Тривалий військовий конфлікт на сході України породжує нові тенденції. Маркетологи пустили «війну» на потік. За допомогою стилю мілітарі в одязі, аксесуарах, канцелярії і навіть мілітарі-упаковок продуктів, «війна» проникає в усі куточки мирного життя, вкорінюється. Чому воно так? Чим загрожує? З’ясовувала журналістка АСН.
Тон задають дизайнери і політики
Якщо говорити відверто, то мілітарі-стиль в одязі, камуфльовані принти – не новація в сфері модної індустрії. Дизайнери вже десятки років експлуатують військовий стиль. Але в останній рік він став неабияк актуальним.
Будинки моди Balmain, Balenciaga, Lanvin, Alexander Wang, АF. Vandevorst, Saint Laurent ще минулої осені взимку наситили свої колекції військовою тематикою. Навесні 2015 року цей тренд підхопили американські дизайнери – Michael Kors, Marc Jacobs, Ralph Lauren. Заможні модниці розмели камуфльовані сумочки, черевики-«човники», «офіцерські» піджаки.
Спробували бути в тренді і молоді українські дизайнери – Sasha Kanevski, Anna K, Ksenia Schnaider. У їхніх колекціях поряд з «патріотичністю» – синьо-жовтими прапорами і тризубами, є і армійська тематика.
Досить активно популяризують мілітарі-стиль зірки шоу-бізнесу та вітчизняні політики. З десяток народних депутатів приходять на роботу до Верховної Ради виключно в камуфляжі і берцях: Михайло Гаврилюк, Семен Семенченко, Сергій Мельничук, Ігор Лапін, Євген Дейдей та інші. Жінки-парламентарії ставку роблять на «військові» аксесуари – сумки, брошки, намисто.
Нині, мабуть, не знайдеш жодного депутата, який би в соцмережах не похизувався своїми фотографіями, де він (вона) у військовій формі (камуфляжі, берцях, шоломі, бронежилеті – авт.), не сфотографувався на тлі АТО-місцевості.
Конфлікт на ґрунті моди
Іноді мілітарі-мода провокує серйозні, хоч і не публічні, суперечки між соратниками по коаліції. Наведемо, один з декількох прикладів.
Уповноважений Президента з мирного врегулювання ситуації в Донецькій і Луганській областях, народний депутат Ірина Геращенко у квітні почала активно критикувати колег-комбатів за військовий дрес-код.
«Цікаво, а якби моделі, які, наприклад, стали депутатами (всяке буває в житті), за старою звичкою ходили б на засідання в купальниках? Або космонавт Каденюк – коли був депутатом – у скафандрі, щоб усі пам'ятали, що він космонавт. Або шахтарі – в касках, екс-медики – в бахілах. Це я про хлопців у камуфляжі. При всій повазі, потрібно визначитися: або в камуфляжі в АТО, або в костюмі – у Верховній Раді. Вибачте за снобізм», – вибухнула критичним постом у соціальній мережі «Фейсбук» Ірина Геращенко.
Цю критику Геращенко боляче сприйняли деякі комбати. Вони затаїли образу.
Ігор Лапін«Не можна спекулювати на таких речах. Адже Іра знає, що для мене й деяких моїх колег камуфляж – це не бажання бути в тренді, а стиль життя. Що ми будь-якої хвилини можемо вирушити на схід», – сказав АСН комбат-народний депутат Ігор Лапін.
Проте ще більше конфлікт по лінії Геращенко – комбати загострився на початку травня, коли депутат похизувалася придбанням дизайнерських мілітарі-речей: сумкою і «човниками» від Michael Kors.
«У тренді. Комбати будуть заздрити, у них точно таких немає. Треба брати, – написала в «Фейсбук» Геращенко і доповнила свій пост фотографією дизайнерської сумки і черевиків з камуфляжним принтом. – Комбати, не ображайтеся, рідненькі, це я люблячи. Можу навіть дати поносити. Сумка дуже зручна, все поміщається».
З обновками Ірина Геращенко з'явиться в парламент поки не ризикнула.
Суспільство без агресії
Новий виток військового стилю в сфері світової моди, на думку політтехнолога-маркетолога Дениса Богуша, не пов'язаний з воєнними діями на сході України.Денис Богуш
«Мілітарі-стиль в колекціях деяких світових дизайнерів – це відгомін масштабної інформаційної кампанії, яку вели США у період війни в Іраку. Донбаська війна тут ні причому, – говорить Богуш. – Наші політики й відомі публічні особи занадто скрупульозно «шерстять» колекції світових дизайнерів і вишукують такі дрібнички. Не варто цього робити».
Юрій КалашниковТакої ж думки і психолог Юрій Калашников. Він стверджує, що вносити додаткову агресивність і в без того «наелектризоване» суспільство, не треба.
«Популярність мілітарі-стилю можна розцінювати як бажання окремих особистостей, компаній звернути увагу на війну, яка охопила схід країни. Або ж, як якийсь протест, прояв патріотизму, знак солідарності – мовляв, ті, хто в тилу, підтримує «воюючих», – розмірковує експерт. – Та чи варто додатково вносити в мирне життя нотки «військової агресії» за допомогою мілітарі-стилю? Не думаю. Як психолог, вважаю, що більше користі буде, коли в такій напруженій ситуації люди відійдуть від військової тематики і нададуть перевагу не хакі, а яскравим кольорам».
Опитані АСН експерти сходяться на думці, якщо у людей є бажання популяризувати Україну, звернути увагу на проблеми воюючого сходу країни, то краще акценти робити на «патріотичному» стилі, наприклад, вишиванках. Вони переконані, що в маси потрібно нести ідею мирної, квітучої, процвітаючої України, а не агресивність. І в жодному разі не можна спекулювати на темі війни, влаштовуючи «битви» у кого краще принт-камуфляж на сумці, костюмі, взутті, щоденнику. Адже для когось мілітарі – це лише мода, фарс, а для когось – покалічені життя, біль втрати.