В Індії проводиться найбільша реформа оподаткування з моменту проголошення незалежності країни в 1947 році. Закон, прийнятий 1 липня, об'єднує більше 10 різних зборів в одному податку - на додану вартість.
Податок на додану вартість вперше був введений у Франції в 1954 році. Його суть у тому, що все навантаження по сплаті податку, по суті, перекладається на кінцевого споживача. При цьому споживач не завжди точно знає, скільки віддає державі, купуючи ту чи іншу річ або послугу, а продавці стають ніби податківцями на користь держави.
В Індії раніше податкова система була вкрай складною - у кожного штату, а їх 29, були свої збори і мита. Це не тільки ускладнювало оподаткування, а й створювало найрізноманітніші лазівки ухилення від податків. У той же час кожен штат міг знижувати свої збори і привертати до себе бізнес за рахунок меншого оподаткування з метою залучення інвестицій.
ПДВ в Індії повинен був зменшити масштаб ухилення від податків, спростити оподаткування, виключити можливість штатам підривати економіку сусідів і збільшити доходи бюджету всієї країни. Що ПДВ сприяє розвитку і росту економіки, доведено досвідом багатьох країн. Однак в Індії все пішло трохи не за планом.
«На місцях» це нововведення було сприйнято вкрай негативно. Найбільше протестують не великі гравці, а малий бізнес. Дрібні виробники і торговці заявляють, що введення в Індії ПДВ призведе до збільшення, падіння попиту і, в кінцевому підсумку, вдарить як по продажах, так і по кінцевих доходах продавців.
Прості індійці спочатку відреагували на податкову реформу досить позитивно, навіть публікували свої перші показники ПДВ в соціальних мережах. Позитивна реакція була недовгою, так як дрібні торговці і підприємці зіткнулися з труднощами у використанні нового програмного забезпечення і не змогли заповнити споживчі рахунки, деякі навіть робили це вручну.
Для того, щоб впоратися з сум'яттям, уряду довелося навіть проводити майстер-класи з нового оподаткування. Також були опубліковані рекламні оголошення в газетах, в яких порівнювалися нові ціни з урахуванням нового податку поруч зі старими цінами для наочності.
Торговці, особливо в маленьких містах, поки не можуть впоратися з величезною кількістю документів і з електронною системою, в якій вказано, які відсотки податків стягуються. Через це тисячі виробників перестали користуватися онлайн-магазинами для продажів своїх товарів.
Проте майже 20 з 29 індійських штатів скасували контрольно-пропускні пункти на своїх кордонах, де виконання податкових правил і перевірка товарів часто затримують доставки на кілька днів.
Також з позитиву - перевезення нелегальних товарів в Індії скоротилося, так як порушники не можуть довести наявність оплати ПДВ. Однак поки негативні наслідки переважають усе хороше - через те, що не всі штати перейшли на нову податкову систему, процвітають спекулянти, в той час як тисячі дрібних торговців просто закрили свої магазинчики і. наприклад, завжди галасливі торгові вулиці зараз абсолютно порожні.
До цього часу близько 60% економіки Індії працює в тіньовому секторі. Але чи ефективна нова система, покаже вересень, коли більшість компаній подадуть документи на повернення податків.