Віднедавна народного депутата Віктора Чумака називають фаворитом президентської команди. Саме йому пророкують крісло керівника Національного антикорупційного бюро. Наскільки ці пророкування виправдані, стане відомо зовсім скоро. Останній етап конкурсного відбору керівника Бюро (спецперевірка кандидатів) вийшов на фінальну стадію. Далі Президент із трьох кандидатів вибере одного і внесе на розгляд Верховної Ради.
В очікуванні кадрових рішень, Віктор Чумак часу не гає. Народний депутат активно спілкується з європейськими колегами, обговорює з міжнародними експертами, як протидіяти гібридній війні, яку Росія розгорнула проти України.
Нещодавно Чумак повернувся з Брюсселю після відвідання штаб-квартири НАТО і дав розлоге інтерв’ю «Аналітичній службі новин» (АСН). Народний депутат розповів про чотири етапи гібридної війни Росії проти України, про сигнали, які Путін посилає Порошенку, оцінив політичну волю керівництва країни боротись із корупцією, чітко окреслив, які три кроки потрібно зробити, щоб розділити бізнес і політику.
Україна уже рік потерпає від військової агресії на сході. Експерти зазначають, проти нашої країни розгорнуто гібридну війну. Як вважаєте, з чого вона почалася?
Гібридна війна проти України ведеться достатньо давно. Думаю, її початок припадає на 2008 рік, коли Росія призупинила наше просування в НАТО. З того часу Путін періодично робить заяви, що Україна – це фейл-стейт, країна, зшита з різних територій. Війну розпочали в інформаційному полі. При президентові Вікторові Ющенку росіяни через ЗМІ перешкоджали будь-якій проєвропейській діяльності, створили міфи про бандерівців і націоналістів при владі.
Коли президентом став Віктор Янукович, гібридна війна отримала новий поштовх. Через Януковича і його оточення, Росія почала просувати на керівні посади в оборонному відомстві, СБУ, структурах спецпризначення, контррозвідки, військової розвідки, зовнішньої розвідки своїх людей, які передавали всю інформацію до Росії. Згодом Кремль використовував її в інформаційних війнах.
Черговий виток війни стався після Революції Гідності. Кремль вдався до військового, дипломатичного тиску, підсилив інформаційні впливи — загарбав Крим. Потім війна перекинулась на схід України. І там, до речі, було використано «сценарій Майдану». Ополченці почали проводити дзеркальну Майдану політику. Якщо майданівці захопили адмінбудівлю, то чому не можна захопити антимайданівцям?
Зверніть увагу, Росія ні на день не припиняла інформаційної війни. Й надто, її постійно нарощують: від розп’ятого хлопчика до нещодавнього повідомлення по Рен-ТВ, що відставка Коломойського спричинила серію терактів в Україні. То де ці теракти?
Як протидіяти гібридній війні?
Потрібно шукати адекватні контрзаходи, оперативно запускати контрінформацію.
Наскільки це нині реально?
На сьогодні наші ресурси не дозволяють цього робити. Для прикладу, бюджет LifeNews, RussiaToday, Росія-24 більший, аніж бюджет нашого Міністерства оборони.
Європейці дізнаються про події на сході нашої країни через англомовні канали, в першу чергу, через RussiaToday. Наше завдання, про це я говорив урядовцям, дати змогу СNN, BBC безкоштовно або за символічні кошти відкрити свої офіси в Києві. Щоб вони формували політику тут, а не в московській редакції.
Ще одне «свіже» спостереження. Нещодавно, перебуваючи у відрядженні в Брюсселі, придбали з колегами популярні європейські і американські газети. На перших шпальтах ні слова про Україну. І це тривожна тенденція. Раніше Україна була в епіцентрі уваги.
«Нещодавно, перебуваючи у відрядженні в Брюсселі, купили з коллегами популярні європейські і американськ газети. На перших шпальтах ні слова про Україну. І це тривожна тенденція».
Як в Європі бачать ситуацію в Україні? Існує думка: оскільки Росія веде потужну інформаційну кампанію і витрачає багато коштів на дипломатичний корпус, європейці викривлено сприймають події на сході.
Це правда. Але думка починає змінюватись. Нещодавно бельгійські прикордонники запитали: як у вас справи з Росією і Путіним? Тобто вони розуміють, що на сході воюють не ополченці, а РФ.
Там інше надзвичайно складне питання. Західні держави інвестували в російську економіку величезні кошти. Ці інвестиції стосуються не лише великих компаній, але й кожного конкретного громадянина, який має акції. І замороження цієї бізнес-діяльності, і введення ЄС санкцій проти РФ завдають збитків простим громадянам. Європейці, переглянувши RussiaToday, не розуміють,чому вони повинні страждати, коли в Україні відбувається такий «розгардіяш».
Водночас високопосадовці — європейці прекрасно усвідомлюють загрозу гібридної війни з боку Росії, усвідомлюють, що за «українським сценарієм» можна дестабілізувати будь-яку країну. Наприклад під Нарвою з’являться півтори тисячі людей з естонськими паспортами, озброєні автоматами,і кричатимуть: «Нарва — наша!». Що робити? НАТО не допоможе, оскільки немає прямої військової агресії.
«Європейці, подивившись RussiaToday, не розуміють, чому вони повинні страждати, коли в Україні йде якась «неразбериха».
Як ви вважаєте, яка кінцева мета Путіна?
Що потрібно Путіну? Він не хоче знищити Україну. Він зацікавлений у знищенні державності: показати, що держава не відбулася, що корупція зашкалює, що регіони розбігаються, що децентралізації не відбувається…Путіну потрібно показати, що ця держава не спроможна ухвалювати нормальні рішення, що нам потрібно повернутися до його сфери впливу. Що якщо його сфера впливу буде відновлена, то в державі буде спокій і лад.
Тобто так цинічно і безжально Путін дає сигнали українській владі: домовляйтеся зі мною?
Абсолютно точно. Це сильний сигнал про те, що потрібно домовлятись зі мною. Якщо будете домовлятись з ними (ЕС, США), то я зроблю так, що ви ні про що не зможете домовитись.
Останнім часом активно обговорюється питання стосовно запрошення миротворців на Донбас. Чи погодиться Радбез ООН на відправку «голубих беретів» на схід України?
Росія є постійним членом Радбезу ООН з правом блокувати будь-яке її рішення. Європейці мають сумніви, чи не заблокує Росія і питання щодо миротворців. Що робити? В дружніх, емоційних розмовах, я уже, навіть, пропонував створити нові правила на міжнародній арені. Але… розвалити систему можна, а якою буде нова? Чи захочуть створювати таку систему? Хто її підпише? Зараз, якщо не діють одні механізми, діють інші. Якщо ми скажемо, що Радбез ООН — абсолютно недієва структура, рішення якої блокуються однією країною, і ми цю країну викидаємо, чи не запустимо ми механізм розвалу ООН? Поки що маємо багато запитань без відповідей.
Один з елементів протидії гібридній війні — боротьба з корупцією. Нещодавно затримали вище керівництво ДСНС. Арешт Бочковського — це початок боротьби з корупцією чи піар-шоу?
Це і не початок, і не кінець. Публічне затримання чиновників потрібне, щоб громадяни побачили процеси, які відбуваються у цьому напрямі. Справа полягає от в чому: якщо постійно боротись з корупцією в непублічній площині, всі кажуть, що нічого не змінюється. Хоча до цього (затримання Бочковського — Прим. авт.) були арешти. Громадськість не знає, що зараз зупинено тендерів майже на 800 мільйонів.
Щоб дійсно побороти корупцію, необхідна політична воля керівництва країни. Ви таку політичну волю бачите?
Я бачу політичну безвихідь. І Президента, і уряд поставили перед фактом: без боротьби з корупцією не буде коштів ні МВФ, ні Світового банку. І це підігріває політичну волю боротись з корупцією.
Ви, як один із чотирьох кандидатів на посаду керівника Антикорупційного бюро, проходите спецперевірку. Коли вона закінчиться?
Вже не знаю. Ще тиждень тому думав, що закінчиться до 10—12 квітня. Але тепер не впевнений. Процес затягується.
Припустімо, що на початку травня країна дізнається прізвище керівника, коли запрацює Бюро?
Керівник не може самостійно розслідувати справи, передавати їх до суду. Для цього потрібно набрати хоча в дві бригади слідчих, оперативних працівників. На формування кадрового ядра, вважаю, знадобиться три-чотири місяці.
Сподіваюсь, з грудня запрацює оперативна складова. Враховуючи той факт,що за законом заборонено брати в Бюро людей, які останні п’ять років працювали в МВС, СБУ, в відомство прийдуть працівники, які розпочинатимуть свою діяльність з чистого аркуша. Їх потрібно буде навчити працювати, провести тренінги, бажано в європейських країнах, щоб отримати хороші методики. Це ще півтора-два місяці.
Штат набрано. Людини навчені. З чого почне свою роботу Бюро? Яка буде перша гучна справа?
Я вже два роки працюю з людьми, які проводять антикорупційні розслідування. Всі «корупційні кейси» лежать і чекають свого часу. Називати конкретні прізвища на цьому етапі — непрофесійно.
Але для прикладу, хто не знав, що в службі з надзвичайних ситуацій процвітає корупція? Їх (Бочковського і Стоєцького — Прим. авт.) взяли на тендерах по пально-мастильних матеріалах. Я вже не буду казати про пожежну безпеку, про введення в експлуатацію будинків з дотриманням пожежних норм — там (у ДСНС — Прим. авт.) непочате поле праці. Хто не знає,що найбільша корупційна складова саме на державних підприємствах при проведенні тендерів?
Коли Президент вносив у Верховну Раду кандидатуру Віталія Яреми на посаду генпрокурора, він порадив скористатись сінгапурським досвідом: «Спочатку посадити трьох друзів»? Якщо ви станете керівником, чи готові розпочати перевірки зі своїх друзів?
У мене друзі не ведуть бізнесових справ, не займаються політикою, тож за ними й корупції немає.
18 березня уряд ухвалив рішення про створення Антикорупційного агентства. Чи не буде Агентство і Бюро конкурувати, дублювати одне одного?
Ні. У них зовсім різні функції. За Агентством закріплена превентивна функція — перевірятиме декларації усіх держслужбовців, стиль і спосіб їхнього життя, з’ясовувати, чи є конфлікт інтересів. Повноваження Бюро — проводити корупційні кримінальні розслідування.
Але ж документи чиновників, зокрема декларації, перевіряє і Люстраційна комісія. Виходить, що два органи будуть займатись одним і тим самим?
Найближчим часом можливе дублювання функцій, в майбутньому — ні. Різниця в тому, що Люстраційну комісію створено як тимчасову, а агентство — як постійний орган.
Коли запрацює Агентство?
Певно, десь з липня.
Чи можна вважати, що відставка голови Дніпропетровської ОДА Ігоря Коломойського — це перший крок до відсторонення олігархів від влади?
Нам потрібно розділяти не олігархів і владу, а бізнес і владу. Бізнесмен має займатись бізнесом. А політики мають створити правила для того, щоб всі бізнесмени — від олігарха до продав чині — працювали за єдиними стандартами.
Ключове слово «мають», а чи будуть?
А нам від цього немає де подітися. За такими правилами працює весь світ. Зверніть увагу, п’ять років тому в нас було багато олігархів, які впливали на владу, сьогодні — лише один впливовий олігарх, або два.
Як розділити бізнес і владу?
Це можна зробити, ухваливши три закони. Перший — про вибори депутатів: відкриті списки, регіональні преференції. Годі! Тоді до списків жоден бізнесмен не потрапить. Другий закон — про фінансування політичних партій. Потрібно заборонити юридичним особам фінансувати політичні партії. Застосувати певні бар’єри для фінансування фізичними особами. Зазначити граничні суми фінансової допомоги. Контролювати фінансування партій не лише під час виборчих кампаній, а повсякчасно. Зробити фінансування політичних партій із державного бюджету. Так, це непопулярний крок. Але громадяни повинні чітко розуміти: якщо вони не фінансуватимуть політиків, їх будуть фінансувати олігархи. А допоки фінансують олігархи, вони диктують правила гри.
Третій — про лобістську діяльність. Щоб усі закони, такі, як наприклад, про зниження кворуму, необхідного для зборів акціонерів з 60% до 50% для всіх підприємств (більш відомий, як закон про «Укрнафту»), ухвалювали в прозорій площині. Щоб їх лобіювали не політики, а спеціально навчені люди, які потім звітували б перед податківцями, громадськістю.
Фото Віктора Ковальчука