Доопрацьований проект Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік», розміщений на сайті Верховної Ради, передбачає, що до 10 відсотків суми перевиконання митних платежів, встановленої помісячним розписом доходів загального фонду, буде (за рішенням уряду) спрямовуватися на «забезпечення функціонування органів, які безпосередньо здійснюють митний контроль (зокрема оплата праці посадових осіб)».
Тобто до експерименту «дороги за рахунок перевиконання митницею планів» реальним у 2017 році може стати експеримент «зарплата за рахунок перевиконання планів митних платежів».
Нагадаю, що обіцяне Романом Насіровим підвищення зарплати за рахунок скорочення штату та оптимізації структури ДФС з тріском провалилося.
Тому, з одного боку, позитивно, що уряд вносить пропозиції щодо вирішення цієї давно наболілої проблеми, але з іншого - чи правильно обраний шлях?
По суті, створення «спецфонду для митниці» нагадує період часу, коли, згідно з нормою Митного кодексу України ще 1991 року, митні збори йшли на розвиток системи митних органів України.
Ця норма проіснувала до 2000 року і в той час допомогла створити і розвивати дійсно потужну Державну митну службу України, якій нинішня «сервісна» митниця ДФС у підметки не годиться.
Але якщо до 2000 року на розвиток митної системи йшли митні збори за оформлення транспортних засобів (зокрема ТЗ індивідуального користування), товарів, що переміщуються через митний кордон України (зокрема в міжнародних поштових відправленнях), та інших предметів, а також за перебування їх під митним контролем, за оформлення поза робочим часом і т.д. На той час це були значні ресурси, і вони, кажучи простими словами, були завжди, так як джерело цих коштів (митні збори в розумінні закону того часу) було постійним і надійним.
Що можна сказати про 10 відсотків від суми загального перевиконання помісячного розпису доходів?
Вкрай недалекоглядно ставити забезпечення митниць в залежність від настільки непрогнозованого джерела - перевиконання плану Мінфіну. Сама практика складання планів Мінфіном - постійні коригування, як у бік збільшення, так і зменшення. Чи не буде страждати фінансування митниці ще від таких коливань планових показників?
Тут ситуація дуже двояка! Перевиконання плану Мінфіну - це начебто добре. З іншого боку, це свідчить про низьку якість самого планування. Якщо ДФС перевиконала, значить - Мінфін не врахував якісь фактори, які вплинули на наповнюваність бюджету.
І тоді наступного місяця Мінфін може ці чинники врахувати і підвищену зарплату ніхто не отримає. Ще через два місяці вся ця ситуація прийде до того, що Мінфін буде складати план «в підігравання» Фіскальній службі, щоб якраз вистачало на «хлібець», тобто на зарплату працівникам.
І ще одне. Ставлячи в залежність розмір оплати праці від перевиконання планових показників, митницю в цілому і її рядових інспекторів зокрема свідомо підштовхують до посилення тиску на суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності.
Прояви можуть бути різні. Наприклад, адміністративним шляхом примушувати безпідставно оформлятися з підвищенням митної вартості (база оподаткування), щоб «нагнати» платежі в бюджет. Такий підхід, як показує практика, призводить до того, що у суб'єктів ЗЕД відбивається бажання займатися імпортом, або, навпаки, - з'являється бажання піти в тінь.
Ну і, чесно кажучи, у більшості митників із зарплатою в 3000 грн навряд чи відбудеться усвідомлена відмова від можливостей заробити «іншим» способом. Ця чергова ініціатива тягне за собою більше стимулів для інспектора співпрацювати з усякого роду шахраями, ніж очікувати ефемерної можливості отримати надбавку до зарплати за рахунок спецфонду. Як то кажуть, «краще синиця в руках, ніж журавель у небі».
Підсумок. Збільшувати фінансування органів, які безпосередньо здійснюють митний контроль, і підвищувати оплату праці людям, які беруть безпосередню участь у формуванні більше половини всієї дохідної частини бюджету країни (а це в 2017 році більше 700 млрд грн) - треба і негайно! Але робити це треба більш традиційним шляхом - цільовим виділенням фіксованих сум, підвищенням окладів тощо.
Залишимо перевиконання планів на будівництво і ремонт доріг! :)
Авторские блоги и комментарии к ним отображают точку зрения их авторов. Точка зрения редакции информационного агентства ASN может отличаться от точки зрения авторов блогов, колонок на сайте и комментариев к ним. Редакция агентства ASN не несет ответственность за достоверность материалов из раздела «Блоги», «Колонки», сайт агентства только обнародует данную информацию.