рік після цього почалося законодавче забезпечення реформування місцевого самоврядування. У вересні 1998 року відбулися перші вибори на всі три рівні територіального самоврядування. А стартом нової системи організації самоврядування в Польщі вважають 1 січня 1999 року. За цей час у рамках реформи було ухвалено близько 200 законів — великих і поменше.
Як стверджує Маркіян Желяк, польський фахівець із місцевого самоврядування, який нині очолює київський офіс Фонду міжнародної солідарності і допомагає українському уряду в децентралізації, поляки починали свої реформи у трьох напрямках — законодавчому, організаційному та громадському. Якщо з першими двома все більш-менш ясно, на реалізацію третього знадобилося багато часу і терпіння. Адже потрібно було не тільки переконати представників місцевої влади, що після укрупнення територіальних одиниць їх залишиться вдвічі менше, але й перекваліфікувати величезну кількість управлінців. Так, на момент початку реформи в Польщі понад 110 тисяч осіб були депутатами місцевих рад. Цю кількість потрібно було скоротити до 55 тисяч і перенавчити їх. Усього, за оцінками фахівців, під час проведення реформи були перекваліфіковані близько 300 тисяч осіб. Плюс близько 50 тисяч суб'єктів повинні були перейти у власність гмін.
Для координації цієї роботи було створено Інститут уповноваженого уряду з питань реформи. Його повноваження прирівнювалися до рангу держсекретаря: у нього був свій апарат, і він мав право втручатися в роботу різних міністерств.
У результаті Польща домоглася, чого хотіла, за рахунок ресурсів — фінансових, майнових, кадрових та інших, які були зосереджені в розпорядженні центральної влади, збільшено ресурси місцевих властей. Крім того, змінився територіальний устрій держави, стала більш ефективною система управління та бюджетного розподілу. Тепер польські партнери готові допомогти зробити те ж саме у нас. І в набагато більш стислі терміни.
Питання політичної волі
Кореспондент АСН опитав із десяток експертів, які розбираються в місцевому самоврядуванні або самі входять до Конституційної комісії, котра займається розробкою реформи. Всі вони — хто обережно, хто прямо — твердять про одне: всі інструменти, необхідні для проведення реформи, у влади є. Для її реалізації потрібен не новий численний і громіздкий орган, а політична воля до змін. Іншими словами: внести потрібні закони до порядку денного, взяти і проголосувати.
За словами Юрія Ганущака, головна суть реформи має полягати в тому, щоб відокремити державу від місцевого самоврядування. Щоб не дублювалися повноваження. І перетворити, нарешті, місцеве самоврядування на окремий вид публічної влади, а не мати вічно простягнуту руку до центру, як це відбувається зараз. Для цього, на думку Ганущака, необхідно ухвалити низку законів: про адміністративно-територіальний устрій, про місцеве самоврядування, про місцеві держадміністрації, після чого внести відповідні зміни до бюджетного та податкового законодавства.
Адже бюджетний розподіл — це наріжний камінь реформи. Без грошей на місцях ні про яку децентралізації влади не може і йтися. Як підкреслила в коментарі АСН експерт із місцевого самоврядування Тетяна Монтян, зараз 88% бюджетних надходжень залишаються в центрі і тільки 12% — ідуть у регіони. На її думку, для початку необхідно змінити пропорції хоча б на рівні 50 на 50. Щоб поступово довести їх до середньоєвропейських показників, залишаючи зароблені в регіонах гроші їм.
Польський експерт Маркіян Желяк у коментарі АСН теж запропонував кілька конкретних кроків. Перш за все, передати повноваження в місцеві громади. По-друге — передати їм гроші та майно, щоб вони могли ці повноваження реалізувати. І по-третє, укрупнити місцеві громади. У Польщі, наприклад, при населенні в 38 млн осіб функціонують 2,5 тисячі громад. Україні, на думку Желяка, цілком достатньо 5 тисяч замість нинішніх 11,5 тис.
Коли може бути реалізована ця реформа, враховуючи, що всі терміни, зазначені в документах, вже минули? Багато експертів, особливо ті, які беруть участь у роботі Конституційної комісії, налаштовані оптимістично. На думку члена комісії, відомого конституціоналіста Віктора Мусіяки, якщо зараз кинути все інше і зосередитися на головному, можна до середини червня завершити всю чорнову роботу і вносити необхідні конституційні закони в зал. І якщо Конституційний Суд дасть добро, остаточно можна ухвалити всі необхідні закони у вересні цього року. Якраз напередодні місцевих виборів.
Але знову-таки все впирається в політичну волю. Тільки її наявність може дати відповідь на запитання, що відбувається в Україні: реальна децентралізація або її не надто майстерна імітація.