Про ефект від ухвалення "антирейдерського" закону, який перекриває кисень рейдерам, нечистим на руку державним реєстраторам і нотаріусам. Про проект "Шлюб за добу", реформу щодо скасування рудиментних норм, майбутні новації від Мін’юсту і навіть про "позашлюбних дітей" Обами говоримо з заступником міністра юстиції з питань державної реєстрації Павлом Морозом.
- Мін'юст разом з народними депутатами підготував "антирейдерський" законопроект №5067, який був прийнятий у Верховній Раді після неодноразових спроб його заблокувати. Які конкретні депутати, групи впливу були проти його прийняття?
- По-перше, треба пояснити, як взагалі виникла ця ініціатива щодо підготовки такого антирейдерського закону. Ще на початку цього року запрацювала комісія, яка розглядає скарги на дії державних реєстраторів. До створення цієї комісії, наприклад, у 2015 році, якщо було порушено право особи чи з бізнесу, чи з питань нерухомості, ця особа могла звернутися до суду.
Скільки часу потрібно для того, щоб отримати рішення суду? Нагадаю, рішення суду першої інстанції набуває чинності за 10 днів або за 6 днів в залежності від суду. За умови, якщо не подано апеляції. Звісно, що апеляцію подавали. Тому процес штучно затягувався мінімум на півроку. А рейдерські захоплення без участі державних реєстраторів, зрозуміло, неможливі.
Комісія, яка була створена на підставі двох профільних законів, не є судом, але у неї є повноваження відміняти реєстраційні дії у випадку, коли державний реєстратор порушував закон, коли їх проводив. Комісія перевіряє пакет документів, які було подано, на предмет комплектності та відповідності вимогам законодавства. Якщо це рейдерське захоплення, то там завжди багато помилок
Комісія, яка була створена на підставі двох профільних законів, не є судом, але у неї є повноваження відміняти реєстраційні дії у випадку, коли державний реєстратор порушував закон, коли їх проводив. Комісія перевіряє пакет документів, які було подано, на предмет комплектності та відповідності вимогам законодавства. Якщо це рейдерське захоплення, то там завжди багато помилок: не вистачає документів і таке інше. Тому підстави для скасування цих рейдерських дій завжди знаходяться, якщо ми маємо справу дійсно з таким захопленням.
До комісії також надходять скарги, коли у осіб тривалий корпоративний конфлікт. Такі приклади теж є. Надходять скарги, де просто є дійсно технічні помилки, щось там переплутав реєстратор, коли проводив реєстраційні дії. Чому не потрібно плутати комісію з судом?
Бо це орган, який розглядає скарги на дії державного реєстратора. По-друге, сама державна реєстрація, її скасування не впливає на пакет документів, які підтверджують право власності на бізнес чи нерухомість. Коли запрацювала комісія, почали надходити скарги, які ми вивчили і з'ясували майже усі рейдерські схеми, що використовують рейдери у нашій країні.
Були схеми, які використовують ще з 2002 року. Це схеми реєстрації на підставі підробленого чи неіснуючого рішення суду.
- Яка статистика рейдерських захоплень за останній рік? Які сфери потерпають найбільше?
- У нас є статистика за 2015 рік. Це 3000 випадків, з них 2700 - успішні. Так!
Тоді комісії ще не було, оскільки вона створена на початку 2016 року. Зрозуміло, що статистика за цей рік буде доступна у 2017 році. Вивчивши усі рейдерські схеми, навесні цього року ми створили робочу групу, куди офіційно запросили представників бізнесу, зокрема Європейської бізнес асоціації, Американської торговельної палати, Американської ділової Ради, Німецької торговельної палати, французів, представників українського бізнесу та представників громадськості, Міністерства юстиції та нотаріату.
Ця група почала працювати у травні. До кінця літа ми розробили законопроект 5067, який дуже успішно 5 вересня цього року був поданий до парламенту депутатом Оксаною Продан. Під цим законопроектом підписалися представники усіх фракцій. Тому що до кожного депутата були звернення про рейдерські захоплення.
Але два тижні тому відбулося засідання профільного комітету і був негативний висновок щодо законопроекту. Сказати чи звинувачувати когось конкретно неможливо. Можна лише здогадуватися, хто саботував це.
Як тільки це відбулося, ми почали відразу кричати: "Дивіться, це рейдери! Вони блокують наш законопроект!" (Сміється.)
- А які конкретно прізвища?
- Дивіться. На засіданні профільного комітету лунали начебто правові підстави того, чому цей законопроект не можна приймати. Зараз я розумію, що їх просто налаштували так. Вони не винні. Вони були налаштовані, щоб його не приймати. Але, знаєте, зараз вже зайве когось звинувачувати.
Напередодні ухвалення законопроекту в цілому на засіданні комітету наш законопроект доповнили. Ці нововведення хороші. Навіть не просто хороші, а супер! Це 13 нововведень. Все, що ми пропонували, залишилося. Дещо було змінено юридичну техніку. Я хочу сказати, що від цього суть закону залишилася така, як вона була. Мені він подобається навіть більше, ніж до цього.
Скасували норму про обов’язковість нотаріального посвідчення протоколів для громадських об'єднань, адже виникла певна критика представників громадськості. Тобто задовольнили потреби як бізнесу, так і громадськості
Скасували норму про обов’язковість нотаріального посвідчення протоколів для громадських об'єднань, адже виникла певна критика представників громадськості. Тобто задовольнили потреби як бізнесу, так і громадськості.
Головне, що законом закрили усі існуючі рейдерські схеми. Можуть з'явитися нові. Передбачити їх неможливо, бо суспільство розвивається та вигадує щось нове. Врешті-решт ми отримали 100-відсоткову підтримку комітету. Голосували усі "за". Потім, як відомо, законопроект був винесений на розгляд парламенту з голосу, його навіть не було у порядку денному! Та в результаті: 295 "за" включення до порядку денного та одразу: "давайте за нього проголосуємо за скороченою процедурою в цілому".
- Ну, це "нормальна" практика зараз у Верховній Раді, коли так виносяться законопроекти, а потім голосуються по декілька разів, якщо не вистачає голосів.
Рейдери програли. Декілька юристів та адвокатів стали дуже сумними. Навіть хтось поставив під постом про закон не лайк, а "сльозку"
- "За" за закон проголосувало 271, лише 20 - "утримались". "Проти" – один голос. Це успіх, закон вже прийнято. Тому навіщо зараз з'ясовувати, хто там блокував… На мою думку, це вже зайве. Так, це треба було робити, коли закон блокували. Тоді треба було шукати "представників рейдерів". Тоді це було важливо, а зараз вже - ні. Рейдери програли. Декілька юристів та адвокатів стали дуже сумними. Навіть хтось поставив під постом про закон не лайк, а "сльозку"! (Знову сміється.)
- Бо втрачає рейдерську роботу?
- Треба перепрофілюватися та займатися більш приємними справами, ніж рейдерство! Тепер ми отримаємо статистику за 2016 рік, яка буде "комбінацією" статистики скарг, які розглядалися судами першої інстанції, та випадки, які розглянула та задовольнила комісія, де не було судового процесу.
Наприклад, по таким компаніям, як UNIQA Real Estate, Novus. Було рішення комісії скасувати ці дії та притягнути до відповідальності державного реєстратора. Рейдери не отримали те, що вони хотіли.
А такі випадки, коли є рішення комісії і вони не оскаржувалися, насправді є. І вони гучні. Наприклад, по таким компаніям, як UNIQA Real Estate, Novus. Було рішення комісії скасувати ці дії та притягнути до відповідальності державного реєстратора. Рейдери не отримали те, що вони хотіли. Просто не встигли! І в суд ніхто не подавав. В обох випадках право власності було змінено на когось, кого ніхто взагалі не бачив: чи живий він, чи ні. Тому не було кому навіть оскаржувати рішення комісії. Зараз комісія за 2016 рік вже розглянула приблизно 500 скарг по суті, 220 - задовольнила.
Рейдери сядуть за ґрати на 5-10 років
- Ви можете озвучити найпоширеніші схеми рейдерства?
- Всі вони закриті законом, який прийнятий. Це реєстрація на основі підробленого або неіснуючого взагалі рішення суду. Яким чином ми це закрили? Ми передбачаємо норму, якою запроваджується взаємодія між реєстрами нерухомості, бізнесу та реєстром судових рішень. Ми говоримо виключно про технічну взаємодію.
Як тільки вона запрацює, реєстратор чи нотаріус, який захоче провести реєстраційну дію на підставі рішення суду, бере це рішення, вводить інформацію у реєстр, і це рішення автоматично має підтягнутися з судового реєстру.
Як тільки вона запрацює, реєстратор чи нотаріус, який захоче провести реєстраційну дію на підставі рішення суду, бере це рішення, вводить інформацію у реєстр, і це рішення автоматично має підтягнутися з судового реєстру.
Щоб це запустити, потрібен час. Важливо також, щоб судовий реєстр був повний та працював нормально і швидко. Зараз вони не можуть гарантувати, що він працює нормально. Поки ця взаємодія не запрацює, так скажімо, тоді навіщо ця мертва норма, ми передбачили у перехідних положеннях до закону відповідні норми. А саме, поки не запрацює ця технічна взаємодія, коли до державного реєстратора чи нотаріуса надходять рішення суду, то він має зайти у реєстр та переконатися, що це рішення є, а також, що воно співпадає з тим рішенням, яке йому принесли для здійснення реєстраційних дій.
Якщо він не знаходить таке рішення у реєстрі, то він має призупинити реєстрацію, звернутися офіційно до відповідного суду. І лише після отримання офіційної відповіді, що воно чинне і все там нормально, проводити будь-які реєстраційні дії. Якщо ж він це не виконає, така реєстрація буде незаконною. Та його можуть притягнути до кримінальної відповідальності. Це друге нововведення закону.
Перше - передбачена кримінальна відповідальність саме державного реєстратора. Його за ці злочинні дії можна ув'язнити на термін до п’яти років.
Також введена кримінальна відповідальність заявника, замовника і організатора. Термін ув'язнення - до 10 років.
Також ми говоримо про відповідальність за підробку документів. Бо рейдерське захоплення - це у першу чергу - підробка документів. Інша схема - це коли на основі підроблених документів проводять реєстраційні дії. Як і у випадку з підробленими рішенням суду, так і підробленими документами реєстрації постраждалій особі треба звернутися до Національної поліції. Бо це є злочин. Кримінальна відповідальність - це не сфера Міністерства юстиції, це питання правоохоронних органів.
- Міністерство юстиції України раніше ініціювало створення спільної з Національною поліцією групи з протидії рейдерству в Україні. Що з цією ідеєю зараз?
- Так, Мін’юст уклав з Нацполіцією меморандум щодо протидії рейдерству. Ця взаємодія вже працює. Всі випадки, коли ми бачимо, що є грубе порушення зі сторони реєстратора, його вже притягнуто до відповідальності на рівні Міністерства юстиції, ми передаємо все до поліції. Оскільки максимум, що ми можемо зробити, це адміністративний штраф та анулювання доступу державного реєстратора, нотаріуса до реєстрів. Так от, коли є грубе порушення, цей пакет документів ми надсилаємо до Нацполіції.
Наприклад, постраждала така компанія як Bunge. Ця корпорація вклала в економіку України коштів, які за розміром складають 15% від усього бюджету України на цей рік. Правда, за всю історію роботи компанії в Україні. Але все ж таки! Це 15% від бюджету країни на цей рік.
Ми вже направили декілька серйозних справ до НАБУ, бо там великі кошти. Наприклад, постраждала така компанія як Bunge. Ця корпорація вклала в економіку України коштів, які за розміром складають 15% від усього бюджету України на цей рік. Правда, за всю історію роботи компанії в Україні. Але все ж таки! Це 15% від бюджету країни на цей рік. Це американські інвестиції в нашу економіку. Ну як можна таку компанію прийти і рейдонути?
Ми передали цю справу та інші резонансні до Нацполіції, частину до ГПУ, частину - до НАБУ. Я точно знаю, що по одній зі справ вже розпочато кримінальне провадження. Я не можу назвати компанію, оскільки це таємниця слідства. Можливо, вже відкриті такі ж кримінальні провадження і за іншими справами. Нехай займаються. Коли злочинці будуть покарані, тоді можна говорити, що, ось, дивіться, злочинця покарали.
Стати нотаріусом за хабар вже неможливо
- Які ще важливі нововведення антирейдерського закону?
- Є частина нотаріусів, які теж стали сумними після прийняття закону (посміхається. - АСН). Що їм не сподобалося?
З набуттям чинності законом нотаріус може бути позбавлений свідоцтва на здійснення нотаріальної діяльності на підставі порушення закону.
З набуттям чинності законом нотаріус може бути позбавлений свідоцтва на здійснення нотаріальної діяльності на підставі порушення закону. Якщо нотаріус буде вчиняти так само незаконно, як державний реєстратор. На сьогодні притягнути нотаріуса до відповідальності та позбавити свідоцтва за вчинення порушення закону під час реєстрації прав власності неможливо.
Але з прийняттям закону це буде можливо. Якщо він порушить закон у сфері державної реєстрації, його не просто буде притягнуто до адміністративної відповідальності, а й буде розглянуте на комісії питання про позбавлення свідоцтва. Зараз отримати свідоцтво на нотаріальну діяльність дуже важко.
- Як завжди.
- Ні. Раніше необхідно було 6 місяців стажування, юридична освіта, хабар і отримання свідоцтва.
- Навіть були свої розцінки. 100 тис.$ - і ти нотаріус?
- У нас Департамент державної реєстрації та нотаріату. Я також відповідаю за цю сферу. Як тільки нам віддавали нотаріат, хтось ыз друзів мене запитав: "Слухай, а можна там свідоцтво отримати?". Я кажу: "Авжеж!" А мені: "Скільки? Що потрібно для цього?". Я відповідаю: "Не скільки! Треба скласти іспит. І все!". А в чому тоді підвох? Я кажу: "Ні в чому, нехай приходить, складає іспит і все абсолютно чесно".
- Тобто зараз корупції у вас немає?
- Немає! Все чесно. Як зараз відбувається іспит. По-перше, щоб отримати доступ для складання іспиту, треба но мати мінімум три роки стажу помічника нотаріуса. Один нотаріус може мати лише одного помічника, якого офіційно зареєстровано в Нотаріальній палаті України.
Щоб стати таким помічником нотаріуса, окрім диплома про вищу юридичну освіту, треба мати мінімум три роки юридичного стажу роботи. Отже, треба мати диплом та мінімум шість років досвіду, щоб тебе тільки допустили до складання іспиту. Як виглядає іспит?
Це 30 столів, на столах - комп'ютери та мишки. І все! Ніяких паперів, з собою нічого не можна брати. Сидить комісія представників нотаріату та Міністерства юстиції слідкує та перевіряє. Мінімум 8 членів мають бути присутніми на іспиті. Та в режимі online протягом двох годин ти повинен відповісти на 74 питання з 90!
Це 30 столів, на столах - комп'ютери та мишки. І все! Ніяких паперів, з собою нічого не можна брати. Сидить комісія представників нотаріату та Міністерства юстиції слідкує та перевіряє. Мінімум 8 членів мають бути присутніми на іспиті.
Та в режимі online протягом двох годин ти повинен відповісти на 74 питання з 90! І ті, хто відповідає на 74 питання правильно, у них загорається "зелене" повідомлення, що значить: "іспит складено". У кого відповіді неправильні, у того горить "червоне", тому - на вихід.
Такі претенденти можуть подати документи на складання нового іспиту лише через рік. Ті, хто склав першу частину іспиту, залишаються на практичне завдання, яке передбачає 10 питань. Треба правильно відповісти мінімум на 7 з 10 цих питань.
Що ми маємо? З сотень претендентів свідоцтва отримують лише 5-6! І це на всю країну. На рік у нас максимум 30 нових нотаріусів. Свідоцтво на право нотаріальної діяльності зараз дуже цінне. Бо купити його неможливо. А скласти іспит - дуже складно.
- Чи буде Мін'юст розбиратися з "рейдерським спадком", починаючи з 90-х, а потім 2000-х? Коли, наприклад, у ЗМІ неодноразово згадувалася т.з. група екс-віце-спікера Держдуми РФ Олександра Бабакова, яка захопила багато об'єктів у центрі столиці…
- Ці справи зараз у судах. Це не справа Міністерства юстиції. Це не наше! Важливо, що ми зробили усе для прийняття базового закону. Я думаю, що після прийняття антирейдерського закону ми не просто вирівняємо рейтинг України щодо захищеності права власності, а навіть піднімемося. Якщо ми на 20 пунктів впали, то піднімемося на 40 пунктів.
Важливо, що не постраждав наш рейтинг щодо спрощення адміністративних процедур. Бо черг зараз немає, хабарів немає. Наразі ми створили здорове конкурентне середовище. І протягом години дійсно дуже легко провести будь-яку реєстраційну дію щодо нерухомості, бізнесу без черг і хабарів.
З офіційними платежами. Якщо ви хочете зареєструватись як фізична особа-підприємець, то взагалі можете зробити це online. Дуже скоро буде можливість реєстрації таким чином товариства з обмеженою відповідальністю. Не потрібно буде їхати, до когось приходити тощо.
Хотіли запровадити "розлучення за добу", але країна не готова
- Ви були одним із авторів пілотного проекту "Шлюб за добу", яким термін від подачі заяви до реєстрації шлюбу скорочується з 30 днів до доби. Мін’юст запустив пілотний проект у кількох містах України. Які результати експерименту? Коли практика скороченої процедури може бути поширена на усю країну?
Є випадки, коли деякі приїжджають навіть з незаконних т.з. "ДНР" та "ЛНР", щоб зареєструвати шлюб протягом однієї доби.
- Так, ми запустили цей проект у шести містах: Сєвєродонецьку, Херсоні, Києві, Одесі, Львові та Маріуполі. 50% шлюбів зареєстровано в Сєвєродонецьку, Маріуполі та Херсоні. Тобто в зонах, наближених до АТО. Є випадки, коли деякі приїжджають навіть з незаконних т.з. "ДНР" та "ЛНР", щоб зареєструвати шлюб протягом однієї доби. І повернутися зі свідоцтвом назад. Чому?
Бо всі вони розраховують на те, що одного дня повернуться в Україну. Вже ніхто там не вірить, що вони стануть Росією чи будуть незалежними республіками. Вони усі вже розуміють, що хочуть бути з Україною.
- В одному з ваших блогів ми прочитали про необхідність скасування норми про обов’язковість вказання батька у свідоцтві про народження дитини. І жінки, які не можуть вказати батька, часто вигадують його. Як з цим будете боротися?
- Так, зараз є дівчата, у них немає чоловіка і взагалі немає хлопця. А дітей вони хочуть. Вони роблять штучне запліднення. А батька у такої дитини немає. Але коли вони йдуть отримувати свідоцтво про народження, то їм кажуть: "Є графа про батька, вписуйте". Але кого вписувати?
Ти мусиш когось вписати, бо за законодавством ти маєш це зробити. Це вимога закону, вимога сімейного кодексу. Між іншим, до 1953 року такої вимоги не було. Свідоцтво про народження дітей без батька можна було зареєструвати, де у графі "батько" нічого не було. Навіть не прочерк, а просто нічого не було.
Але у 1953 році було змінено сімейний кодекс, ввели обов'язковий запис про батька. Не важливо, чи він є, чи його немає.
– І яких міфічних чоловіків-батьків вписують зараз?
Це жарти, але жарти жартами, коли ж вони йдуть отримувати соціальну допомогу, то їм кажуть: "А де заява батька?". А вони відповідають: "Так його немає, я його вигадала".
- Вписують: "Вигаданько Вадим Петрович" чи "Обама"! Ой, вигадують, хто що може. Це жарти, але жарти жартами, коли ж вони йдуть отримувати соціальну допомогу, то їм кажуть: "А де заява батька?". А вони відповідають: "Так його немає, я його вигадала".
Тоді такій жінці кажуть, щоб вона йшла до РАЦСу, отримувала там довідку, що батька немає. Побігла, отримала довідку, прийшла і так далі. Знову така ж історія в поліклініці, де вимагають заяву від батька. Треба ще раз бігти до РАЦСу, отримувати довідку. Дитячий садочок, школа, поїхати за кордон - те саме. Де дозвіл батька?
- Обами Хусейновича?
- Так (сміється. АСН). Це абсурд, звичайно, але така норма наразі присутня, треба виключити. Реформа полягатиме в тому, що матері, у якої немає чоловіка, а у дитини реального батька, буде надано право поставити чи прочерк, чи вписати вигаданого батька у графу під час реєстрації.
В останньому випадку тоді будь готова до того, що будеш проходити це пекло. Знаєте, яка була критика пілотного проекту "Шлюб за добу"?
При тому, що ми надаємо право, а не обов'язок! Хочеш чекати 30 днів, чекай! Хочеш за добу, йди та реєструй за добу. Церкви сказали: "Ви що! Це не вписується в норми моралі!".
А щодо ідеї про усунення перепон зі "штучним батьком", то вони взагалі написали: "Ви, Мін'юст, створюєте підстави для збільшення кількості байстрюків". І це серйозно. Це не вигадки.
Коли цю ідею винесли на розгляд одного з профільних комітетів, вони одноголосно проголосували проти. Знову ж таки, бо через цю норму в країні будуть байстрюки!
- Треба ж бути перед виборцями "моральними".
- Ми цю норму усунемо, цього вимагає сьогодення
- Окрім "батька-привида", які безглузді норми законодавства планує скасувати Мін'юст?
- Ми хотіли запровадити ще й "розлучення за добу", але зрозуміли, що країна до цього не готова.
- Коли проект "Шлюб за годину" запрацює по всій країні, а не тільки в окремих містах?
- Як тільки ми внесемо до парламенту проект закону про внесення змін до системи реєстрації актів цивільного стану. Дайте нам місяць-два, щоб ми доопрацювали ці зміни, подали їх на розгляд до профільного комітету у парламент, щоб здійснити реформу в сфері реєстрації актів цивільного стану. Все буде прийнято. Я сподіваюся.
Бо пілотні проекти успішні. Люди хочуть!
Зараз, за Сімейним кодексом, після подання заявки ви повинні чекати мінімум 30 днів, щоб потім зареєструвати шлюб. Але за поважних причин цей термін може бути скорочений. Що таке поважні причини? Наречені біжать до лікарів, дають хабар і всі вагітні!
А потім: "Ну, була вагітна, десь воно ділося. Ну, ділося й ділося". Тобто з підробкою про вагітність ідуть до РАЦСу, де комусь дають хабар, але зараз вже не дають, це було раніше, і реєструють шлюб протягом трьох днів. Як ми з'ясували де-факто до 40% шлюбів реєстрували за такою прискореною процедурою.
Зрозуміло, що Міністерство охорони здоров'я та медичні заклади стали дуже сумними, коли запустили пілотні проекти. От, така ж тема була! І зірвалася!
А ми говоримо: пілотні проекти успішні, люди хочуть, все - давайте. Ті, хто проти, ті просто хочуть і далі брати хабарі за фіктивні довідки про вагітність. Все! Це ж елементарна логіка.
Мери і голови сільрад зможуть реєструвати шлюби
- Які законодавчі ініціативи готує Мін'юст?
- Щодо антирейдерства, то ми не ставимо на цьому крапку. Є ще додаткові ідеї. Базовий закон треба було швидко прийняти. Але є ще декілька ідей, які спрямовані на покращення. Ми в абсолютно нормальному режимі будемо працювати. Профільний комітет парламенту цього також хоче.
Ми запевнили та пообіцяли, що створимо робочу групу і обговоримо декілька нововведень. Можемо вважати, що антирейдерський - це головний крок. Але на прийнятті закону ми точно не зупиняємося. Тим більше зараз нам треба дуже швидко підготувати підзаконні акти під антирейдерський закон. Щоб, коли він буде підписаний президентом та набере чинності, ми відразу подали підзаконні акти на розгляд Кабміну і вони також швидко були прийняті. Все для того, щоб закон почав працювати на практиці, як це і передбачено.
Але паралельно ми завершуємо реформу у сфері реєстрації актів цивільного стану.
Була ідея децентралізації та передачі цих функцій від РАЦСів до місцевих органів влади, нотаріусів та приватних реєстраторів. Дуже довго ми відпрацьовували ці ідеї, вивчили досвід не лише європейських країн, а й світу. З'ясували, що приватних реєстраторів немає ніде. Тому приватних реєстраторів не буде.
Ми також з'ясували, що нотаріуси виконують функції реєстрації шлюбу у декількох країнах, але у них статус абсолютно відрізняється від статусу наших нотаріусів. У них більше повноважень.
Але паралельно ми надаємо право усім органам місцевої влади, від мерів до сільських рад, право надавати послуги у сфері реєстрації шлюбу.
І в результаті дійшли висновку, що реформа полягатиме в тому, що РАЦСи залишаться. Але паралельно ми надаємо право усім органам місцевої влади, від мерів до сільських рад, право надавати послуги у сфері реєстрації шлюбу. Смерть і народження - ні! В жодній країні немає прикладу, де б це право надавали комусь, окрім держави. Це право лише держави.
Є країни, де реєстрація розлучення ще складніша ніж у нас. Там лише не підставі рішення суду можуть зареєструвати розлучення.
Тобто перша реформа полягатиме у наданні місцевим органам влади права також реєструвати шлюб. Друга - це реєстрація шлюбу протягом однієї доби. Також ми створимо робочу групу щодо нововведень із реєстрації бізнесу та нерухомості. Є кілька нових ідей. Тому є над чим працювати!