Можна сміливо стверджувати, що попередній тиждень минув під знаком «необхідність наведення ладу на митниці». Прем'єр озвучив, що реформування української митниці - один з пріоритетів діяльності нового уряду. Проведено нараду, визначено напрями роботи та першочергові кроки і поставлено строк - максимум за три місяці мають бути конкретні результати.
На тлі всього цього не дуже поміченою залишилася новина про те, що до парламенту планується повторно внести низку законопроектів, розроблених з ініціативи Державної фіскальної служби в рамках інституційної реформи відомства.
Йдеться, зокрема, про законопроекти №2176а та №2177а, які були подано до парламенту ще у червні 2015 року, але потім відкликано для перепогодження.
Суть №2177а - ліквідувати митниці як самостійні юридичні особи, зробивши їх структурними підрозділами обласних управлінь ДФС. Поняття «митний пост» теж пропонується прибрати з Митного кодексу.
Причому подається все це голосно і пафосно: «на виконання зобов'язань перед МФВ» щодо вдосконалення роботи органів ДФС. Але найцікавіше, що жодних вимог з ліквідації митних органів як самостійної структури місія МВФ не висувала. Понад те, перетворення митниць на структурні підрозділи податкових інспекцій вкрай негативно впливатиме на ефективність здійснення митної справи, що, отже, не відповідає економічним інтересам, ані України, ані... МВФ.
І сьогодні внаслідок «оптимізації» на митниці, після передачі митних функцій під управління податківцям, можна спостерігати хіба що деградацію таких перспективних напрямів, як митний аудит, «електронна митниця». Що ж буде після позбавлення митниць статусу юридичної особи?
А в контексті масштабності поставлених завдань щодо реформування митниці новим прем'єром Володимиром Гройсманом та, як наслідок, отримання додаткових надходжень до бюджету ці законопроекти викликають, м'яко кажучи, здивування.
Другий із законопроектів «пакету ДФС» можна охарактеризувати як кадровий «шедевр». 2176а - це законопроект, який дає можливість збільшити кількість заступників на підставі рішення уряду.
У мене з цього приводу лише одне запитання: що заважає нинішньому главі ДФС заповнити для початку існуючі вакансії. Адже у нас, нагадаю, вже 7 місяців пустує посада заступника глави ДФС, відповідального за митний напрям. І яким чином цей кадровий «шедевр» авторства ДФС допоможе реформі митниці?
Хоча законопроекти внесли до парламенту ще в червні 2015 року, після формування нового Кабміну їх відкликали. Але найближчим часом вони цілком можуть з'явитися знову, оскільки в ДФС їх таки вважають реформами.
Насправді обидва документи не просто не є такими - ухвалення будь-якого з них призведе до знищення митниці як держоргану і поглинання митниць обласними управліннями ДФС або податковими інспекціями на місцях.
Сьогодні проблема не стільки в митному законодавстві, скільки у відсутності системного бачення у керівництва ДФС шляху розвитку митниці.
А можливість для поліпшення роботи митниці дійсно є. І вона може перетворитися на справжнє збільшення митних надходжень, викликане не девальвацією, як це відбувається сьогодні, а реальними реформами.
Авторские блоги и комментарии к ним отображают точку зрения их авторов. Точка зрения редакции информационного агентства ASN может отличаться от точки зрения авторов блогов, колонок на сайте и комментариев к ним. Редакция агентства ASN не несет ответственность за достоверность материалов из раздела «Блоги», «Колонки», сайт агентства только обнародует данную информацию.