Журналісти назвали головні канали нелегальної торгівлі з ОРДЛО

28.11.2017, 11:38

Нелегальна торгівля з ОРДЛО відбувається через п'ять каналів. Про це в ході презентації аналітичного звіту «Нелегальна торгівля з окремими районами Донецької та Луганської областей» сказала член НАКО Севгіль Мусаєва, передає кореспондент ASN.

"Не секрет, що проблема нелегальної торгівлі з непідконтрольними територіями існує від початку АТО. Ця тема досить гостро сприймається суспільством і часто є предметом політичних спекуляцій. Для мінімізації порушень влада створила мобільні групи з силовиків і волонтерів для патрулювання фіскальними нарядами. У березні 2017 року в ОРДЛО заборонили перевозити будь-які товари, крім особистих речей та гуманітарної допомоги. Втім, ефективність рішень влади залишає бажати кращого. Ця торгівля, яка продовжується, завдає суттєвого удару по обороноздатності України", - заявила вона.

Експерти констатували, що нелегальна торгівля з окупованими територіями Донбасу шкодить обороноздатності, збільшує кількість осіб, зацікавлених у затягуванні війни. Це призводить до суттєвих економічних і іміджевих збитків.

Дослідження описує п'ять способів нелегального переміщення товарів через лінію розмежування.
"Перший спосіб нелегальної торгівлі - через автомобільні коридори і контрольні пункти. В цьому випадку зловмисники вдаються до маніпуляцій з документацією вантажів. Наприклад, списують його як гуманітарну допомогу. Часто для транспортування наймають кур'єрів, які проводять або переносять вручну товари через пропускні пункти", - зазначив Артем Давиденко, аналітик НАКО.

По-друге, для нелегальних перевезень використовують гуманітарно-логістичні центри, які були організовані для роздрібної торгівлі. Центри створюють можливості переміщати товари за лінію розмежування у великих обсягах.
По-третє, нелегальне переміщення може здійснюватися і через 7 залізничних коридорів.

Оскільки в Україні до 15 березня 2017 офіційно перевозили в ОРДЛО вугілля і руду, цим користувалися зловмисники. Вони могли нелегально вивозити товари в подвійному дні вагонів або в додаткових і не задекларованих вагонах.

По-четверте, нелегальне переміщення здійснюється в обхід пунктів пропуску. Йдеться про перетин лінії розмежування через населені пункти в т.зв. сірій зоні за певну плату окремим військовослужбовцям. У 2015 році така плата за перетин одного блокпоста коливалася від 2 до 20 тис. грн, а проходження всіх блокпостів - від 25 до 120 тис. грн в залежності від вантажу.

П'ятий спосіб - це т.зв. "перерваний транзит". Товар, який прямує в ОРДЛО, декларується як транзитний у Росію. На території РФ інформацію в накладній змінюють. І вже з території РФ вантаж заїжджає на окуповані території через неконтрольовані ділянки кордону.

Дослідження ґрунтується на 40 інтерв'ю з учасниками АТО, представниками силових структур, волонтерами, суддями, місцевими жителями і т.п., а також на аналізі законодавства і повідомлень у ЗМІ. Авторами звіту є аналітики спільної ініціативи Transparency International Defence and Security (Велика Британія) і українського представництва глобальної мережі Transparency International.

Читайте АСН в Google News