7 вересня стало відомо, що у Мінську, під час засідання тристоронньої групи було домовлено про запуск залізничних перевезень на двох напрямах - на гілці Попасна – Стаханов та перегоні Микитівка – Майорськ. Як повідомила прес-секретар Леоніда Кучми Дарка Оліфер, «робота цих двох напрямів необхідна для поставок вугілля на українські ТЕС».
Ця інформація йде в розріз з останніми заявами профільного міністра про те, що Україна не залежить від вугілля Донбасу. Однак окремі експерти вважають, що через відсутність продуманої стратегії щодо опалювального сезону українці взимку можуть залишитись не тільки без світла, а й без тепла.
Залежна незалежність
Віялові відключення електроенергії, до яких українці звикли ще з часів розпаду СРСР і які траплялися навіть минулої зими, можуть повторюватися і 2016-го.
Проблема вже проявилася цього літа. У спеку, коли споживачі стали активно вмикати кондиціонери та збільшувати потужність холодильників, у нас уже ставався дефіцит електроенергії. Україна навіть докуповувала її в Росії, кажуть експерти. Щоправда, офіційно у Міністерстві енергетики цю інформацію спростовують.
Головна біда у тому, що понад 40% електроенергії в Україні виробляють теплоелектростанції і усі вони працюють на вугіллі. Запаси «чорного золота», які у цей період уже мали б активно накопичуватись на зиму, і досі мізерні.
На складах ТЕС нині лише мільйон тонн, тоді як потреби трьох державних теплоелектростанцій перед початком опалювального сезону становлять 2,7 млн тонн. Половину запасів має складати антрацит, основні поклади якого зосереджені саме на непідконтрольній території.
Зараз Україна не завозить вугілля із зони АТО, нещодавно заявив під час вищезгаданого телевізійного ефіру профільний міністр. Причин три – бойові дії, низька пропускна спроможність залізниці і намагання довести, що Україна не залежить від вугілля з окупованого Донбасу.
«Україна не така енергетично залежна, як їм здавалося. Тому ми зробили цілий комплекс, модернізували системи теплопостачання, і повинен сказати, що якщо ми зараз взагалі не будемо отримувати вугілля із зони АТО, то ми вже обійдемося без нього», - заявив Насалик в ефірі телеканалу.
Компенсувати дефіцит дозволить імпортоване вугілля, переконує міністр. Дійсно, наприкінці серпня в Україну морем доставили перші 71,7 тисячі тонн твердого палива з Південно-Африканської Республіки, звітує «Центренерго». Воно піде на потреби двох теплоелектростанцій - Трипільської на Київщині та Зміївської на Харківщині.
Дмитро Марунич«В теорії вони можуть до кінця року завозити приблизно три судна на місяць і їм може вистачити, це за умови навіть повного припинення поставок з Донбасу. Але вугілля це, ймовірно, буде дорожче» - зазначив співголова Фонду енергетичних стратегій Дмитро Марунич.
І взяти ніде і привезти нічим
Однак закуповувати все необхідне нам вугілля лише у ПАР не вдасться, оскільки його там видобувають набагато менше, ніж нам потрібно. Та навіть якщо його десь стільки й закупити, то доправити в Україну такі величезні обсяги нічим, говорить експерт з енергетичних питань Валентин Землянський.
Валентин Землянський«У нас половина станцій працює на антрацитному вугіллі, тобто навіть за рахунок імпорту ми не можемо обійтися, якщо ми будемо імпортувати. Недостатньо пропускної спроможності портів для того, щоб увесь цей обсяг витягнути», - зазначив Землянський. Тому, на думку експерта, найоптимальніший варіант у фінансовому та технічному плані – це все ж постачання антрациту з Донбасу.
До слова, дефіцитним стало і вугілля газової групи, на якому працюють решта ТЕС. Через недофінансування державні шахти, що його видобувають, працюють не на повну потужність і у збиток. 7 вересня АСН повідомляла, що шахтарі з Західної України знову заблокували Міністерство енергетики, вимагаючи погасити піврічну заборгованість по зарплатах та припинити корупційні схеми у галузі.
Того ж дня у компанії «Львіввугілля» заявили, що виплатили гірникам 39 млн грн заборгованої липневої зарплатні. Та, враховуючи, що загальний борг перевалив за мільярд, очевидно, що проблему зарано вважати вирішеною.
Офіційно опалювальний сезон в Україні стартує з 15 жовтня. За цей час жодні танкери не встигнуть завезти стільки вугілля, скільки його потребує країна. І хоча влада зараз декларує незалежність від вугілля Донбасу, факти свідчать про те, що непопулярне у політичному плані рішення таки готуються прийняти.