Комісія з розслідування Смоленської катастрофи в Польщі виявила сліди вибуху на літаку Ту-154М, що розбився під Смоленськом у 2010 році. За даними комісії, є всі ознаки вибуху, а розпад лівого крила Ту-154М почався ще до зіткнення з деревом.
Смоленська трагедія і хаотичне поховання
Літак Ту-154 з президентом Польщі Лехом Качинським на борту розбився 10 квітня 2010 року під Смоленськом. В авіакатастрофі загинули 96 осіб, включано з президентом Польщі з дружиною і високопоставленими польськими політиками. Вони прямували в Росію, щоб взяти участь у траурних заходах до 70-ї річниці розстрілу в Катині.
У 2011 році Міждержавний авіаційний комітет оприлюднив остаточний звіт про результати технічного розслідування, згідно з яким безпосередньою причиною катастрофи визнано рішення екіпажу не йти на запасний аеродром, а системними причинами - недоліки в забезпеченні польоту і підготовці екіпажу.
Зазначалося, що президентський літак при посадці на аеродром Смоленськ-Північний в умовах сильного туману зіткнувся з деревами, перекинувся, впав на землю і повністю зруйнувався.
Але у вересні 2016 року в Польщі відновили справу щодо неефективного розслідування Смоленської катастрофи.
У листопаді 2016 року в Кракові відбулася ексгумація тіл Леха Качинського і його дружини Марії. З'ясувалися тривожні факти: в труні президента знайшли фрагменти ще двох інших тіл, а після ексгумації тіла польського генерала Броніслава Квятковського в його труні були знайдені фрагменти останків ще семи членів польської делегації. У труні стюардеси Наталії Янушко судмедексперти виявили частини тіл п'ятьох інших людей.
У січні 2017 року слідчі органи Польщі зажадали і отримали від Росії записи мовного самописця Ту-154. Разом з тим у РФ підкреслили, що ці записи «неодноразово перевірялися в присутності представників Польщі за участю польських експертів».
Підозрілі факти
У 2016 році глава Міноборони Польщі Антоній Мацеревич повідомив, що є нові записи розмов екіпажу Ту-154М, а також представлені докази того, що «метою дій російських диспетчерів і кремлівської влади була аварія президентського лайнера з цілою делегацією на борту».
«У нас є справжні докази, зокрема інформація, яку приховувала комісія Міллера. Ми маємо в своєму розпорядженні жахливі зізнання членів попередньої комісії», - заявив Мацеревич.
Міністр також зазначив, що за 30 секунд до катастрофи Ту-154 під Смоленськом, в лівому крилі лайнера сталася аварія гідравлічної системи. За його словами, на місці катастрофи не було ніяких «природних причин» для катастрофи, а руйнування літака почалося ще в повітрі, задовго до того місця, де, як передбачалося раніше, лайнер зачепив крилом дерево.
Мацеревич додав, що фрагменти літака знайшли на деревах за десятки метрів від місця аварії.
Крім того, Міністерство оборони Польщі у вересні 2016 року оприлюднило фрагменти записів одного з членів комісії полковника Мирослава Гроховського, який займався розслідуванням катастрофи.
У своїй записці від 12 квітня Гроховський написав, що представників польської комісії постійно супроводжували члени російської комісії, окремих пропусків їм не дали. Мало того, польській стороні не дозволили взяти участь у процедурах МАК, коли з уламків літака дістали реєстратор типу ATM QAR.
Також з'ясувалося, що польська сторона не мала доступу до місця події, до уламків літака, було заборонено робити фотографії та аудіозаписи.
Уже в квітні 2017 року Генпрокуратура Польщі звинуватила російських диспетчерів і «третю особу» в умисному провокуванні авіакатастрофи Ту-154.
«Вже зібрані докази, які дозволили прокурорам сформулювати нові звинувачення щодо авіадиспетчерів, а також третьої особи, яка перебувала в башті управління польотами, в умисному провокуванні катастрофи, в результаті якої загинула велика кількість людей», - заявив заступник генпрокурора Польщі Марек Пощенек.
Тепер Польща вимагає у Росії можливості допитати всіх підозрюваних. Разом з тим у Кремлі не збираються «погоджуватися з такими висновками». Як заявив прес-секретар Путіна Дмитро Пєсков, справою Смоленської трагедії займаються і російські слідчі органи, а обставини катастрофи вже достатньо вивчені.