Скасування обов'язкового застосування державних стандартів якості товарів і продуктів не змінить ситуацію на ринку палива в Україні найближчим часом, розповів у коментарі АСН експерт з енергетичних питань Валентин Землянський.
Однак, за його словами, лише тому, що продавці якісного продукту і далі будуть тримати марку, а ті, хто "бодяжитиме" паливо - так і будуть продовжувати продавати другосортний продукт.
Минулого тижня уряд ухвалив постанову, в якій вніс зміни до деяких законодавчих актів України, щоб узгодити їх з законом "Про стандартизацію", який парламент прийняв у лютому 2016 року. Нові законодавчі зміни встановлюють добровільність застосування національних стандартів, скасовують необхідність узгодження проектів національних стандартів з державними органами і скасовують галузеву стандартизацію.
Таким чином, тепер в Україні можуть використовуватися не тільки національні стандарти, а й міжнародні, які визнаються рівнозначними. Зазначену ініціативу повинна тепер підтримати Верховна Рада.
Валентин Землянський вважає, що це рішення на паливному ринку ніяк не позначиться. А все тому, що ще з часів Януковича держава самовільно відсторонилася від функції контролю за якістю палива, позиціонуючи, що відповідальні продавці і так будуть робити це самостійно. Мовляв, ринок сам відсіє недобросовісних гравців. Однак експерти таку позицію називають помилковою і такою, яка суперечить функції самої держави.
«Ринок не саморегулююча система. Досвід кожної з європейських країн свідчить про те, що держава завжди бере участь у тому чи іншому вигляді як регулятор, як контрольна функція, тобто вона присутня в будь-якій галузі. Завдання держави - створення сприятливих умов у тому чи іншому секторі. Адже завдання бізнесу - це заробіток, а питання якості для нього вже на 37-му місці», - вважає експерт.
Як перейти на те, чого немає?
За його словами, коли держава відсторонюється від регулювання будь-яких процесів, у тому числі і на ринку нафтопродуктів, це призводить до цінових коливань. У свою чергу експерт з енергетичних питань Геннадій Рябцев у коментарі УНН уточнив, що перехід на добровільне застосування національних та інших стандартів, яке передбачено змінами Кабміну, можливо лише за наявності технічних регламентів. Ці регламенти встановлюють вимоги до якості і безпеки відповідних товарів.
«На ринку нафтопродуктів прийнято технічний регламент у 2013 році, але до цих пір не визначено орган ринкового нагляду. Тобто сам документ є, а ось хто буде перевіряти його застосування - досі не визначено. Тому таке рішення про перехід на добровільне застосування стандартів, на мою думку, було передчасним», - вважає він.
На думку Рябцева, відмовившись від радянської системи стандартів, на європейську систему нормативних документів Україна так і не перейшла. Такий вакуум - це подарунок для недобросовісних учасників ринку: «Це дуже влаштовує фінансово-промислові групи, які зараз просто отримали можливість реалізовувати на ринку України все що завгодно і жодним чином за це не відповідати", - вважає експерт.
У свою чергу Валентин Землянський впевнений, що на саму якість палива рішення уряду не вплине. Основна частка автозаправних мереж України працюють на імпортному продукті, який у більшості випадків проводиться за стандартами ЄС.
«Якщо ви купуєте бензин класу «супер» або «преміум», ви вже живете за європейськими стандартами. Що стосується великих мереж, вони намагаються дотримуватися стандартів якості, тому що це їхня репутація, це їхні клієнти. Особливо в ситуації, коли за три роки у нас ринок упав і вдвічі скоротилася клієнтська база. Тому я не думаю, що хтось спробує поекспериментувати», - вважає Землянський.
Тим більше, що сьогодні вибір у споживача досить широкий. Що стосується палива, яке виробляється в Україні, то і тут, на думку експерта, виробники навряд чи почнуть розбавляти ресурс. Землянський вважає, що до цього, як і раніше, будуть вдаватися тільки тіньові гравці. Хоча на ринку таких чимало - 25%.