З початку російського вторгнення в Україну пілоти цивільної авіації скаржаться на перебої у роботі GPS-супутників. Іноді вони не просто відмовляються коректно працювати, а й передають свідомо неправильні дані.
Перші тривожні повідомлення почали надходити з Фінляндії: екіпажі літаків скаржилися, що починаються збої, коли вони летять поруч із російською Калінінградською областю. Після цього як запобіжний захід деякі рейси скасувала одна з литовських авіакомпаній.
Останні кілька тижнів збої в роботі системи GPS значно посилюються. Авіаексперти попереджають, що такі втручання можуть скінчитися катастрофою.
13 березня міністр оборони Великої Британії Грант Шаппс летів до Польщі. Коли літак Королівських ВПС пролітав поряд із Калінінградською областю, пілоти повідомили про порушення у роботі системи GPS. Проте представник британського уряду згодом заявив, що жодних серйозних загроз для літака ця ситуація не спровокувала.
"Підміна GPS-сигналу - це серйозне втручання в безпеку цивільної авіації і загроза безпечній експлуатації цивільних літаків", - коментують те, що відбувається в авіакомпанії Lufthansa.
Британське видання The Sun зазначає, що за останні вісім місяців 2309 рейсів авіакомпанії Ryanair отримували неправильний GPS-сигнал. Деякі літаки тепер спеціально облітають райони, в яких збої трапляються найчастіше.
«Збої, що продовжуються в роботі глобальної навігаційної супутникової системи, швидше за все, мають російське походження і засновані на збоях в електромагнітному спектрі. При цьому військові структури бундесверу не покладаються виключно на GPS», – повідомили у Міністерстві оборони ФРН BILD.