З 12 червня дорожня поліція приступила до виконання обов'язків - почала контролювати ситуацію на дорогах країни. Щоправда, поки патрулюватимуть поліцейські лише на 4 трасах: Київ - Харків, Київ - Зборів, Луцьк - Ковель і Ягодин - Сарни. А після додаткового набору інспектори мають охопити увагою ситуацію на 9 тис. км доріг.
По суті, дорожня поліція замінила ліквідовану 2015 року Державтоінспекцію. Однак відмінність у роботі цих служб все ж є. Новим поліцейським заборонено стояти тривалий час на одному і тому ж місці або ховатися в кущах, як це часто робили старі інспектори.
"Патрульні не стоятимуть на місці. Вони патрулюватимуть певну ділянку траси, перебуваючи в постійному русі. Так, десь зупиняючись через необхідність реагування на правопорушення, але 90 відсотків часу патрульний екіпаж перебуватиме в русі", - пояснив заступник голови патрульної поліції України Олексій Білошицький.
Більше функцій, ніж у даішників
Але дорожній поліцейський має більше функцій і повноважень, ніж його попередник - інспектор ДАІ. Так нові екіпажі дорожньої поліції реагуватимуть на всі порушення, а не тільки ПДР, що відбуваються в їхньому полі зору.
«Також дорожня поліція нестиме службу на восьми колишніх стаціонарних постах ДАІ. У майбутньому ці пости стануть дорожніми станціями патрульної поліції. Крім поліції, в них будуть міститись інші служби, наприклад, рятувальники або медики. Наприклад, якщо на дорозі станеться НП, вони повинні максимально швидко допомогти громадянам і ліквідовувати її наслідки»- розповів Білошицький.
Деякий час дорожня поліція не зможе зупиняти водіїв за перевищення швидкості, оскільки фіксувати такі порушення поки нічим. Патрульним можна використовувати для фіксації порушення лише ті засоби, які працюють в автоматичному режимі. І зараз лише розробляється технічний регламент таких пристроїв, якими планують обладнати автомобілі поліцейських. Зокрема в машинах будуть встановлені спеціальні камери вимірювання швидкості. А водій, який перевищив швидкість, притягатиметься до відповідальності просто на місці зупинки.
Причини, за якими можуть зупинити дорожні патрулі вже зараз:
- водій порушив правила дорожнього руху;
- автомобіль несправний або вантаж на ньому закріплений небезпечно;
- водій або пасажири мають відношення до вчинення аварії, кримінального або адміністративного порушення;
- автомобіль перебуває в розшуку;
- є необхідність опитати водія чи пасажирів як свідків або поліцейським потрібна допомога водія;
- світлові або звукові сигнали використовуються з порушенням.
У поліції хочуть розширення повноважень щодо перевірки водіїв на тверезість
Покарати водія, який сів за кермо п'яним, теж поки що непросто. Зараз, якщо поліцейський зупинив водія на дорозі і просить пройти тест на рівень алкоголю в крові, той має право відмовитися від процедури, якщо нічого не порушив. Тому в патрульній поліції вважають, що треба узаконити сліпі перевірки водіїв на тверезість, бо підвищення штрафів не подіяло. З початку 2017 року за керування у нетверезому стані склали вже понад 20 тисяч протоколів. І всіх п'яниць за кермом змогли затримати лише тому, що вони порушили правила або потрапили в аварію.
Допомогти виявити п'яних водіїв допоможуть також так звані «пункти тверезості», які будуть встановлені на конкретних ділянках дороги - там усі без винятку водії зобов'язані будуть проходити «алкогольний» експрес-тест.
Повноцінно дорожня поліція почне працювати восени. Всього ж на дороги країни вийде більше 2,5 тисячі поліцейських.