Одна з найактуальніших проблем для українських аграріїв і експортерів на початку нового зернового сезону 2016/17 - логістична складова, що ускладнює не тільки доставку зерна по ланцюжку поле-елеватор-порт, а й надає безпосередній вплив на вартість сільгосппродукції. Розглянемо, в яких умовах доводиться працювати сільгоспвиробникам, трейдерам і логістичним компаніям, і способи, що застосовуються компаніями для вирішення проблем.
Український експорт & логістика зерна
Для України як одного з основних гравців на світовому зерновому ринку важливу роль в забезпеченні поставок продукції грає розвиток експортної інфраструктури. До того ж, за очікуваннями багатьох експертів, позиції України в процесі реалізації потенціалу агровиробництва і, як наслідок, експорту будуть зміцнюватися.
Перспектива посилення позицій України на світовому ринку зерна виступає свого роду драйвером розвитку портової інфраструктури та сприяє будівництву нових зернових терміналів. Так, у другій половині 2015/16 МР в українських портах відкрили нові зерноперевалочного комплекси компанії COFCO Agri і Bunge. Крім того, багато великих трейдерів заявили про намір побудувати перевалочні комплекси. Будівництво зернових терміналів входить в плани наступних компаній: «Укрлендфармінг», «Кернел», «Луї Дрейфус», «Бруклін-Київ», «Каргілл», «МВ Карго» і ін. У свою чергу, вже діючі термінали мають намір збільшувати і / або модернізувати свої потужності.
За даними АПК-Інформ, до початку нового зернового сезону в Україні загальна перевалочна потужність морських і річкових терміналів, з урахуванням недавно введених в експлуатацію, оцінюється в 64,0 млн. Тонн в рік при ємності одноразового зберігання 2,81 млн. Тонн. При цьому сумарна проектна потужність основних терміналів Одеської та Миколаївської областей оцінюється в 55,6 млн. Тонн в рік при ємності зберігання 2,46 млн. Тонн. Великі термінали України здатні приймати судна дедвейтом від 25000 до 92000 МТ і забезпечувати інтенсивність навантаження від 3000 до 30000 т / добу.
Однак зерноперевалочного потужності - це тільки одна ланка в логістичному ланцюжку при поставці зерна на експорт. Основні обсяги зерна перевозяться в порти ж / д транспортом (62-63% вантажів), близько 35% - автомобілями, річковим транспортом - 2-3%. У поточному МР ці пропорції можуть суттєво змінитись, зважаючи на сформованих проблем в секторі агрологістики.