Чим ближче до нас Європа і цивілізований світ взагалі, тим гірше йдуть справи у тих компаній, які заробляли перепродажем імпортного добра і заламували за нього занадто високі ціни. Бо інтернет-торгівля в Україні в останні роки незмінно йде вгору, показуючи позитивну тенденцію навіть в останні кризові роки.
Громадяни стали більш ощадливими, перебірливими і освіченими в цій сфері.
Але найшла коса на камінь, і імпортери пішли ва-банк. Вже давно у Мінфіні припадає пилом ініціатива Асоціації підприємств інформаційних технологій України (АПІТУ) - знизити безподатковий поріг для посилок з-за кордону зі 150 до 22 євро.
У соцмережах інформація про неї справила ефект ядерного вибуху. Точки зору експертів та лідерів громадських думок градируются від матірної лайки до петицій на сайті Кабінету міністрів.
Загальна думка - подібна ідея зачіпає інтереси і права українців на вільний вибір. Фактично суспільство розділяється на тих, хто може собі дозволити поїхати на шопінг за кордон, і на тих, хто змушений буде перебиватися тим, що і за скільки запропонують «рідні» імпортери.
Як же в АПІТУ пояснили свою позицію?
Виявляється, в асоціації вважають, що потік посилок в Україну з-за кордону - часто-густо - контрабанда і корупція.
«Цього року очікується близько 50 млн поштових посилок. Кожен громадянин країни, зокрема діти, отримає по одній. Насправді досить невеликий відсоток населення отримує левову частку товару далеко не для власних потреб. За оцінкою експертів, ринок виріс вдвічі тільки за останній рік. І, звичайно ж, всі вірять у те, що це виключно білі і пухнасті поштові голуби, без участі корупції і кришування, приносять дешеве щастя в кожну українську родину», - йдеться в статті Елліни Шнурко-Табакової, голови правління АПІТУ, розміщеній на сайті організації.
У статті народне невдоволення ініціативою «22 євро» автор називає штучно розкрученим «прокурченківськими» медіа, навіть наводить результати моніторингів ЗМІ.
Хоча замість нього хотілося б, звичайно, побачити економічне обґрунтування цифри в 22 євро, реальні прогнози разом з аналітичними прорахунками доходу держбюджету, дізнатися більш детально, звідки виникла цифра в 50 мільйонів посилок, і чому всі вони апріорі підпадають під кримінал, обмежуючись фразою «левова частка»?
Сама стаття закінчується досить своєрідною думкою:
«Совок, звичайно, вмирає - але для його повного поховання постояти на Майдані недостатньо. Потрібно ще бути громадянином з мізками».
Інакше кажучи - безмозкі совкові стоятелі на Майдані стануть розумними і сучасними, якщо більше не зможуть без мита придбати за кордоном будь-що вартістю понад 22 євро?
Масла у вогонь вчора підлив голова Державної фіскальної служби Роман Насіров. 7 грудня він заявив, що ДФС ідею оподаткування посилок підтримує. Ну ще б пак - в АПІТУ нарахували більше 3 мільярдів доходу митниці за рік за рахунок реалізації їхньої ініціативи (звідки взяті цифри - теж чітко незрозуміло).
Але нагадаємо, в 2015 році Українська асоціація директ-маркетингу нарахувала 24,4 мільйона міжнародних поштових відправлень в Україні. Як ця сума може збільшитися більш ніж удвічі за рік, уявити складно.
Також, за даними Національного банку, в зарубіжних інтернет-магазинах минулого року українці витратили більше 10 мільярдів гривень.
На Amazon, E-Bay, AliЕxpress, Taobao українці переважно шукають мобільні телефони та комплектуючі до них, дрібні товари для дому та одяг. Підкуповує, зрозуміло, ціна, величезний вибір і часто - безкоштовна доставка в Україну. Наприклад, порівняємо вартість мобільного телефона на одному з зарубіжний сайтів - і в українського продавця.
Різниця в базовій моделі - близько 1000 гривень, погодьтеся, суттєва. І це ще в українському магазині і зі знижкою.
«Укрпошта» дивується
Гендиректор «Укпочти» Ігор Смілянський на питання про «22» розводить руками, прогнозуючи колапс. На його думку, таке нововведення призведе до розвитку "сірого" ринку, так як українці будуть шукати обхідні шляхи. Та й впоратися з таким величезним потоком нових даних митні органи просто не в змозі.
«Ми не Грузія, у нас немає електронних декларацій, і процес навіть для тих, хто захоче щось оплатити, говорить про те, що реально в умовах України це просто буде колапс. Ні в ДФС, ніде немає такої кількості людей, які будуть здатні провести всю цю паперову роботу», - вважає Смілянський.
Як приклад такого колапсу, який, втім, зіграв на руку нашій «Укрпошті», Смілянський привів Білорусь. Там правило у 22 євро вже запрацювало.
І вгадайте, що роблять білоруси? Звичайно ж! Вони замовляють посилки з доставкою в прикордонні пункти України, найчастіше - в Луцьк, і забирають своє добро звідти - без будь-яких мит (ці посилки в АПІТУ теж зарахували до 5 очікуваних мільярдів?).
Так ось, ці прикордонні поштові відділення стали одними з найприбутковіших в Україні, сказав Смілянський.
«Після того як Білорусь ввела 22 євро, замовляють на Луцьк, приїжджають машинами, забирають. Такий бізнес, шикарний базар. Тому я не думаю, що сьогодні це правильне рішення для країни. «Укрпошта» не підтримує цю позицію», - констатував гендиректор підприємства.
До того ж 22 євро занадто маленька сума для вигідної покупки в закордонному магазині, вважає директор асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко.
«Дуже маленька сума в 500 гривень, яка фактично ставить хрест на більшості покупок за кордоном, бо тільки доставка кур'єрська найчастіше становить 100-350 гривень. Тобто фактично втрачається будь-який економічний інтерес до таких покупок», - уточнив він.
На думку Дорошенка, в разі прийняття норми «22», ринок зарубіжних покупок для більшості українців просто помре. Фактично ми будемо так само ізольовані і позбавлені вибору, як і жителі СРСР. Зрозуміло, наполягає експерт, ліміти вартості поштових посилок повинні існувати. Але обмежуватися розумними і логічними рамками.
«Коли ж ми встановлює ліміти такі, щоб ми взагалі припинили будь-яке повідомлення, ми випадаємо взагалі з усього світового ринку. Це означає, що якийсь імпортер завезе сюди цю ж продукцію і її тут продасть, але вже зовсім за інші гроші», - говорить Дорошенко.
Також він підтверджує - ця норма вигідна саме імпортерам - вона позбавить вибору українського покупця і змусить купувати те, що пропонують в Україні.
«Вводиться ця норма, щоб фактично люди приходили в магазин і купували там. Ми закриваємо внутрішній ринок для того, щоб внутрішній торгівлі йти назустріч. Щодо покупця це неправильно. Фактично це лобіювання інтересів традиційної торгівлі. У більшості країн світу цей поріг значно більший, ніж 22 євро», - підкреслює експерт.
Мабуть, найвищий ліміт на безмитні посилки на початку року був встановлений у США - 800$. А так як у сусідній Канаді ліміт на безмитні посилки набагато нижчий, то на кордоні з США у них утворився свій «Луцьк», сміється гендиректор «Укрпошти».
«Потрібно виходити з реалій, потрібно дивитися, кого конкретно ми захищаємо, знижуючи цей ліміт. Ви знаєте, я б запропонував навести спочатку порядок з лімітом 150 євро, щоб контрабас не йшов через кордон. І вже коли ми наведемо порядок з ось цим контрабасом, візьмемося за наступний», - каже Смілянський.
Ми ж нагадаємо ще одну ініціативу, яку минулого року пропонував реалізувати тодішній прем'єр Арсеній Яценюк і навіть зареєстрував як законопроект №3470 - знизити поріг вартості товару, який фізичні особи можуть ввозити в Україну без сплати податків з €1 тис до €430.
Обмеження мало стосуватися перетину кордону при авіаперельотах і подорожах морським транспортом. Для інших пунктів пропуску пропонувалося скоротити суму для безподаткового ввезення товарів з €500 до €300.
Щоправда, законопроект не пройшов парламентську експертизу. У ньому були виявлені корупціогенні чинники, а сама законодавча ініціатива була визнана неоднозначною. Тому законопроект був відкликаний.
Тим часом кількість підписів під протилежною ініціативою - петицією за збільшення порогу вартості безмитного ввезення посилок до 220 євро - склала 7000 тисяч. І число збільшується на 100 підписів кожні кілька хвилин. До слова, ще більше голосів набрала петиція на сайті Президента України, що стосується збільшення ліміту посилок до 500 євро.