counter
Стрічка новин
Вибрати все
19 Квітня
18 Квітня
Всі новини...

Костянтин Лікарчук: Щоби з людей можна було реально питати, їм треба платити не менше 10-12 тисяч

Костянтин Лікарчук: Щоби з людей можна було реально питати, їм треба платити не менше 10-12 тисяч

Після призначення на пост голови Одеської обласної державної адміністрації Михайла Саакашвілі в центрі уваги опинилася Одеська митниця. Заявивши, що тут щороку крадуть мільярд доларів, Саакашвілі пообіцяв навести лад і більше не допустити побудови корупційних схем.

Про те, хто і за яких умов може очолити одну з найскандальніших митниць, і як в процесі реформування зміниться робота всіх підрозділів митної служби, в ексклюзивному інтерв'ю «Аналітичній службі новин» розповів заступник голови Державної фіскальної служби України Костянтин Лікарчук.

- За останні півтора року на Одеській митниці змінилося дев'ять керівників. Чому це відбувається?

- Мені складно сказати, що відбувалося в кожному конкретному випадку. Але я так розумію, що багато людей займалися там якимись корупційними речами, отримуючи неправомірну вигоду. Їх прибирали, замінювали іншими людьми. Можливо, не могли впоратися з професійної точки зору. Там ситуація дуже непроста. Плюс були величезні політичні проблеми. У попереднього голови обласної адміністрації було своє бачення, як повинна функціонувати митниця.

- У чому воно виявлялося?

- Я не буду це коментувати. Ви запитали про можливі причини частої зміни керівництва, я вам їх називаю.

- Михайло Саакашвілі заявив, що необхідно провести конкурс, щоб призначити нового керівника. Коли він відбудеться? І хто до тих пір, поки не проведуть конкурс, виконуватиме обов'язки?

- Така кандидатура є, але, поки не підписано наказ, прізвище називати не хочу. Скажу лише, що це людина з системи.

Що стосується конкурсу, то ми вже розробили пропозиції щодо умов його проведення. Обговоримо з Саакашвілі в телефонному режимі. Думаю, що узгодимо протягом тижня. І запустимо процес. Тому що Саакашвілі хоче, щоб новий керівник був призначений максимум через тридцять днів з моменту старту цього конкурсу.

- Це не перебір, коли голова обласної адміністрації вирішує, кого ставити керувати митницею?

- Не перебір. У нього за законом є право, він погоджує начальника митниці. І може не затвердити того, хто не пройшов конкурс. Значить, начальника не буде. Тому, навіть з точки зору закону, у нього подібні повноваження є. А з точки зору політичної ситуації, наш обов'язок йому просто допомогти навести лад у цьому регіоні.

- Тобто ви будете шукати варіанти компромісу, які б влаштували Саакашвілі?

- Ми будемо його підтримувати настільки сильно, наскільки можемо.

- У ЗМІ обговорюється кандидатура колишнього начальника Київської митниці пана Романенка...

- Це точно не він.

- Михайло Саакашвілі заявив, що щороку на Одеській митниці крадуть мільярд доларів. Можете підтвердити таку інформацію?

- Я не готовий ні підтвердити, ні спростувати.

- Намагалися проаналізувати, що потрібно зробити, щоб змінити ситуацію?

- Ми повинні, насамперед, перевіряти товари за номенклатурою, за вагою. І це зараз робиться. Може, не завжди і не скрізь це виконується правильно, але за останній тиждень процес більш-менш упорядкувався. Подивимося, як буде далі. У будь-якому випадку там потрібно призначати виконуючого обов'язки начальника, для того, щоб на нього орієнтувалися люди, які працюють на посадах, і оператори ринку. Тоді там більш активно оформлятимуться вантажі.

Без порушень там, швидше за все, не обходиться, але тепер зі всіх резонансних фактів суб'єкти можуть звертатися до мене безпосередньо. У багатьох людей в Одесі є мої контакти. Дзвонять, ми проводимо профілактичні заходи. Намагаюся допомогти, якщо це можливо. Наприклад, відпустити вантаж, якщо він затримується неправомірно.

- Ви людина, яка ніколи не працював в системі. Як оцінюєте сьогоднішню митну службу?

На центральному рівні служба досить розбалансована. Це наслідок безперервних реформ

- На центральному рівні служба досить розбалансована. Це наслідок безперервних реформ. Як в кінці 2012 року вони почалися, так і тривають досі. Потрібно все-таки зупинитися на якомусь варіанті. Бажано, щоб він був розумним у плані розвитку митної справи. І закінчити цю всю історію. Або хоча б призупинити. Щоб далі реформувати якимись невеликими частинами, але не глобально.

На регіональному ж рівні система відносно нормальна, бо митниці там є незалежними окремими суб'єктами, у яких є свій нормально функціонуючий апарат.

- Тобто міняти на місцевому рівні нічого не хочете?

Думаю, що було б логічно розглянути питання створення митних дирекцій, які б відповідали за певні ділянки кордону

- Чому не хочу? Думаю, що було б логічно розглянути питання створення митних дирекцій, які б відповідали за певні ділянки кордону.

У нас є декілька митниць зі схожими проблемами і однаковою спрямованістю, з точки зору оформлення вантажів. Наприклад, це Одеська, Миколаївська, Херсонська. Або, скажімо, Чернівецька, Чопська, Львівська, Волинська. Якщо брати Київ і Київську область, то є ідея зробити міжрегіональну митницю.

- У чому подібність проблем?

- Вони перетинаються зокрема в тому, яким чином незаконно переміщуються товари. Наприклад, по всьому напрямку західного кордону процвітає схема, коли товари спочатку везуть на фурах з Польщі чи Румунії, а перед пунктами пропуску ділять на невеликі партії і перевозять мікроавтобусами. Щоб не сплачувати податки і збори.

Ми будемо звертатися до законодавців із проханням переглянути норму товару, яку громадяни можуть ввозити без сплати податків

Так везуть товари народного споживання, не дуже габаритну побутову техніку, мобільні телефони, одяг. Ми будемо звертатися до законодавців із проханням переглянути норму товару, яку громадяни можуть ввозити без сплати податків. Зараз можна провозити 50 кілограмів на 500 євро. Хочемо знизити до 200 євро і 20 кілограмів.

- А що дасть створення митних дирекцій?

- Ми могли б за рахунок укрупнення підрозділів оптимізувати функціональні обов'язки. Люди могли б розвантажитися, вирішуючи спільні проблеми.

- Тобто начальників митниць не буде? Буде єдиний куратор, який і очолить дирекцію?

- Поки це тільки ідея, її можуть і не прийняти. Загальна концепція реформування полягає в тому, що ми повинні об'єднати митниці з регіональними управліннями ДФС. Створення дирекцій йде врозріз.

- Чи не хочете все-таки відстояти самостійність митної служби? Наскільки я зрозуміла з ваших коментарів у ЗМІ, у вас є таке бажання.

- У мене справді є таке бажання, але в рамках існуючого процесу це неможливо зробити. Оскільки більша частина концепції щодо реформування ДФС уже була напрацьована до того, як відбулися наші призначення і вдалося розібратися в цій історії, заявити та обґрунтувати якусь позицію.

Дуже багато роботи було проведено Міністерством фінансів із МВФ, це все неможливо перекреслити і зробити щось інше в цих умовах. Але стратегічно моя думка така, що повинні бути окремі дві служби. От тільки тактично цього буде дуже складно досягти.

- Які новації обговорюються в рамках реформи?

- Різні. Наприклад, обговорюються пропозиції про те, щоб підпорядкувати митні пости заступникам начальників головних територіальних управлінь ДФС.

- Чи буде під час реформування створено окремий підрозділ всередині департаменту аналізу ризиків та протидії митним правопорушенням, який займався б виключно класичною контрабандою (ст. 201 КК) і контрабандою наркотиків? Чи обговорюється питання про те, щоб працівники цього департаменту отримали повноцінне право на оперативно-розшукову діяльність?

- Відверто кажучи, у мене ще немає остаточної думки з цього приводу. Я думаю, що в поточній концепції, якщо це зробити, то такий підрозділ перейде швидше до податкової міліції.

- Перший заступник голови СБУ Юрій Артюхов заявив, що необхідно повернути кримінальну відповідальність за товарну контрабанду. Ви підтримуєте таку ініціативу?

- Не можу сказати, що я її підтримую станом на зараз. Оскільки не знаю статистики до моменту, коли була декриміналізована товарна контрабанда, і не готовий порівняти з тими даними, які ми маємо сьогодні в частині порушень митних правил при незаконному переміщенні товарів через кордон.

Не думаю, що повернення кримінальної відповідальності допоможе активніше боротися. Побоююсь, що вона стане інструментом більшого впливу правоохоронних органів на процес митного оформлення товарів. А, навпаки, хочеться ослаблення впливу. Це було б зручно суб'єктам зовнішньоекономічної діяльності та вирішило би багато питань.

Принаймні, тоді можна було б сказати: якщо відбувається корупція в зоні митного контролю, то в ній винна справді митниця. І можна було б вживати відповідних заходів впливу щодо керівників митниць. А зараз ситуація така, що там періодично перебувають представники СБУ, податкової міліції, прокуратури. В результаті дій, які ними проводяться, ускладнюється порядок проходження вантажів. Усі звинувачують митницю, а об'єктивно це має до митниці дуже-дуже опосередковане відношення.

Більшість проблемних ситуацій, на які скаржаться суб'єкти, не пов'язані з діяльністю митниці, а, наприклад, СБУ просить відібрати якісь зразки товарів або прокуратура бере участь у огляді. Тому, я думаю, поспішати з криміналізацією товарної контрабанди не треба. Варто опрацювати це питання детальніше.

- Такий напрям, як митний аудит, намагалися на якомусь етапі активно розвивати, потім спеціалізований підрозділ розформували, а тих, хто там працював, частково перевели до складу відповідного управління податкової служби. Чи не плануєте реанімувати цей напрямок діяльності митниці?

- У рамках реформи планується, що це все-таки буде спільний із податківцями департамент. Можливо, вдасться створити в ньому окреме управління, яке б займалося митним пост-аудит-контролем.

- Чому це так важливо?

- Тому що це європейська практика виявлення правопорушень не на кордоні, а потім, коли вже відбулося митне оформлення вантажу, і товар реалізується на внутрішньому ринку.

- Боретеся за швидкість проходження вантажів?

- Абсолютно вірно.

- З приходом кожного нового керівника переглядається питання митної вартості та у бізнеса починаються чергові проблеми. З чого почали ви? Теж приділяєте цьому питанню особливу увагу?

- Питання митної вартості - одне з тих, що часто виникають і часто обговорюються. Що ми робимо фактично з митною вартістю в тій моделі, яка є зараз? Фактично ми як митниця самі визначаємо рівень оподаткування. А це неправильно. Тільки законодавець повинен визначати рівень оподаткування в державі.

Те, що ми це робимо, дає, в тому числі, і підстави для зловживань на місцях. Сьогодні більшість декларацій приймається за першим методом. В основному, це сировинна група. Там дуже складно придумати якісь інші методи. Але багато йде коригувань в інших випадках, є моменти, пов'язані з неправильним визначенням митної вартості.

А ми повинні максимально працювати за першим методом і приймати вартість, вказану в контракті, не тільки в сировинній, а й у всіх інших групах. Просто необхідно правильно оцінювати ризики. Якщо є в структурі поставки, наприклад, офшорна компанія, в діяльності суб'єкта раніше були зафіксовані порушення в митній чи податковій частині, тоді слід уважніше ставитися до такого суб'єкта зовнішньоекономічної діяльності.

- Як вирішити проблему митної вартості?

- Має бути якийсь консенсус на рівні Кабінету міністрів, Міністерства фінансів, що ми можемо цю ситуацію змінювати. І приймати ту вартість, яка декларується і підтверджена відповідними документами. І не робити коригування на підставі попередніх даних, які є у нас в базі.

Але наслідки можуть бути такі, що просяде бюджет. З іншого боку, це дуже сильно зменшить корупційний елемент у роботі митниці та в перспективі дасть бізнесу прозоріші правила оподаткування. І як наслідок - велику обіговість капіталів, більше робочих місць, податків до бюджету.

- Чи не думаєте, що все вийде навпаки? Наскільки чесні будуть суб'єкти?

- Хто не буде чесний, того треба реально карати.

- Є розуміння на рівні Мінфіну?

- Ми зараз починаємо обговорення з цього питання. Адже це не єдина проблема, яка вимагає оперативного вирішення. Не менш актуальний так званий імпортний збір. У результаті дії цього імпортного збору Міністерство фінансів розраховувало отримати додатково до держбюджету надходжень у розмірі 17,6 мільярда гривень. Це, звичайно, великі гроші. Але виявилося, що негативний ефект для економіки може бути набагато більше. Принаймні, з того, що ми чуємо від суб'єктів, що ми реально бачимо по митних платежах, по зборах, які ми отримуємо, абсолютно ясно: у нас є серйозна проблема.

Ряд суб'єктів закривають бізнес. База оподаткування звузилася. Наскільки я знаю, в Прилуках «Брітіш Американ Тобакко Україна» призупинила виробництво та імпорт. Чернігівська митниця просіла по платежах.

Я був на засіданні Американської торгово-промислової палати. Можливо, те ж саме станеться з «Procter & Gamble». А це все великі підприємства, це податки, робочі місця... Думаю, що потрібно ще раз порахувати фінансово-економічний ефект і відмовитися від імпортного збору.

- Чому в Україні досі не з'явився порядок отримання статусу уповноважених економічних операторів? Коли це все-таки трапиться?

- Його треба впроваджувати якомога швидше, і ми це будемо робити. Особливо враховуючи зміни до порядку роботи митниці.

- Що заважало його запровадити раніше?

- Те, що ніхто не поставив чіткий дедлайн, конкретну дату, коли це має бути зроблено.

- З якою метою була знову створена енергетична митниця?

- Вона створювалася ще при Макаренкові. Логіка, яку він переслідував, думаю, полягала в наступному.

Вона ж працювала раніше. А коли була ліквідована, з'явилися схеми Курченка, які були пов'язані з перерваним транзитом по нафтопродуктах. Бюджет на цьому втрачав колосальні гроші. Тому концептуально передбачається, що в рамках єдиного інституту - енергетичної митниці - можна здійснювати оперативніший і чіткіший контроль пересування на ринках нафтопродуктів. Враховуючи той факт, що Україна дуже сильно імпортозалежна країна, це стає вже питанням національної безпеки. Ситуацію легше координувати з єдиного центру, ніж з двадцяти п'яти окремих митниць.

- Кожна реформа тягне за собою скорочення штату. Цього разу вдасться цього уникнути?

- Насправді нам потрібно збільшувати штат на регіональному рівні, але від нас вимагають скорочень. І, швидше за все, вони будуть. Водночас ми повертаємо дуже багатьох людей, які працювали до Калетника, за Єгорова, Хорошковського. Нам сьогодні дуже важливі професіонали митної справи.

- У одному з ефірів ви заявили, що необхідно підвищити зарплати митникам до 10-12 тисяч гривень. Чи реальна така цифра в сьогоднішніх умовах?

- Справедлива зарплата повинна бути ще більше, щоб з людей можна було реально питати. З одного боку, ми боремося з корупцією, з іншого - у нас зарплати ось такі. З третього - у нас немає грошей на великі зарплати. Перервати це замкнене коло поки не вдається.

Фото Віктора Ковальчука

Тетяна Бодня, АСН



Переглядів: 175


Новини партнерів



Інші важливі новини і публікації
Гороскоп на 19 квітня 2024 року: що обіцяють астрологи
Гороскоп на 19 квітня 2024 року: що обіцяють астрологи
♈️ Овен (21 березня - 19 квітня) Сьогодні вам слід проявити помірність у своїх діях та рішеннях Намагайтеся н....
Любовний гороскоп на 19 квітня 2024 року: що обіцяють астрологи
Любовний гороскоп на 19 квітня 2024 року: що обіцяють астрологи
♈️ Овен (21 березня - 19 квітня) Сьогодні ваша енергія та пристрасть будуть на найвищому рівні, що зробить ва....
Гороскоп від Павла Глоби на 19 квітня 2024 року для всіх знаків Зодіаку
Гороскоп від Павла Глоби на 19 квітня 2024 року для всіх знаків Зодіаку
Павло Глоба закликає 19 квітня приділити увагу здоров'ю та провести профілактичні процедури, які зміцнюють орг....
Гороскоп від Анжели Перл на 19 квітня 2024 року для всіх знаків Зодіаку.
Гороскоп від Анжели Перл на 19 квітня 2024 року для всіх знаків Зодіаку.
Анжела Перл повідомила, що 19 квітня 2024 року надається можливість дізнатися про цінну інформацію, яка може с....
Гороскоп на 19 квітня 2024 року від Тамари Глоби для всіх знаків Зодіаку
Гороскоп на 19 квітня 2024 року від Тамари Глоби для всіх знаків Зодіаку
Згідно з гороскопом Тамарою Глобою на 19 квітня 2024 року, важливо проявити серйозність і уникати витрати часу....
більше матеріалів


/-0,38586592674255-/ /-pc-/
Top