Стати адвокатом. В Україні змінюються умови здачі іспитів і вступу в професію

06.09.2018, 21:50

6 вересня на сайті Верховної Ради з'явилася інформація про те, що Президент Петро Порошенко зареєстрував у Верховній Раді новий законопроект про реформу адвокатури - законопроект №9055 «Про адвокатуру та адвокатську діяльність».

Серед завдань нового закону – законодавче посилення гарантій здійснення адвокатської діяльності, а також розширення професійних прав адвокатів. Крім того, це забезпечення відповідальності адвокатів за дотримання етичних стандартів і якості правової допомоги.

Ще одним моментом є врегулювання доступу до професії без ризику його безпідставного обмеження.

Що стосується адвокатського самоврядування, то декларується розвиток цих органів на принципах децентралізації в рамках єдиної НААУ (Національної асоціації адвокатів України).

Важливо, що проект передбачає новий порядок доступу до професії адвоката:

необхідний магістерський рівень юридичної освіти + 2 роки стажу в якості стажера адвоката і / або судді, прокурора;
скасовується платне стажування (стажер не платить адвокату).
Вводиться новий порядок здачі іспиту: тільки письмове анонімне тестування, яке проводиться централізовано ВККА за аналогією з ЗНО.

У законопроекті передбачено перехідний період. Новий порядок доступу до адвокатури вводиться в дію через рік після вступу закону в силу.

Також передбачається спрощений порядок отримання статусу адвоката для осіб, що мають досвід роботи в галузі права – іспит без проходження стажування і роботи в якості стажера адвоката (діятиме протягом 4-х років після вступу Закону в силу).

Крім того, законопроект встановлює можливість завершити розпочате стажування, розповідає СЮГ.

Так, що стосується професійних прав адвоката передбачається участь в будь-яких слідчих або процесуальних діях, в яких мають право брати участь клієнт; безперешкодний доступ до приміщень судів, прокуратури, поліції, міністерства внутрішніх справ, правоохоронних органів і т.д .; ідентифікований доступ до всіх державних реєстрів, в тому числі ЄРДР і автоматизованої системи документообігу суду
Також передбачено, що адвокат не зобов'язаний розкривати адвокатську таємницю, навіть при наявності дозволу клієнта.

Крім того, адвокат має право на використання будь-яких не заборонених технічних засобів без будь-якого дозволу.

Серед додаткових гарантій адвокатської діяльності:

слідчі (розшукові) дії щодо адвоката можуть мати місце тільки в рамках кримінального провадження, в якому адвокату вручено підозру в скоєнні злочину, і виключно на підставі постанови слідчого судді апеляційного суду;
заборона огляду і обшуку в зв'язку з адвокатською діяльністю;

заборона збору інформації про спілкування між адвокатом (помічником адвоката) і клієнтом, адвокатом і помічником адвоката та ін.

Між статусом адвоката і здійсненням адвокатської діяльності буде різниця.

Зокрема, адвокат може працювати за трудовим договором або на державній службі, але це не є адвокатською діяльністю, за винятком трудового договору з адвокатським бюро чи адвокатським об'єднанням. Такий адвокат має право представляти в суді тільки свого роботодавця або державний орган, в якому він працює.
При цьому адвокат, який працює за трудовим договором або на державній службі, не користується тими правами і гарантіями, які забезпечують незалежну адвокатську діяльність.
Адвокат, який здійснює адвокатську діяльність, не може поєднувати її з роботою за трудовим договором, за винятком наукової, викладацької або творчої діяльності.

Законопроект також передбачає конкретизацію санкцій в прив'язці до дисциплінарного порушення.

Зокрема, для припинення права на заняття адвокатською діяльністю потрібно зробити такий проступок: представництво без повноважень; неодноразове зловживання правом доступу до реєстрів; значну шкоду клієнту через протиправні дії; розголошення адвокатської таємниці; систематичне порушення Правил етики або норм закону про адвокатуру, яке підриває авторитет адвокатури та адвокатської професії.

До призупинення права на заняття адвокатською діяльністю може привести: повторне протягом року вчинення дисциплінарного проступку; порушення вимог щодо несумісності; несплати щорічного внеску і штрафу; істотне порушення Правил етики або норм закону про адвокатуру, яке є підставою для стягнення у вигляді припинення права на заняття адвокатською діяльністю, якщо припинення права є надмірним дисциплінарним стягненням.

Може також мати місце обмеження права на представництво в суді за порушення обов'язків адвоката в судовому процесі або зловживання процесуальними правами.
Штраф передбачений виключно за несплату щорічного внеску.

Що стосується самої дисциплінарної процедури, то законопроектом визначено коло осіб, які можуть подати скаргу про поведінку адвоката; закріплені підстави повернення скарги без розгляду; підстави для відводу членів дисциплінарної комісії адвокатів та ін.

Щодо реформи адвокатського самоврядування, визначена чітка структура його органів, які діють на національному і регіональному рівнях, і організаційні форми: НААУ та регіональні палати адвокатів. При цьому статус юридичних осіб мають тільки НААУ та регіональні палати.
Рада адвокатів України, ВККА, ВДКА і ВРКА будуть підзвітні З'їзду адвокатів, а регіональні (Рада адвокатів регіону, ККАР, ДКАР, РКАР) підзвітні конференції адвокатів регіону.

Також передбачена децентралізація повноважень – надання можливості адвокатам регіонів самостійно вирішувати питання регіонального значення через регіональні органи адвокатського самоврядування.

Рада адвокатів буде позбавлена ​​можливості скасовувати рішення Ради адвокатів регіону, втручатися в проведення конференцій адвокатів та інше.
Скасовуються збори адвокатів, і всі адвокати регіону матимуть право на безпосередню участь в конференції.

Також буде забезпечена ротація в системі органів адвокатського самоврядування: максимум 2 терміни по 3 роки.

Крім цього, законопроект роз'єднує КДКА на кваліфікаційні та дисциплінарні комісії адвокатів регіону.

Ще один момент стосується змін у фінансуванні діяльності органів адвокатського самоврядування.
Передбачено затвердження бюджету адвокатського самоврядування України (бюджет національних органів АС) і бюджету регіональної палати адвокатів (бюджет регіональних органів АС). А також розподіл коштів: 70% – на регіональні органи; 30% – на національні органи (в межах затверджених бюджетів).

З'їзд адвокатів може встановити інші пропорції розподілу коштів.
Розподіл контролюється головою РАУ і главами РАР.
Законопроект вводить фінансову звітність органів адвокатського самоврядування: обов'язкове оприлюднення за рік і щорічних докладних звітів ревізійних комісій; публікацію інформації про укладені договори; обов'язковий періодичний незалежний аудит (аудитор визначається ВРКА).

Відзначимо, що законопроект отримав позитивний звіт експертів Ради Європи від 21.12.2017.

Станом на зараз текст проекту на сайті Верховної Ради відсутній.

Читайте АСН в Google News