Современное образование для нацменшин в Украине
Освітні потреби національних меншин - це врахування та дотримання правил способу життя та відповідності традиціям представників національних меншин під час безперервного освітнього процесу, що є основою людиноцентристського підходу у державній політиці.
Нашою метою сьогодні є побудова діалогу з владою для створення комфортного освітнього середовища для євреїв України, оскільки, Закон України «Про освіту» лише частково враховує потреби нацменшин під час освітнього процесу. Ми звертаємося до влади з пропозиціями наступних змін, що, на наш погляд, дозволять налагодити процес здобуття освіти для національних меншин:
-
внести зміни до Закону України «Про освіту» та передбачити відповідні положення щодо формування малокомплектних класів для здобуття профільної середньої освіти, враховуючи особливості національних меншин в Україні;
-
доопрацьовувати підзаконні нормативно-правові акти, в тому числі вдосконалювати процедурні моменти запровадження автономії навчальних освітніх закладів національних меншин, що сприятиме налагодженню ефективного управління закладом, дозволить вирішити питання фінансування кошерного харчування і придбання спеціальних підручників для єврейських дітей;
-
встановити критерії для набуття приватними освітніми закладами статусу державних і, у разі необхідності, передбачити можливість створювати школи з двома співзасновниками на рівних правах управління, оскільки, у випадку з єврейськими освітніми закладами, будівля та обладнання закладу належить єврейській громаді, і ми спільно з місцевими органами влади фінансуємо заклади освіти, де навчаються діти національних меншин;
-
внести зміни до локальних нормативно-правових документів щодо можливості зарахування дітей до освітніх закладів нацменшин;
-
врахувати, культурні особливості національних меншин в призначенні дат проведення олімпіад, державних іспитів, атестацій та ЗНО;
-
передбачити в чинному законодавстві України положення щодо забезпечення права на відпустку або вихідний день працівникам-представникам національних меншин в освітніх закладах незалежно від форм власності на періоди свят національних меншин;
-
адаптувати підручники з історії України для єврейських освітніх закладів, додавши до них розділи про вплив єврейських громад на розвиток та становлення української державності, що буде відображено в освітніх програмах та державних іспитах.
Ми пропонуємо співпрацю Міністерству освіти і науки України в організації роботи відповідного консультативного органу щодо розробки та напрацювання дієвих нормативно-правових актів та документів з метою задоволення потреб та захисту прав єврейських громад в освітній сфері.