Одна із найбільших європейських авіакомпанія Ryanair скасувала запланований вхід в Україну. Причиною стало порушення березневої угоди з Міжнародним аеропортом «Бориспіль» і його нинішнім гендиректором Павлом Рябікіним.
«Ми шкодуємо про те, що аеропорт Києва продемонстрував, що Україна ще не є достатньо зрілим або надійним місцем для інвестицій потужного авіафлоту Ryanair», - розповів головний комерційний директор (CCO) Ryanair Девід О'Брайен.
За його словами, «Бориспіль» захистив інтереси компанії «Міжнародні авіалінії України», тому у Ryanair не залишилося вибору, і вони скасували 4 нових київських і 7 нових львівських маршрутів.
Раптова рука допомоги від Wizz Air
Руку допомоги українським пасажирам простягнув інший найбільший лоукостер Європи - Wizz Air. Компанія встановила тарифи на скасовані рейси Ryanair з України в розмірі від 15 до 35 євро. «Рятувальні» ціни запропоновані для пасажирів, яким анулювала рейс авіакомпанія Ryanair.
Такі пасажири зможуть забронювати квитки за зниженою ціною, але повинні надати своє оригінальне бронювання на Ryanair, а кількість «рятувальних» місць залежатиме від наявності вільних місць, тому пасажирам рекомендується швидко забронювати квиток. Акція стосується виключно рейсів до 30 листопада 2017 року.
Через відмову Ryanair входити в Україну наша країна втратить понад 500 тисяч пасажирів і 400 робочих місць тільки в перший рік можливих польотів. Це могло б значно підтримати економіку і бюджет країни.
Все почалося з того, що 10 липня гендиректор «Борисполя» Рябікін заявив, що Ryanair висуває аеропорту вимоги щодо польотів до Києва, "які не відповідають українському законодавству".
Серед інших таких умов, за його словами, - безкоштовна аеронавігація, стійки реєстрації, стоянки таксі, площі під рекламу, офіси продажу квитків, вимоги про 60 днів кредитування з боку аеропорту і виплата 35% прибутку від діяльності магазинів дьюті-фрі, закріплення пасажирського збору в сумі $7,5 на п'ять років.
Рябікін заявив, що аеропорт зазнає колосальних збитків. Однак міністр інфраструктури Володимир Омелян відразу ж сказав, що перешкоди приходу Ryanair в Україні пов'язані з небажанням відкритої конкуренції з боку найбільшої української держкомпанії МАУ, яка заборгувала бюджету України близько 400 млн грн.
Разом з тим Омелян в інтерв'ю телеканалу «112» заявив, що це проблема не тільки аеропорту «Бориспіль», а всієї країни, так як керівники державних підприємств дозволяють собі займати позиції в інтересах окремих приватних осіб, які шкодять національним інтересам.
«Він це зробив спеціально для того, щоб в черговий раз точно зірвати переговори. Бо всі речі, які він озвучував, правдиві вони чи хибні, - це конфіденційні речі. Вони не озвучуються публічно. Насправді аеропорт «Львів», ми вже маємо приклади, є докази, підписав абсолютно вигідний для аеропорту договір, контракт з компанією Ryanair. Те ж саме пропонувалося «Борисполю», - сказав міністр.
За словами Омеляна, мета такої позиції директора аеропорту «Бориспіль» - заблокувати вхід компанії Ryanair в Україну, а не конструктивно шукати вихід вести переговори і "він зрозумів це з першого дня, сподівався, що Рябікін прислухається не тільки до пана Майберга або Коломойського, а вирішить прислухатися до керівництва країни". Володимир Омелян заявив, що 12 липня запропонує Кабміну просто звільнити Рябікіна з посади.
Ще більш жорстко позицію Рябікіна розкритикував нардеп від БПП Мустафа Найєм. За його словами, директор державного аеропорту «Бориспіль» «вкрав у сотень тисяч українців право на дешеві авіаперельоти на догоду інтересам приватної авіакомпанії МАУ».
«По суті, комерційний директор авіакомпанії прямо говорить: «Шановні українці, оскільки у вашому дурдомі звикли кришувати інтереси і платити данину одному конкретному олігарху, ми, мабуть, інвестуємо наші кошти в якусь іншу, більш цивілізовану державу». Можна по сто разів на день приймати Рекса Тіллерсона, писати листи Ілону Маску і пафосно приписувати собі безвіз, але до тих пір, поки державними підприємствами керуватимуть такі панове Рябікіни, нас як і раніше будуть вважати заднім двором цивілізації, де все ще процвітає канібалізм», - написав парламентарій.
Не залишився осторонь скандалу і мер Львова Андрій Садовий, який не забув дорікнути владі в промаху. Він заявив, що компанію Ryanair з Києва «банально поперли».
«Якщо Президент з прем'єром не вирулять з цих скандалів, то можуть скасовувати всі наступні форуми а-ля Invest in Ukraine!. Є ризик опинитися в ролі людей, жодному слову яких ніхто не вірить», - заявив Садовий у себе в Facebook.
Розібратися з гучним скандалом запропонували уряду і в Офісі з залучення і підтримки інвестицій при українському уряді. Глава Офісу Даніель Білак заявив, що думка Ryanair про те, що аеропортом захищалися високі тарифи, насправді могло бути і захистом національних інтересів.
Звідки Ryanair вже йшла зі скандалом
З Данії. Конфлікт розгорівся на тлі звинувачень лоукостера в «рабських» умовах праці персоналу. Про те, що працівники Ryanair буквально старцюють, заявили датському телеканалу DR Nyheder вісім стюардів авіакомпанії, вихідців з країн Східної та Південної Європи. За їхніми словами - в зимовий сезон отримують менше 500 євро на місяць.
Один зі стюардів розповів, що взимку змушений збирати порожні пляшки, щоб забезпечити сім'ю. За умовами контрактів, їм не надається оплачуваний лікарняний, випробувальний термін триває рік, вони зобов'язані самі платити за уніформу і курси підвищення кваліфікації, про звільнення їх можуть повідомити за тиждень, а середня зарплата становить приблизно 16 євро на годину. За словами одного зі співробітників бази Біллунда, в контрактах 60% льотного складу Ryanair не оговорюється розмір мінімальної зарплати в зимові місяці.
Після скандального інтерв'ю генеральний директор Ryanair Майкл О'Лірі влаштував прес-конференцію з п'ятьма співробітниками Ryanair представництва в Копенгагені, які запевнили, що їх умови роботи влаштовують і є «вигідними». Однак громадськість Данії подібні заяви не вразили.
Мер Копенгагена Френк Єнсен навіть заборонив у травні працівникам міської адміністрації літати літаками ірландської компанії під приводом неналежного ставлення з її боку до співробітників.
Авіакомпанія Ryanair розповсюдила офіційну заяву, в якій говориться, що база в Копенгагені буде закрита і переведена в литовське місто Каунас у відповідь на запланований данською профспілкою на 18 липня страйк.
Також бюджетний авіаперевізник погрожував припинити свою діяльність в аеропортах Біллунна і Орхуса (друге за величиною місто Данії).
Раніше данський суд, розглянувши звернення місцевих профспілок, зобов'язав ірландську авіакомпанію при роботі на території королівства слідувати місцевим законам про працю. Ryanair наполягала на своєму праві, будучи ірландською компанією, керуватися ірландськими законами у спілкуванні зі своїми співробітниками навіть на данській території.
Про те, як працюватиметься українцям, якщо вони взагалі будуть працювати на цих авіалініях, схоже, нам тільки належить дізнатися. Але те, що компанія не боїться скандалів - це точно.
Соцмережі - в похмурій зневірі
У соцмережах те, що відбувається з Ryanair в Україні, викликало зневіру, смуток і злу іронію. Блогер Sergey Naumovich пожартував, що якщо Ryanair зайде в Україну, то «Путін нападе!»
«Сидить такий собі «великий начальник» і Бенін кореш Паша в державному аеропорту «Бориспіль» і азартно «відфутболює» європейських лоукостерів. Вони до нього «на килим» з черговою пропозицією, а він каже «ні»! Це ж класика: наш чиновник намагається довести «тупим» іноземцям, що тут реалії настільки відрізняються від європейських, що українські платники податків нехай краще літають з МАУ. І правда, навіщо економити? Треба заробляти більше - це так! А економлять ж тільки «нищеброди»: італійці, швейцарці, австрійці», - додав блогер.
Ще один блогер з ніком «Кокс Кваснєвського» представив скандал у віршах:
У економіці в нас ніби
січас хоть малєнькій, но рост
тому нам на..й не потрібен
lowcost.
У свою чергу користувач «Выживший в уме» нагадав, що Рябікін раніше обіймав пост заступника мера Києва Віталія Кличка з будівельних і земельних питань. «Скільки він там нахапав відкатів, легенди ходять. А тут якісь літачки», - сумно резюмував блогер.