Невміння або небажання вчасно провести тендерні торги із закупівлі продуктів харчування призвело до того, що в 2016 році майже половину коштів, виділених з державного бюджету на забезпечення безкоштовним харчуванням дітей, потерпілих від Чорнобильської катастрофи, довелося перерозподілити на інші потреби, оскільки вони не були використані.
Такими є результати аудиту, який провела Рахункова палата щодо ефективності використання коштів державного бюджету на безоплатне харчування дітей, які постраждали від Чорнобильської катастрофи, оприлюднені на сайті органу.
Відповідно до закону «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», держава повинна забезпечити безкоштовним харчуванням учнів середніх загальноосвітніх шкіл, професійно-технічних навчальних закладів, студентів коледжів та технікумів (училищ), розташованих на територіях радіоактивного забруднення.
Дітям, які не харчуються в зазначених навчальних закладах, а також за всі дні, коли вони не відвідували ці заклади, до досягнення повноліття виплачується грошова компенсація в порядку, що визначається Кабінетом Міністрів.
У 2016 році лише 40,2% дітей отримали безкоштовне харчування
Однак з висновків Рахункової палати випливає, що в 2016 році та січні-травні 2017 року держава зі своїми функціями впоралася лише частково.
Так протягом цього періоду безкоштовне харчування таким дітям забезпечувалося нерегулярно, а в березні-травні як 2016-го, так і 2017 років було взагалі припинено. Тільки в 2016 році протягом березня-травня не були забезпечені безкоштовним харчування 83 тис. постраждалих дітей.
Виною цьому, за даними аудиторів, стало затягування районними управліннями соціального захисту населення проведення закупівель цих послуг. Більше того, в деяких районах такі закупівлі взагалі не відбувалися, а там, де тендери таки відбулися, договори з переможцями укладалися через значний проміжок часу після завершення процедур.
Тому, в більшості навчальних закладах почали забезпечувати постраждалих дітей безкоштовним харчуванням тільки з вересня, а в Олевському районі Житомирської області і в Володимерецькому районі Рівненської області - взагалі з грудня 2016 року.
Через скасування торгів і відсутність пропозицій у двох районах Житомирської області, в одному районі Рівненської та Сумської областей харчування постраждалих дітей не було взагалі організовано. Як наслідок 11,5 тис. дітей не отримали гарантованого законом права на безкоштовне харчування.
Загалом у 2016 році фактично надано послуг з безкоштовного харчування всього на 40,2% від потреби.
Водночас компенсаційні виплати отримали батьки 83,7 тис. постраждалих дітей. А це в 4,5 разу більше, ніж передбачено паспортом бюджетної програми.
Загалом, сума в 435,1 млн грн, яка була передбачена в бюджеті минулого року на цю програму, була зменшена на 191,5 млн грн, тобто на 44%.
Аналогічна ситуація з організацією закупівель послуг з харчування постраждалих дітей була і в березні-травні 2017 року, в результаті чого не забезпечено харчуванням 84 тис. постраждалих дітей.
Держава виділяє на одну дитину 28,3 грн на день
Крім того, що торги із закупівлі відповідних послуг проводяться несвоєчасно, вони ще й не дають можливості забезпечити дотримання визначених Кабміном норм харчування в дошкільних та шкільних установах, вважають аудитори. Це й не дивно, оскільки самі норми харчування були затверджені ще 15 років тому.
А відповідно до закону, дітей, які вважаються постраждалими від Чорнобильської катастрофи, держава повинна забезпечити ще й харчовими добавками, які сприяють виведенню радіонуклідів з організму.
«Недосконалість механізму конкурсних торгів, критерієм яких є найнижча вартість для таких специфічних послуг, не дозволяє при закупівлі послуг з харчування для постраждалих дітей дотримуватися особливих умов і норми харчування», - йдеться в звіті Рахункової палати.
Проаналізувавши суми договорів, укладених з організаторами харчування, з'ясувалося, що в деяких навчальних закладах вартість харчування на один день для однієї дитини становила майже 50 грн, а в деяких закладах Житомирської, Київської, Чернігівської і Рівненської областей - трохи більше 21 грн.
І це при тому, що, за розрахунками Міністерства соціальної політики, на підставі певних норм харчування ця сума повинна бути не менше 28,3 грн.
«Врахування окремими організаторами в договорах меншої суми на харчування таких дітей не забезпечує повноцінного одноразового харчування і дотримання норм харчування», - констатували в Рахунковій палаті.
Що ж стосується виплати грошової компенсації батькам потерпілих дітей замість безкоштовного харчування, то до недавнього часу її розмір був утричі менший вартості харчування в навчальних закладах. Така компенсація до квітні 2017 року становила 180 - 190 грн на місяць, або 9,5 грн на день. У квітні цього року ця сума була збільшена вдвічі. Але, на думку аудиторів, це теж не вирішує проблеми забезпечення за такі гроші дитини повноцінним харчуванням.
Законодавчі колізії
Ще в 2015 році з закону «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» була виключена стаття, яка ідентифікувала території, на яких має здійснюватися харчування постраждалих дітей. Як наслідок, не зрозуміло, в яких же населених пунктах повинна надаватися зазначена допомога.
Крім того, у згаданому законі вживається термін «неповнолітні діти». Однак, відповідно до Сімейного кодексу, неповнолітніми вважаються діти віком від 14 до 18 років.
«Тобто забезпечення безкоштовним харчуванням і виплата компенсації відповідно до статті 30 Закону № 796 не може бути застосована для 66,7 тис. малолітніх дітей віком від 6 до 14 років (78% постраждалих дітей, що мають таке право)», - йдеться у звіті.
На ці недоліки Рахункова палата вже звертала увагу Мінсоцполітики в результатах попередніх аудитів. Однак віз і нині там.
Цифри беруть "зі стелі"
Разом з тим аудитори констатують, що потреба в коштах державного бюджету на забезпечення безкоштовного харчування постраждалих дітей визначалася міністерством, по суті, «на око», оскільки ніяких розрахунків розпорядники бюджетних коштів нижчого рівня відомству не надавали, а реєстр таких дітей у країні не ведеться.
Тому не дивно, що в кошторисах 22 розпорядників коштів Житомирській області за 2016 і 2017 роки затверджено витрат на 180,5 млн грн, які не підтверджені відповідними розрахунками та економічними обґрунтуваннями.
Після закінчення 2016 року з виділених понад 435 млн грн бюджетних коштів майже 6,5 млн грн Мінсоцполітики так і не розподілив між районами, а залишок неосвоєних місцевими органами соціального захисту коштів склав більше 8 млн грн.
Разом з тим у міністерстві відзвітували, що всі 100% постраждалих дітей в Україні були забезпечені безкоштовним харчуванням (за даними Рахункової палати - лише 40,2%), а кількість одержувачів грошової компенсації на 16,8 тис. осіб більше, ніж порахували аудитори.
Рахункова палата повідомила про результати свого аудиту Верховну Раду України і уповноваженого Верховної Ради з прав людини, а також направила його Кабінету Міністрів і Мінсоцполітики, рекомендувавши усунути всі виявлені недоліки.