До парламенту внесено проект Постанови про скасування рішення Верховної Ради України, ухваленого 7 грудня. Нагадаємо, цього дня Рада в спішному порядку, без будь-якої підготовки і навіть без висновків профільного комітету проголосувала за поправки до законів, серед яких була і гучна норма про оподаткування посилок, що ввозяться з-за кордону.
Скандальний Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень в 2018 році», реєстраційний № 6776-д вже відправлений на підпис президенту. Однак багато експертів і політиків наполягають - його ухвалили з кричущими порушеннями і він має бути скасований або доопрацьований.
Нардеп Юрій Левченко вимагає його скасувати. На думку законотворця, рішення ухвалено з грубими порушенням вимог Конституції і Регламенту Ради, перш за все - в частині процедури. Дійсно, в законопроекті з'явилася велика кількість правок і доповнень, про які депутати навіть не здогадувалися, оскільки на першому читанні закону їх не було і в сесійній залі вони не обговорювалися.
Більше того, на перше читання депутатам закон був поданий взагалі без резюме профільного комітету. Тільки з пояснювальною запискою і порівняльною таблицею, в яких інформація, наприклад про те ж оподаткування посилок, взагалі була відсутня.
Водночас парламентський регламент вимагає, щоб законопроект, підготовлений до другого чи повторного другого читання, висновок до нього головного комітету та інші супровідні документи надавалися народним депутатам не пізніш як за десять днів до дня розгляду цього законопроекту на пленарному засіданні Верховної Ради.
Нагадаємо, 7 грудня депутатам порівняльну таблицю законопроекту до другого читання видали перед самим голосуванням. А висновків комітету взагалі немає. Юрій Левченко заявляє, що, незважаючи на те, що спікеру парламенту вказали на явні порушення, він їх проігнорував, що "позбавило можливості народних депутатів України об'єктивно розглянути відповідне питання й ухвалити рішення, яке б відповідало інтересам держави і українського народу".
Юридичний департамент Ради "в шоці"
А ось у Головному юридичному управлінні парламенту якимось дивом встигли ознайомитися з законопроектом, ухвалення якого форсував Податковий комітет ВРУ. У висновку парламентських юристів, який також є на сайті Ради, йдеться, що складати його довелося у вкрай стислі терміни, а також перераховуються порушення, допущені авторами законопроекту.
Так юристи вказують, що законопроект підготовлений з порушенням статті 116 Регламенту Верховної Ради України, згідно з якою пропозиції та поправки до законопроекту, який готується до другого читання, можуть вноситися лише до того тексту законопроекту, який був ухвалений Верховною Радою за основу.
Також внесення цим законопроектом змін до інших законодавчих актів не відповідає статті 7 Податкового кодексу України, згідно з якою будь-які питання щодо оподаткування не можуть змінюватися іншими законами України.
Проектом закону також передбачається виклад пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України в новій редакції, згідно з якою реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку і на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України. Але проект не містить закінченого правового механізму реалізації запропонованої норми, вказують юристи.
Також кілька пунктів і підпунктів закону порушують принцип стабільності податкового законодавства, кажуть юристи. Нагадаємо, він говорить, що зміни в будь-які елементи податків і зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому діятимуть нові правила та ставки.
А податки і збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року. Для справедливості зазначимо, що депутати нинішнього скликання давно "витерли ноги" об цей принцип. Наприклад, гучні зміни в оподаткування ФОП, через яке на початку цього року підприємцям-фізособам з нульовим або сезонним доходом довелося закриватися, оскільки їх також зобов'язали сплачувати збори. Ця норма була ухвалена парламентом акурат під новий рік, а запрацювала вже через тиждень, в той час як, за законом, повинна була - через півроку.
Також юристи Ради нагадали депутатам, що вони, вносячи правки до законопроекту, не врахували, що всі норми, які збільшують витрати держбюджету, ухвалюються не пізніше 15 липня року, що передує плановому, вводяться в дію не раніше початку планового бюджетного періоду, а після 15 липня року, що передує плановому, вводяться в дію не раніше початку бюджетного періоду, наступного за плановим. Загалом парламентські юристи констатують, що закон потребує серйозного доопрацювання.
Про що промовчали юристи - так це про те, що в супровідних документах до поправки не прораховується, на скільки саме вони поповнять державний бюджет, та й чи поповнять взагалі. Адже саме необхідністю "забезпечити збалансованість бюджетних надходжень в 2018 році" законотворці аргументували ухвалений на швидку руку закон. До слова, багато експертів вказують на те, що "недозакон" не просто не поповнить бюджет, а, швидше за все, потягне за собою нові бюджетні витрати.
Депутати свідомо порушили регламент
Наївно вважати, що, наспіх готуючи законопроект, вставляючи в нього перед самим голосуванням правки і доповнення, його ініціатор - нардеп від БПП Ніна Южаніна не усвідомлювала, "що творить". Адже вона керує податковим комітетом Ради, тому чудово знає і про "стабільність податкового законодавства", і про додаткові витрати бюджету.
Позафракційний нардеп Борислав Береза стверджує, що всьому виною корупція. За його словами, в лобіюванні нових мит зацікавлені певні інтернет-компанії України, за якими "стоять депутати і високі особи країни". Нардеп не став називати імен, але розповів, що в особистій розмові з ним спікер парламенту Андрій Парубій "прозрів".
"Він погодився, що закон "трошки" некоректний. І наполягає, що його треба підписати, а потім доопрацювати, внести правки. Але я впевнений, що якщо в лайно додати кілька ложок варення, суть закону не зміниться. Адже адміністрування цього закону стане самій державі дорожче, ніж принесе цей закон", - розповів Береза.
На сьогодні закон президентом країни ще не підписаний і, можливо, не буде підписаний взагалі. Але з огляду на те, що і скандальні правки щодо оподаткування посилок вніс також депутат від БПП Вадим Денисенко, главі держави час провести виховну бесіду з "підопічними". Може, тоді хоч президентська фракція намагатиметься створювати менше проблем для бізнесу та українців.