Наполягаючи на реформуванні митної служби, представники різних політичних сил упевнено заявляють, що радикально змінити ситуацію може лише виведення її зі складу ДФС. Правда, далі розмов справа поки що не йде і коли буде розглянуто відповідний законопроект, який називали одним з першочергових, теж неясно. Про плюси і мінуси такої законодавчої ініціативи в інтерв'ю «Аналітичній службі новин» (АСН) розповів заступник голови Громадської організації «Сила України», експерт з питань податкової та митної політики Володимир Орлов.
- Депутати, в тому числі й профільного комітету парламенту, неодноразово заявляли про те, що тільки створення нової незалежної структури дозволить активно розвивати такий напрям, як митна політика. Причому авторами відповідного законопроекту стали представники різних фракцій. Як ви ставитеся до цієї ідеї?
- Скажіть, що заважає зараз напрацьовувати законодавчу базу, яка поліпшує умови ведення бізнесу? Наприклад, нам давно варто було створити інститут уповноважених економічних операторів. Законопроект же почали обговорювати лише зараз, а коли парламент його розгляне - незрозуміло. Тому розвивати таке поняття, як митна політика, потрібно не тільки деклараціями про необхідність створення незалежного органу.
Чому ніхто не говорить про таку проблему, як досить великий дефіцит кадрів? Під закон про люстрацію багато професіоналів, які мають у тому числі управлінський та керівний досвід, було викинуто за борт. Систему вихолощено. Хоча там справді працювало багато висококласних фахівців, котрі доклали чимало зусиль, щоб митна служба розвивалася, ініціюючи якісні зміни як на законодавчому рівні, так і на практиці. Тому потрібно не займатися популізмом, а впроваджувати механізми, які приведуть до позитивних результатів і для держави, і для суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності.
- Все-таки уявімо, що законопроект ухвалили. Чи залишилася база, від якої можна відштовхнутися, формуючи таку структуру?
- Ми спочатку створюємо одне, потім ламаємо і намагаємося побудувати щось інше. На мій погляд, досить правильно відбудувати вертикаль, призначивши заступників глави ДФС, відповідальних за окремі напрями, зокрема й митний. У світовій практиці існують різні моделі, коли податкова та митна служби входять до єдиної структури або працюють окремо. Але якщо вже ми об'єднали, навіщо знову руйнувати?
- Невже немає плюсів, якщо розділити?
- Лише один: ми дамо більше самостійності людині, яка очолить нову структуру. Ми знову ж роздмухуємо штат, у першу чергу центрального апарату. От скажіть мені, який у цьому зараз сенс і чи можемо ми це собі дозволити, коли країна живе в режимі жорсткої економії? Якщо система працює, чому мало профільного заступника? Голова - це, по суті, політична фігура. Він адміністратор, який ставить завдання і вимагає їхнього виконання.
- Але такий заступник уже був, історія закінчилася плачевно. Навіщо знову когось призначати на цю посаду, якщо людина не матиме повноважень?
- Я згоден з тим, що повноваження необхідні, але в основі все-таки має бути професіоналізм.
- Ви згодні з думкою, що в процесі реформ службу було фактично знищено, а не просто трансформовано?
- Одна з основних проблем, на мій погляд, у тому, що немає стабільності. Наразі не призначено жодного начальника митниці. Коли людина сидить з приставкою в.о., вона думає радше про те, як би зберегти своє місце і куди вона в майбутньому з цією приставкою піде замість того, щоб займатися роботою.
- А чому не призначено?
- Це питання не до мене. Мабуть, так легше тримати людей на короткому повідку. Щоб було зрозуміло: роби так, як треба, або тебе замінять будь-якої миті. Потім не забувайте про пряму норму Митного кодексу, яка чітко говорить про те, що призначити на таку посаду можна лише людину, яка має певний досвід роботи. Але ж таких у системі залишилися одиниці.
- Україна багато років декларувала, що йде шляхом спрощення митних процедур. Зараз така тенденція зберігається?
- Система працювала над тим, щоб мінімізувати людський фактор. Наприклад, шляхом впровадження електронного декларування, яке використовується вже не перший рік. Але . Чітку вертикаль поламано, і часто інспектори самі собі господарі на постах. Що там відбувається, багато керівників на місцях (не те, що на рівні центрального апарату) можуть і не знати.
Коли людина сидить з приставкою в.о., вона думає радше про те, як би зберегти своє місце і куди вона в майбутньому з цією приставкою піде замість того, щоб займатися роботою
- Що, на вашу думку, така вертикаль передбачає? Коли хабарі несуть усім: від інспектора до начальника митниці?
- Я маю на увазі кадрову складову і управлінську вертикаль, коли є керівники на місцях, з яких можна спитати. А не «тимчасові виконавці».
Плюс матеріальна складова. Ми бачимо, що в процесі реформування інших структур підвищують зарплати, у людей є премії, соціальні гарантії, тобто фінансові стимули. А наскільки я розумію, митниця як давала свої 40% доходів до бюджету, так і дає, з неї як вимагали план, так і вимагають. При цьому забезпечення особового складу залишилося на рівні попередніх років, а це мізерні зарплати. Людина оформлює товари на мільйони гривень, а у неї оклад у 2,5 тисячі гривень. Як ви вважаєте, їй легко встояти перед спокусою?
- Як гадаєте, чому ніхто не порушує це питання? Економічна безпека ж не менш важлива для держави, ніж будь-яка інша складова...
- Тому що людей так легше тримати в страху...
- Хочете сказати, що люди бояться втратити таке сумнівне робоче місце?
- Зверніть увагу власне на процес нескінченної реорганізації... Спочатку була Державна митна служба, потім Міндоходів, тепер Державна фіскальна служба. І щоразу перетворення тягнуть за собою звільнення штату. Ви пишете заяву спочатку на звільнення, потім - на прийом. Візьмуть вас назад чи ні - це щоразу питання. Людей ніби спеціально заганяють у такі умови, коли вони живуть у постійному стресі, в підвішеному стані, від звільнення до призначення.
Людей ніби спеціально заганяють у такі умови, коли вони живуть у постійному стресі, в підвішеному стані, від звільнення до призначення
Кинути все, коли ти працюєш у системі багато років, нелегко. Люди справді дорожать своїм місцем. Але потрібно зробити так, аби вони могли спокійно працювати, розвивати свої професійні навички. Митникам потрібно однозначно підвищити зарплати, мають бути премії, соціальні гарантії. Потрібно змінювати імідж фіскалів загалом, вони не повинні асоціюватися лише з корупцією. Іноді читаю коментарі під новинами про скорочення штату фіскальної служби. Пишуть, що, мовляв, це правильно, додаючи, що треба не скорочувати, а одразу саджати. І ніхто не хоче визнати, що найчастіше фіскали - це порядні люди. Зручно жити в умовах міфів, які самі породили. Можна нескінченно когось звинувачувати, нічого глобально не змінюючи.
- Реально побороти контрабанду? Ми вже не перший рік чуємо такі обіцянки від керівників різного рівня, але схеми, як і раніше, працюють...
- Вона буде в будь-якому разі. Але необхідно в першу чергу побороти соціально небезпечну контрабанду: зброя, наркотики. А також повністю перекрити так звану чорну контрабанду, з якої взагалі не сплачується жодних платежів. Паралельно вичищати так звану сіру контрабанду, яка йде за рахунок заниження митної вартості, пересорту товарів, зміни номенклатури. Але до цього питання має бути державний підхід. Для того, щоб спробувати подолати контрабанду, необхідно законодавчо прибрати економічні причини її існування, внести прозорість у процес оформлення товарів народного споживання.
Наприклад, чом би не дати можливість суб'єктам зовнішньоекономічної діяльності самим контролювати одне одного, надавши їм доступ до даних митної вартості? А не так, що взяли й вирівняли митну вартість, як це було зроблено торік. Ну і паралельно необхідно розділити фіскальну функцію митної служби і правоохоронну. У жодній розвиненій країні світу немає плану зі збору платежів до бюджету від діяльності митниці (в тому числі від діяльності підрозділів з боротьби із контрабандою). Також я б активніше впроваджував у життя систему обміну попередньою інформацією про переміщувані товари з сусідніми країнами на прикладі таких, як служба вже має з митницями Молдови та Білорусі.
Корупційний фактор є завжди. Я точно знаю, що він є і зараз
- На одному із засідань профільного комітету депутати порушили питання про те, що митниця в Одесі почала працювати прозоро, тому всі схеми і ті, хто ними користується, перемістилися на інші митниці. Як у таких умовах побороти корупцію та контрабанду?
- Ми ж із вами точно не знаємо, чому звідти пішли імпортери, тому знову ж звинувачувати всіх у корупції я б не став. Але щоб виключити подібне, підхід до митного оформлення по всій території України має бути однаковим. Митна система працює як сполучені посудини: якщо десь вибуло, в іншому місці прибуло. Є певна кількість товарів, котра, як не крути, але має розподілитися по території країни. Якщо товар не оформлено в Одесі, отже, його привезуть на іншу митницю.
Який сенс продавати митниці під управління іноземцям, які прийдуть на час, зароблять і підуть? Так, такий досвід в різних країнах є, але там не все так ідеально, як нас в цьому хочуть переконати
- Чи не дорога вийде логістика?
- Питання в митній вартості. Її можна так обіграти, що витрати на логістику будуть дуже прийнятними.
- Уряд наполягає на передачі деяких митниць в управління іноземним компаніям. Як ви вважаєте, це допоможе радикально поліпшити ситуацію?
- Я негативно оцінюю цю ідею. Впевнений, що в Україні є чимало патріотів і професіоналів, які можуть працювати на благо держави, а не на свою кишеню. Який сенс передавати іноземцям, котрі прийдуть на час, зароблять і підуть? Так, такий досвід у різних країнах є, але там не все так ідеально, як нас у цьому хочуть переконати.