Ось уже три роки в країні не можуть провести референдум. І одна з головних причин - відсутність нормального закону, що регламентує проведення чесного висловлення позиції. Колишня опозиція, а нині влада, сурмила про те, що чинний документ виписаний так, що будь-яка ініціатива з Банкової може бути узаконена під надійним прикриттям всенародного волевиявлення.
Сьогодні, 23 червня 2015 року, в парламенті група народних депутатів зареєструвала новий законопроект «Про Всеукраїнський референдум».
Історія питання
Старий закон про референдум не критикував хіба що лінивий. Більш того, не встигли новообрані депутати ВР-8 увійти в парламент - як з'явилася ідея скасувати чинний закон про Всеукраїнський референдум. Ініціаторами виступали представники пропрезидентського Блоку Петра Порошенка. Зокрема - Олександр Черненко, Мустафа Найєм, Сергій Лещенко. Притому депутати хотіли піти за принципом «взяти і скасувати», нічого не надавши натомість. Тим самим спровокувавши хвилю критики на адресу Порошенка, якому інкримінували бажання виглядати красиво, чітко знаючи, що обіцяне виконати просто неможливо. Адже немає правил - немає гри.
Відповідь довелося тримати і одному з лобістів «скасування». «Не можна проводити референдум за неконституційним законом. Треба швидко прийняти нормальний закон про референдум. Крапка», - сказав у нещодавньому інтерв'ю «Аналітичній службі новин» Олександр Черненко. Він пообіцяв, що незабаром буде новий закон. Але ніщо не віщувало, що так швидко. Що вже 23 червня 2015-го він і ще 16 його колег (у тому числі і Найєм, і Лещенко) одумаються і зареєструють у парламенті новий законопроект «Про Всеукраїнський референдум».
Муки творчості
У день реєстрації текст законопроекту на сайті ВР відсутній. Але, беручи до уваги склад авторського колективу, здавалося - проблем з отриманням інформації про нові правила не буде. Аж ні. Багато хто з авторів виявилися у відрядженнях, притому в «роумінгу». Вікторія Сюмар - у Бельгії, Олена Сотник і Єгор Соболєв - у Франції, Сергій Лещенко - у Великобританії.
На зв'язок вийшли троє: Олександр Черненко, Світлана Заліщук та Леонід Ємець. З енного разу автори розкрили кілька новацій свого дітища.
Олександр Черненко«У чому була проблема попереднього закону? Він давав можливість узурпувати владу і продовжити термін повноважень президента на референдумі. Закон був виписаний так, що, справді, організувати референдум могла тільки влада. Крім того, вона могла маніпулювати з підсумками всенародного волевиявлення. Ми у своєму законопроекті відмовилися від усіх слизьких позицій», - розповів АСН один із співавторів законопроекту Олександр Черненко.
Коло питань звужується
Світлана ЗаліщукКлючова новація документа - звужено коло питань, які можуть бути предметом референдуму. «Встановлюється, що всеукраїнський референдум може проводитися щодо внесення змін до розділів I, II, XIII Конституції України та про зміну території України. Через всеукраїнський референдум за народною ініціативою український народ, як носій суверенітету і єдине джерело влади в Україні, здійснюючи своє волевиявлення, може, зокрема, скасовувати закони України або їх окремі положення (крім законів, що стосуються податків, бюджету, амністії - авт.)», - говорить парламентарій Світлана Заліщук.
Примітно, що, згідно з цим законопроектом, всі питання, які планується винести на референдум, повинні отримати схвалення Конституційного суду. На винесення вердикту Суду відводиться місяць. Поки КС вивчає конституційність питання референдуму, всенародне волевиявлення проводити не можна.
Рахувати – не перерахувати
Леонід ЄмецьУ законопроекті особливу увагу приділено питанню підбиття підсумків референдуму. «Рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало більше половини громадян України, які брали участь у голосуванні. Все логічно - не можна ж вважати таким, що відбувся, референдум, якщо за те чи інше питання висловилися 20 або 30% виборців. Правильно ж? - підкреслив народний депутат Леонід Ємець.
Також він повідав, що в новому законі є норма, яка зобов'язує узаконити підсумки референдуму. «Якщо народ висловився з якогось питання, значить, це вступає в силу. В жодному разі не можна перетворювати референдум на банальне соціологічне опитування без будь-яких юридичних наслідків», - уточнив Ємець. Крім того, Верховній Раді забороняється протягом трьох років відновлювати норми закону, за скасування яких українці проголосували на референдумі.
Громадськість обізнана
Відзначимо, що обізнаною про наповнення законопроекту виявилася і експерт з питань виборчого законодавства Ольга Айвазовська. Вона зазначила, що законопроект напрацьований давно, притому за участю низки неурядових організацій, і не є предтечею найближчого референдуму.
Ольга АйвазовськаЯк позитив вона відзначила правила проведення агіткампанії і запропоновану схему формування комісій. «Представництво виборчих комісій з організації референдуму формують всі зацікавлені сторони і ті, хто ініціює референдум, і політичні партії, що є позитивним. Сьогодні ж обласні державні адміністрації фактично подають людей на формування комісій », - сказала АСН координатор громадської мережі «Опора» Ольга Айвазовська.
Година істини
Але зрозуміло, що одна справа - написати закон, зовсім інша - прийняти. Знову ж таки, до кінця поточної сесії залишилося всього нічого. До літніх депутатських канікул лише два пленарні тижні. Невже відкладуть і забудуть? Відповіді немає. Парламентарії лише розводять руками, хоч і намагаються зберегти гарне обличчя при поганій грі.
Співавтор законопроекту Олександр Черненко, звичайно, обіцяє в довгу скриню цей закон не відкладати. І одразу ж додає: «Але навряд чи встигнемо прийняти на цій сесії Верховної Ради».
Виходить, що раніше осені проект до зали ВРУ не потрапить. Адже, згідно з календарним графіком роботи Верховної Ради восьмого скликання, другу сесію парламенту закриють 17 липня, третю відкриють 1 вересня. Тобто раніше осені нововведень очікувати не варто.