У разі критики ЄС пакету «безвізових» законів про арешт, конфіскацію майна, а також щодо повернення та конфіскації активів, Україна повинна професійно доопрацювати їх, проте з дотриманням законності, прав і свобод громадян. Таку думку «Аналітичній службі новин» (АСН) висловив народний депутат Руслан Сольвар.
Він зазначив, що ухвалення Верховною Радою низки законопроектів «безвізового пакету» є необхідним кроком у виконанні Плану дій візової лібералізації, без імплементації якого Україна не зможе подолати візовий бар'єр з ЄС.
«Предметом особливої уваги європейських партнерів очікувано став антикорупційний блок законів, передусім, акти, що регулюють питання арешту, конфіскації і повернення активів, отриманих незаконним шляхом. Напередодні голосування в Раді представники Європейського Союзу заявили, що урядова редакція зазначених законопроектів відповідає мінімальному рівню вимог ЄС. Зокрема, йдеться про законопроекти № 2540, 2541 і 3040, які посол Ян Томбінський назвав конструктивною базою антикорупційних реформ, які відповідають критеріям європейської спільноти», - сказав він.
Однак, за словами Сольвара, парламент ухвалив відповідні закони в редакції правоохоронного комітету, норми якої пом'якшують покарання і можуть бути застосовані до вже арештованого майна.
«Тому в уряді заявили, що така версія антикорупційних законів позбавляє правоохоронців ефективних інструментів боротьби з економічною, фінансовою та організованою злочинністю і буде відкинута Євросоюзом. Як наслідок, єдиною альтернативою провалу безвізової ініціативи, на думку чиновників, може бути тільки переголосування законопроектів після внесення необхідних поправок і вилучення норм, запропонованих парламентським комітетом», - пояснив він.
Разом з тим, нардеп зазначив, що аргументація парламентаріїв на користь ухвалених законів полягає в необхідності мінімізувати ризики зловживання повноваженнями під прикриттям боротьби з корупцією.
«Адже уповноважені органи отримають змогу накласти арешт на будь-яке майно, в умовах нереформованої судової та правоохоронної системи це може перетворитися на засіб тиску і шантажу. Таким чином, благі наміри антикорупційної діяльності здатні викликати суттєве порушення громадянських прав», - додав Сольвар.
Він зазначив, що в європейських країнах структури, які займаються протидією корупції, наділені досить жорсткими інструментами боротьби з економічною і фінансовою злочинністю. І, безумовно, такі повноваження виправдані з точки зору їх результативності. Однак, щоб не створювати додаткову небезпеку, нам слід ретельно оцінювати існуючі ризики, які виникають через дефекти вітчизняної системи правосуддя. І жодна мета тут не повинна виправдовувати засоби.
«Відповідальні за безвізовий режим інститути ЄС поки що не дають публічних оцінок ухвалених у вівторок законів, оскільки повинні детально проаналізувати текст відповідних нормативно-правових актів. У разі критичного відгуку, українська сторона буде змушена оперативно відреагувати, якщо безвізовий режим залишається для нас пріоритетом. З іншого боку, облік претензій наших партнерів не повинен йти врозріз із дотриманням законності, прав і свобод громадян. Тому уряд і парламент повинні знайти не політичний компроміс в цій проблемі, а професійно доопрацювати законопроекти спільними зусиллями», - резюмував він.
Авторские блоги и комментарии к ним отображают точку зрения их авторов. Точка зрения редакции информационного агентства ASN может отличаться от точки зрения авторов блогов, колонок на сайте и комментариев к ним. Редакция агентства ASN не несет ответственность за достоверность материалов из раздела «Блоги», «Колонки», сайт агентства только обнародует данную информацию.