Чи вдасться зламати корупційні схеми, переформатувавши уряд? Чи стане відставка Кабміну Яценюка стартом для дострокових виборів і хто може отримати на них основні бонуси? На ці та інші запитання в інтерв'ю «Аналітичній службі новин» (АСН) відповів голова фонду «Українська політика» Кость Бондаренко.
— Ще перед Новим роком було багато розмов про розвал коаліції і переформатування уряду, але так нічого і не сталося. Чому?
— Домінуючою була і залишається тема Мінських домовленостей. Перед Україною ставлять завдання знайти голоси, щоб прийняти у другому читанні зміни до Конституції. Тому торги за 300 голосів не дають розвалити коаліцію остаточно. Щодо міністрів, то ті, хто ставив «своїх» людей на грошові потоки, намагалися продовжити їхню каденцію. Кожен день перебування міністра при владі — це додаткові мільйони в кишеню.
— Обговорюючи можливий склад уряду, говорять і про введення нової посади — першого віце-прем'єра. Спочатку претендентом на цю посаду кулуарно називали Кононенка, потім заговорили про Ковальчука. У кого більше шансів? І чи так потрібна ця нова посада?
— Кононенко — це сьогодні такий собі директор-розпорядник парламенту, на якому лежить певне завдання. Гройсман сидить у залі і диригує оркестром, а готує всі репетиції Кононенко.
Якщо ж говорити про посади першого віце-прем'єра, то це повинен бути якийсь «смотрящій» за Кабінетом міністрів, який би координував «найжирніші» міністерства. Тобто на ньому буде зав'язаний фінансово-економічний сектор. Раніше на цій посаді були, по суті, дублери прем'єр-міністра. Згадайте, коли 2012 року на такій посаді з'явився Арбузов, стало зрозуміло, що Азаров перетворився на якусь ритуальну фігуру хлопчика для биття, а всі потоки були зав'язані саме на першого віце-прем'єра. Таку ж ситуацію ми спостерігали, коли був Клюєв. Посада першого віце-прем'єра є дуже важливою в українській системі виконавчої влади.
— Тобто при введенні такої посади Петро Порошенко контролюватиме уряд?
— А Петро Порошенко саме цього й хоче. Він хотів би на сьогоднішній день зав'язати на себе контроль за всім. При цьому контролювати не прямо, а опосередковано, в межах Конституції. Я не виключаю, що може скластися ситуація, за якої Порошенко візьме на себе і реальне управління урядом.
— Але це вже точно буде не в межах Конституції...
— Якщо розпадеться коаліція, він може заявити, що бере на себе відповідальність за економіку. І, не оголошуючи дострокових виборів, наполягати на прийнятті змін до Конституції. А вибори вже можуть відбутися за результатами ухвалення нової редакції Основного закону. Але він це зробить тільки в тому випадку, якщо Держкомстат покаже, що у нас є хоч слабке, проте поліпшення в економіці.
— Людям це все навіщо? У чому позитив?
— Колись один із російських технологів проводив тренінги в Україні. Він говорив, що треба врахувати таку-то ресурсну основу, такі-то можливості партії, немовби моделюючи вибори. При цьому була приписка: «Думкою електорату знехтувати». Приблизно під таким гаслом у нас проходить політичне життя в країні всі 25 років. Влада змінюється, але цей принцип діє бездоганно. Проблема в тому, що у нас народ сприймають виключно як електорат.
— Коли чекати дострокових виборів?
— Практично всі політичні сили свої бюджети на поточний рік формували, виходячи з розуміння, що вибори неминучі. Вони прогнозуються у вересні-жовтні. Тому і не згортали штаби. Всі на низькому старті. Політологи, політтехнологи, соціологи...
— Які шанси у нових політичних проектів? Чи на манежі залишаться ті ж самі?
— На місцевих виборах частково спрацювали «Відродження», «Наш край». Можливо, вони дадуть результат і на парламентських. Не виключено, що покаже себе партія «УКРОП». Більше, мабуть, не назву.
— Які політичні сили претендуватимуть на основні бонуси?
— Це, по-перше, політичний проект, який поведе як локомотив Саакашвілі. Він фактично як пилосос втягує в себе частину постмайданного електорату. Під нього, швидше за все, піде частина «Народного фронту» і частина Блоку Петра Порошенка. Не здивуюся, якщо туди навіть піде частина радикалів. Саакашвілі — яскравий популіст, який вміє запалювати маси. Результативність у нього, щоправда, невисока.
Саакашвілі — яскравий популіст, який вміє запалювати маси. Результативність у нього, щоправда, невисока
— А реформи в Грузії? Їх визнав увесь світ...
— Батумі з красивим фасадом, а все, що за ним, залишилося напівзруйнованим? Тбілісі, де він залишив після себе натовпи жебраків? Всі говорять про грузинський диво, яке є не більше ніж результатом фантазії піарників. Та й сам Саакашвілі дуже якісний піарник.
— Хто ще увійде до трійки лідерів?
— Другий табір — це Юлія Тимошенко, яка активно набирає бали. Вона за рік утричі збільшила свою присутність на електоральному ринку і на місцевих виборах забрала значну частину голосів. Зараз соціологи кажуть, що її рейтинг близько 16-17%.
Високі шанси, особливо на півдні і сході країни, у Опозиційного блоку. Особливо якщо включать у виборчий процес Донбас.
Високі шанси, особливо на півдні і сході країни, у Опозиційного блоку. Особливо якщо включать у виборчий процес Донбас.
За результатами місцевих виборів відбулося падіння рейтингу «Самопомочі». Плюс внутрішні негаразди, істерична поведінка там деяких людей. Швидше за все, 27 березня з тріском буде програно кампанію в Кривому Розі. Це може призвести до падіння електоральних показників цієї політичної сили.
Ляшко може наростити свою присутність. Падіння рейтингу «Радикальної партії» тимчасове. У нього є потенціал і стабільний електорат, він може пройти до Верховної Ради. Також до парламенту може пройти партія «Свобода», яка показує зараз стабільно 5-6%. Але тут або «УКРОП», або «Свобода».
— А «Народний фронт» і БПП?
— Якщо рейтинг «НФ» й надалі буде падати, то, можливо, перейдуть в інші політичні сили, а БПП згодом цілком може стати БМС (сміється. — Авт.).
— Як поділять олігархів, які мають квоти в цих політичних проектах?
— Є старі олігархи, а є нові. І всі чудово розуміють, що є така загроза, як Григоришин із його дуже креативними депутатами, яких він привів до Верховної Ради.
Хтось нещодавно сказав, що на зміну олігархам-бандитам прийшов новий тип — олігарх-барига. Раніше не існувало закону, а були поняття, тепер немає і їх. За цієї ситуації всі розуміють, що олігархи нового типу є ще й загрозою для тих, кого можна віднести до старої формації.
— Навіщо Порошенко потрібен Саакашвілі?
— Думаю, що Порошенко в цій ситуації нічого не вирішував. Зателефонували, сказали: «Працевлаштуй».
— Арсен Аваков — одна з ключових фігур в уряді Яценюка. Яскравий політик і піарник, не гірше за Саакашвілі. Якщо його відправлять у відставку, як це вплине на реформу поліції?
— Аваков узяв зі своєї посади все, що міг. Упевнений, що він спеціально спровокував сварку з Саакашвілі для того, щоб стати головним анти-Саакашвілі країни. Він може піти в політичний простір і формувати табір незадоволених Саакашвілі. В цьому відношенні він буде вигідний практично всім політичним гравцям, зокрема й Президенту, який буде бачити в Авакові можливу противагу Саакашвілі.
Аваков узяв зі своєї посади все, що міг. Упевнений, що він спеціально спровокував сварку з Саакашвілі для того, щоб стати головним анти-Саакашвілі країни
— Чи готові ним пожертвувати зараз?
— Абсолютно. Аваков теж до цього готовий.
— А хто можливі претенденти на його місце?
— Це вже не грає якоїсь вирішальної ролі. Аваков був політичним призначенцем. А за цієї ситуації будуть ставити когось, хто був би не настільки контроверсійним.
— Від зміни персоналій у складі уряду, як правило, мало що змінюється. Як поламати корупційні схеми?
— Корупцію в жодній державі світу не знищено повністю. Вона існує скрізь. Питання тільки в тому, наскільки вона впливає на процеси. У нашій країні просто мізерна зарплата у чиновників. Їх саджають на гачок. Їм дають стільки грошей, щоб вони не могли за них нормально прожити. При цьому неначе підштовхують до думки: «А ти зароби і поділись». Відповідно наша система розвивається таким чином, що чиновник просто змушений брати хабарі і ділиться з вищим керівництвом. Бо до цього часу є плани, за якими чиновник нижньої ланки повинен передати наверх певну суму, його начальник віддати ще частину вище. Тому треба боротися з системою в першу чергу за рахунок скорочення кількості чиновників та збільшення їхньої заробітної плати.