В уряді знову заговорили про монетизацію пільг на проїзд у транспорті. Міністр соціальної політики Андрій Рева заявив, що жителі різних регіонів, перш за все - міст і сіл, отримують пільги нерівномірно, хоча мають однакові права. Тому в Кабміні розглядають, а чи не видавати гроші на проїзд пільговикам, а не перевізникам, як це відбувається зараз.
Йдеться про те, щоб замість безкоштовного і безлімітного проїзду пільговиків, за який держава перераховує кошти місцевій владі, а вона потім - перевізникам, люди отримували на руки "живі" гроші і розраховувалися в транспорті, як усі інші пасажири.
За словами міністра, будуть встановлені нормативи і вартість поїздок. Городянам будуть давати грошима на проїзд, а сільським жителям - компенсувати за фактом проїзду, в разі надання квитка.
"Цих коштів може і не вистачити для тих, хто звик їздити без обмежень. Однак для проїзду з дому і на роботу цього буде достатньо. Держава не зобов'язана на 100% забезпечувати всіх на рівні "скільки хочу, стільки і їжджу", - сказав міністр в інтерв'ю "Апострофу".
У Мінсоцполітики раніше повідомляли, що в разі ухвалення в Україні монетизації пільг на проїзд це нововведення торкнеться близько 10 млн осіб. В останні роки система компенсації пільгового проїзду істотно деградувала.
Якщо на компенсацію вартості проїзду для пільговиків колись закладали в держбюджеті близько 1,5-2 млрд грн, то в бюджеті на 2017 рік вона взагалі не була передбачена. Уряд фактично умив руки, повністю переклавши фінансування пільгових перевезень на місцеві бюджети.
Перевізники "за" монетизацію
Перевізники давно скаржаться, що їм несвоєчасно і не в повному обсязі виплачують гроші за пільговиків. Хоча насправді і прозоро контролювати, скільком пасажирам було надано безкоштовний проїзд, неможливо. У нашій країні просто відсутня об'єктивна система підрахунку пасажиропотоку на наземному транспорті. Деякі автотранспортні підприємства в своїх річних звітах зазначають, що щомісяця перевозять до 90% пільговиків. І вимагають від держави оплатити їм їхні витрати. При цьому не надаючи ніякого тому підтвердження.
До того ж притчею во язицех стали історії про водіїв автобусів, які відмовляють у проїзді пільговику, заявляючи, що "вже везуть двох". У той час як у салоні насправді немає жодного пасажира, який їхав би безкоштовно.
Втім, поки що представники транспортних підприємств ідею про монетизацію підтримують. Вони відзначають, що перехід на таку систему оплати проїзду пільговиками позбавить необхідності компенсації пільгових перевезень за рахунок бюджету і дозволить отримувати стабільні доходи.
«Для нас подібний варіант був би ідеальним. Увійшов у тролейбус - заплатив незалежно від того, ким є пасажир - чорнобильцем, пенсіонером або учасником бойових дій», - написав на своїй сторінці в Facebook директор КП "Херсонелектротранс" Єгор Устинов.
У той же час він вважає, що з точки зору пасажирів таке нововведення не на часі. Незаможні люди, особливо що живуть у містах, часто використовують своє право на безкоштовний проїзд частіше ніж 2 рази на день. А згідно з нововведенням держава буде оплачувати тільки дві поїздки. За все інше пільговику доведеться платити зі своєї кишені.
«Попри те, що я розумію - монетизація потрібна, з позиції загальнолюдської моралі все-таки вважаю - вона не на часі. Не готове до неї наше суспільство - ні морально, ні матеріально», - вважає Устинов.
Монетизація дозволить викорінити хамство водіїв
Щоб зробити процедуру виділення грошей для пільговиків більш прозорою, експерти рекомендують разом з впровадженням монетизації зобов'язати всіх, хто отримує ліцензії на пасажирські перевезення, обладнати маршрутки безконтактними системами електронної оплати. Таким чином платити за проїзд потрібно буде карткою і кожна проплата буде фіксуватися.
«На цю картку можна буде внести гроші. Таким чином налагодиться перевезення пільгових категорій населення при впровадженні такої системи. Ми монетизуємо їм пільги, зараховуючи на картку певну кількість поїздок, і ці люди можуть їх спокійно використовувати», - зазначив член правління Спілки автомобілістів України Максим Моргунський.
Також експерт вважає, що виплата грошової компенсації на безкоштовний проїзд дозволить уникнути ситуацій, коли водії громадського транспорту не зупиняють автобуси на зупинці, якщо бачать, що на ній стоїть літня людина.
Сказати не означає зробити
Але сказати ще не означає зробити. Ще наприкінці 2015 року в Міністерстві інфраструктури впевнено заявляли - Міністерство соцполітики і Мінінфраструктури технічно повністю готові до того, щоб вже з 1 січня 2016 року монетизувати пільги на проїзд в транспорті.
Тоді навіть розкрили таємницю, що, наприклад, у 2015 році на оплату проїзду одного пільговика було передбачено лише 47 грн на рік. Ще тоді чиновники сумно хитали головами і пропонували збільшити суму грошової виплати до 300-400 грн. У такому випадку витрати держбюджету на ці цілі збільшаться до 4-5,4 млрд грн.
Однак до цього часу слова залишилися словами. Чи то в міністерствах помінялися пріоритети, чи то просто не вигідно вводити монетизацію пільгового проїзду на транспорті через збільшення витрат з держбюджету. Тому і нинішні заяви ще не факт, що стануть реальністю.