Ключовими передумовами введення ринку землі є забезпечення рівності власників земельних паїв з іншими учасниками ринку. Таку думку «Аналітичній службі новин» (АСН) висловив експерт Першого національного аграрного кооперативу Андрій Гордійчук.
«Мораторій, можливо, і недосконалий правовий інструмент, але він зафіксував ситуацію на етапі, коли селянин переважно зберіг, а агрохолдинги не скупили критичну частину земельних ресурсів держави. Зараз ця рівновага зберігається. 100% агрохолдингів обробляють 13% сільськогосподарських земель. Ще 17% - в окремих фермерських господарствах. А 70% земель обробляють індивідуальні господарства. А це - 30 мільйонів гектарів», - зазначив Гордійчук.
За його словами, існують економічні та соціальні аргументи на користь заморожування ринку. Спроби механічно запровадити ринок землі призведуть до наймасштабнішого в історії України обезземелювання селянства. Перспектива заробляти за рахунок земельного паю - це те, що зараз тримає в селі сотні тисяч жителів, нехай і не через недосконалі орендні відносини, але тримає.
«Держава повинна системно вдосконалювати існуючі економічні форми, що дозволяють власнику землі мислити економічно. Треба стимулювати всі наявні економічні механізми, пов'язані з власністю на землю. Насамперед це кооперативний рух. Для українського села - це найперспективніша економічна модель. Вона дозволяє забезпечити економічну стабільність їхніх жителів та соціальний розвиток територій. Причому в умовах уже наявних правових інструментів», - зазначає Андрій Гордійчук.
На його думку, ключові передумови запровадження ринку землі - забезпечення рівності власників земельних паїв з іншими учасниками ринку, надання їм альтернативи вибору, тобто можливості як вигідно продати землю, так і з державною підтримкою створити на ній рентабельний бізнес.
«Держава має передбачити в бюджеті значні кошти, що в умовах воєнних дій буде нереально ще кілька років. А без масштабної системи державної підтримки малих землевласників немає сенсу говорити про вільний продаж землі. Можливе введення ринку призведе до масового продажу жителями сіл земель, що поставить хрест на їхній можливій економічно успішній діяльності», - вважає Гордійчук.
За його словами, окрім політичних аспектів, існують суто технічні аспекти.
«Держава не готова суто юридично вводити ринок землі. Не підготовано земельний кадастр. Не проведено інвентаризацію, що є умовою створення кадастру. Немає закону про обіг землі та правової прозорої системи оцінки землі. Необхідні жорсткі механізми контролю з використання її новими власниками в процесі виробництва. Відповідні державні структури не готові професійно виконувати свої повноваження, зокрема, в організаційному і технічному забезпеченні цих процесів», - зазначив експерт.
«Завдання відповідальних еліт - не допустити бездумного зняття мораторію на продаж землі сільськогосподарського призначення. Необхідною умовою є проведення загальнодержавного обговорення, а можливо, й референдуму», - наголосив Андрій Гордійчук.
Авторские блоги и комментарии к ним отображают точку зрения их авторов. Точка зрения редакции информационного агентства ASN может отличаться от точки зрения авторов блогов, колонок на сайте и комментариев к ним. Редакция агентства ASN не несет ответственность за достоверность материалов из раздела «Блоги», «Колонки», сайт агентства только обнародует данную информацию.