Дванадцять людей, що летіли в неділю рейсом авіакомпанії Qatar Airways з Дохи до Дубліна, постраждали внаслідок потрапляння авіалайнера в зону сильної турбулентності над Туреччиною.
Це вже другий випадок сильної турбулентності за тиждень. За кілька днів до цього в результаті попадання в повітряну яму один з пасажирів літака, що летить в Сінгапур (73-річний британець) помер, а понад 100 осіб отримали серйозні травми.
Під час рейсу з Дохи до Дубліна травми різного ступеня тяжкості отримали шестеро пасажирів літака Boeing 787-9 Dreamliner і стільки ж членів екіпажу.
Відразу після посадки, близько полудня Гринвічем, у Дубліні рейс зустрічали пожежники, співробітники транспортної поліції та машини швидкої допомоги.
Вісім постраждалих довелося госпіталізувати.
Ті з нас, кому доводиться літати часто, знайомі з тряскою, що виникає при попаданні літака до зони турбулентності. Літак при цьому не тільки трясеться, а й може за лічені секунди набрати або втратити кілька сотень метрів висоти.
Найчастіше турбулентність виникає в хмарах, де присутні висхідні та низхідні потоки повітря. Однак бувають і інші її типи: наприклад, хвильова турбулентність може виникнути, коли потоки повітря, стикаючись з перешкодою, наприклад, гірським хребтом, відбиваються від нього і формують повітряні хвилі схоже на морське.
Зони турбулентності формуються і за кормою лайнера, що летить, особливо великого, і попадання в них може закінчитися для літака, що летить слідом сумно — такі випадки траплялися. Саме тому авіадиспетчери стежать за тим, щоб між лайнерами завжди була достатня відстань, особливо на околицях аеропортів, де літаків багато і вони летять в одному напрямку.
Існує ще так звана «турбулентність ясного неба», яка виникає не в хмарах, а в чистому небі при гарній видимості, і виявити її метеолокатором на борту літака неможливо.
Цей тип турбулентності виникає в районах струминної течії — свого роду повітряної річки, зазвичай, на висоті 12-15 км. Різниця у швидкості цього потоку та навколишнього повітря може досягати 150 км на годину. Тертя між цими двома областями і викликає турбулентність.
Сучасні лайнери спроектовані з розрахунком на турбулентність, і тому в переважній більшості випадків нічим небезпечніші, ніж неприємні відчуття для пасажирів та екіпажу, вона не загрожує — якщо, звичайно, ви пристебнуті до крісла.
Однак в екстремальних випадках сильні перепади тиску (у повітряних потоках, що більш швидко рухаються, тиск менший) і стрімке переміщення повітряних мас можуть становити небезпеку для структурної цілісності планера.
Щоправда, таке трапляється вкрай рідко, і в більшості випадків головна загроза тим, хто перебуває на борту — це різка тряска, що збиває з ніг будь-кого, хто не встиг пристебнутись ременем безпеки.