В Україні з сьогоднішнього дня почнуть по-новому оформляти матеріали про адміністративні проступки на дорозі. Наказом МВС №318 вносяться зміни до відповідної Інструкції, а також регулюється порядок внесення даних про правопорушення в систему автоматизованого обліку.
З одного боку, водіям полегшують доступ до матеріалів справи, але з іншого - збільшується простір для маніпуляцій з боку поліцейських, кажуть правозахисники.
Не потрібне зобов'яжуть видалити
Згідно з новими правилами, підрозділи адміністративної практики (структурний підрозділ поліції) здійснюватимуть не тільки облік виданих, використаних бланків протоколів та постанов щодо адміністративних справ, а й стежитимуть за внесенням та обробкою всієї супутньої інформації в автоматизовану систему.
Ці дані вони зобов'язані вбити в систему протягом трьох днів з дати отримання адміністративних матеріалів (а якщо справа проходить по «п'янці» - протягом одного дня) і в десятиденний термін направити в органи (посадових осіб), яким надано право накладати адмінстягнення.
Підрозділам поліції доручено зберігати матеріали у справі три роки, після чого вони підлягають знищенню спецкомісією.
У той же час фото- і відеодані по справі, замість трьох місяців, тепер будуть зберігатися в поліції всього один місяць з дати фіксації правопорушення. Якщо водій вирішить оскаржити постанову, термін збереження матеріалів повинні будуть продовжити на час розгляду.
Але найбільш принциповими нововведеннями в Інструкції юристи називають:
Учасникам аварії дозволять фотографувати схему ДТП. Раніше для цього необхідно було направляти в поліцію відповідний запит;
У разі відмови імовірного правопорушника підписувати протокол, такий документ більше не потрібно завіряти підписами двох свідків. У ньому просто зроблять позначку про відмову.
«Раніше дозвіл фотографувати схему ДТП давали патрульні на свій розсуд. Могли і не дозволити. А через деякий час схема могла змінитися на користь того чи іншого учасника події. Оскільки тепер поліцейські зобов'язані надати право для фіксації відразу після її складання - це мінімізує ризики фальсифікації схеми при подальшому розгляді справи», - розповів UBR.ua юрист Володимир Караваєв.
Страховики ж тільки вітають таке нововведення, зазначаючи при цьому, що ніяких істотних відмінностей від колишніх правил в частині їхньої роботи з клієнтами не передбачається.
«Природно, який сенс спеціально їхати в підрозділ поліції, писати заяву для видачі паперової копії схеми, якщо практично у кожного водія є телефон з фотокамерою. Тому ця норма давно вже себе зжила, і де-факто поліцейський дає учасникам ДТП сфотографувати копію схеми на місці. Всім від цього тільки легше. Для нас, ніяких принципових відмінностей за оновленою інструкцією немає», - розповів нам директор департаменту врегулювання збитків регіональної мережі ПРАТ «СК «Арсенал Страхування» Палазов Костянтин.
Чи зможуть оформляти порушення без водіїв
Найбільше запитань у правозахисників викликає саме норма про необов'язковість залучення свідків.
Якщо раніше водій відмовлявся підписати протокол про адмінправопорушення, то таку відмову повинні були підтвердити своїми підписами двоє свідків. Зараз же цю норму прибирають.
Фактично поліцейський може навіть не вручати протокол, не роз'яснювати водієві його права. Зрештою, автомобіліст взагалі може не знати, що стосовно нього складається протокол, кажуть юристи.
«Це дає ґрунт для зловживань. Припустимо, зупинили водія з малозначного приводу чи без приводу, запам'ятали дані. Водій поїхав далі, а в цей час поліцейські склали протокол, скажімо, за 130 ст. КпАП ( «п'янка за кермом») за відмову від огляду, нібито він відмовився протокол підписувати. Свідків не треба. Наслідки уявити неважко», - помітив у розмові з UBR.ua адвокат Вадим Володарський.
Страховики не виключають, що таким чином патрульним хочуть полегшити складання адмінматеріалів на водіїв, порушення яких зафіксовані в автоматичному режимі.
«Швидше за все, вони готують ґрунт для введення штрафів за порушення за допомогою автоматичних систем фіксації», - зауважив нам начальник відділу зовнішніх зв'язків АСК «ІНГО Україна» Олександр Мельничук.
Незважаючи на те, що тепер водій має повне право не підписувати протокол, юристи рекомендують все ж настояти і ознайомитися з матеріалами справи, і дати свої пояснення в письмовому вигляді.
У графі, де потрібно підписатися, просто вказати свою незгоду з осудним правопорушенням. Там же, в разі необхідності, варто вказувати і бажані клопотання по справі: про допомогу адвоката або щодо переносу справи.
До сих пір Акт огляду водіїв на стан сп'яніння в медичному закладі потрібно було вручати водієві під розписку. За новими правилами підпис водія не потрібно.
«Знову ж, водій може і не знати, що він «проходив огляд на стан сп'яніння». Підтвердити, що його не було в медичній установі, буде непросто. Поліцейські зможуть оформляти такі акти без присутності водія», - каже Автоюрист Богдан Глядик.
Лазівка для порушників
Разом з тим залишили лазівку і для самих водіїв. Згідно з новими правилами, поліцейські повинні видалити фото- і відеоматеріали по справі після закінчення десяти днів. Норма писалася з розрахунку, що водій може протягом тих же десяти днів оскаржити постанову патрульних.
Але справа в тому, що у автомобілістів є цілком законне право продовжити собі термін для оскарження адмінпорушення, наприклад, за станом хвороби (надавши відповідну довідку).
У підсумку може вийде так, що недобросовісний водій, дочекавшись видалення додаткових доказів по його справі, благополучно їх оскаржить після закінчення десятиденного терміну. Але вдаватися до таких схем з дрібних адмінправопорушень водії-порушники навряд чи будуть, вважають юристи.