В середньому автомобільні аварії трапляються в нашій країні кожні три хвилини. За 2016 рік у аваріях загинуло близько 3200 і травмовано понад 32 тисячі людей. За рік аварій стало більше на 2%.
За версією поліції, кількість аварій зросла лише формально - оскільки поліція стала фіксувати всі порушення. І якщо раніше порушнику можна було відкупитися за хабар, то зараз цього нібито не відбувається. Експерти вказують ще й на те, що водії стали частіше викликати поліцію на незначні аварії, маючи намір оформити протокол про ДТП, необхідний для отримання страхової компенсації.
Як би там не було, але один факт не знаходить жодного логічного пояснення - чому в нашій країні така неймовірна кількість аварій з безліччю жертв. 3-5-6 загиблих в одній аварії. Страшна норма для наших доріг. За загиблими вже давно не оголошують жалобу - кривава автовійна на наших дорогах стала буденністю, тому помолитися перед виїздом варто кожному.
Підбірка найкривавіших аварій останнього часу тому підтвердження:
- 5 травня 2008 року в Харкові вже траплялося моторошне побоїще, аналогічне тому, що сталося 18 жовтня 2017 року. На вулиці Полтавський Шлях джип на швидкості 110 км/год протаранив трамвайну зупинку. На місці загинуло шестеро людей, серед яких були діти. Водій авто був п'яний. За збігом обставин його Полтавець. За шістьох загиблих він отримав лише 10 років в'язниці.
- 2 лютого 2016 року теж в Харкові зіткнулися автомобіль швидкої допомоги і пасажирський автобус №204 - 4 загиблих. Все сталося тому, що водій "швидкої" раптово виїхав на зустрічну смугу. Він і медсестра загинули на місці, в реанімації померли 4-річний хлопчик, якого везли в лікарню, і лікар.
- 13 серпня 2016 року на трасі Київ - Одеса автомобіль Opel Vivaro зіткнувся з вантажівкою DAF - вісім загиблих. В результаті катастрофи водій і шестеро пасажирів Opel Vivaro загинули на місці. Одна людина померла в лікарні. Серед загиблих були діти.
- 6 серпня 2017 року на Бориспільській окружній дорозі поблизу АЗС лоб у лоб зіткнулися "ВАЗ" і Opel. На місці загинули шестеро людей - всі з ВАЗ. Потім у лікарні помер ще один учасник аварії.
Таких моторошних аварій сотні. Жертв - тисячі. Дій влади для того, щоб зупинити низку масових смертей, можна сказати - "нуль".
Штрафи за порушення правил - незначні, можливості превентивно виявляти на дорогах п'яних у поліції досі немає, безліч порушників ПДР продовжують їздити навіть після того, як у них відбирають посвідчення.
П'яні за кермом. Неможливо підрахувати
Скільки нашими дорогами їздить п'яних і очманілих наркотиками водіїв - не знає ніхто. Через те, що водія не можна зупинити без причини і не так просто змусити пройти алкотест. Цифри статистики, в якій вказується кількість нетверезих за кермом, - це лише ті, яких зупинили за явно неадекватне водіння або виявили нетверезий стан, розслідуючи ДТП, в яке вони потрапили. Всі інші п'яниці, якщо їдуть прямо і не порушують, - можуть не турбуватися про те, що хтось їх перевірятиме.
Мотлох на колесах - як позбутися?
Радянський союз розвалився, а "шедеври" його автопрому все ще їздять нашими дорогами. У авто на кшталт "Москвича" або "Жигулів" немає подушок безпеки. А що говорити про знос деталей, який у критичній ситуації дасть про себе знати? Однак і сучасні українські авто, такі як багатостраждальний "Ланос", також не обладнані засобами захисту пасажирів і водія. Те ж саме стосується і окремих екземплярів китайського експорту.
У разі аварії для людей в таких авто ймовірність отримання каліцтв і навіть смерті в рази вище, ніж в авто з усіма засобами захисту. І хоча власники мало захищених машин стверджують, що їхні недоліки не є причиною аварій, важливо інше - чи є у них шанс вижити, якщо вони опиняться на місці аварії навіть випадково.
Чи розуміють люди повною мірою увесь ступінь ризику, сідаючи в такі автомобілі? Навряд чи, а значить - їздитимуть і далі. Що можна зробити? Ввести обов'язковий техогляд за європейськими правилами. Абсолютна більшість таких автомобілів його не пройдуть.
Лихачі - наздогнати і посадити
Штраф за перевищення швидкості в нашій країні все ще занадто маленький. Ця сума цілком посильна лихачам, враховуючи, що найбільші подібні аварії провокували саме так звані "мажори". Підвищення штрафів, збільшення тюремного покарання за тяжкі наслідки, зобов'язання повною мірою компенсувати потерпілим моральну і фізичну шкоду - все це тільки належить ввести, щоб знизити смертність на дорогах.
В Україні вже кілька разів піднімали штрафи за порушення правил дорожнього руху. Однак поки ефективно не приєднається до процесу контролю руху дорожня поліція, чекати поліпшення не варто.
Поліція досі змушена ходити навколо порушника "навшпиньках" - правоохоронці не знають, як їм діяти в разі неадекватної поведінки порушників, як їх зупиняти і затримувати, якщо вони не бажають підкорятися і загрожують безпеці інших громадян. Приклад - останній гучний випадок зі "зламаною" рукою громадянки, яка, розвернувшись подвійною суцільною, вирішила ігнорувати поліцію і відмовилася надавати посвідчення.
Другий приклад - трагічна гонитва в Києві, коли поліцейські намагалися зупинити очманілий BMW і підстрелили його пасажира. В результаті той помер, а поліцейський, що зробив фатальний постріл, вже кілька років перебуває під судом.
Правила гри мають бути чітко визначені - поліція повинна мати змогу виконувати свої обов'язки і бути впевненою, що, зробивши це, не опиниться в результаті "цапом-відбувайлом". А громадяни повинні розуміти, що в разі непокори по них можуть навіть відкрити вогонь і що втікати просто немає сенсу. І від поліції і від суду.
Пішоходи - в найбільшій небезпеці
Жахлива за своєю безглуздістю і кількістю жертв ДТП в Харкові показує ще одну глобальну проблему - пішоходи взагалі ніяк не захищені від автомобілів. Фактично, перебуваючи поруч із дорогою, люди постійно піддаються смертельній небезпеці. У 2016 році недоумкуватий водій у Києві поплутав педалі і замість загальмувати перед авто, що підрізало його, натиснув на газ. Машина на величезній швидкості протаранила зупинку громадського транспорту. Загинула жінка, багато людей отримали травми.
Тільки за останні роки в Україні сталося близько двох десятків аварій, в яких водії таранили саме зупинки громадського транспорту.
А досить було б поставити перед зупинками і пішохідними переходами захисні відбійники. Що зберегло б життя сотням невинних людей.